Skip to main content
Project Pupil

De onderdelen van de Pupil

Meer
15 jan 2015 12:17 - 15 jan 2015 12:23 #49866 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic De dl92
Voor de bevestiging van de 1,5 volt batterij wil ik twee gereedschapsklemmetjes gebruiken. Met elk van de klemmen schroef ik een verend messing stripje mee dat contact maakt met de polen van de batterij. En aan die twee strippen soldeer ik de aansluitdraden. Op deze manier kan je heel eenvoudig de gloeistroombatterij wisselen als hij leeg is.
Dat is misschien niet geheel origineel, maar ik zie het als een verbetering van het bestaande ontwerp.

Anders zie ik al gebeuren dat na 5 keer een lege batterij vervangen het schroefje waarmee de beugel aan de houten zijwand bevestigd is dolgedraaid raakt...... En dat voorkom je op deze manier.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 15 jan 2015 12:23 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jan 2015 11:31 #49864 door poonj
Beantwoord door poonj in topic De koptelefoon
Ja, dat gaat ook heel goed. Het is gewoon een kwestie van hoogohmig in en laagohmig uit. Lukt denk ik ook wel met FETjes. Dan is de LM386 wat overdone.

Gr. Jan

mvgr. Jan (PA3ESY)

Meer
15 jan 2015 00:29 #49858 door Cees
Beantwoord door Cees in topic De koptelefoon
@ Jan,
Zo iets heb ik ook wel eens gedaan met 3 BC108 torren.
Zijn ook wel modernere plastic vervangers voor, maar de metalen BC108
kan wat meer hebben, als je er een koel staafje van koper of al over schuift.
Schema weet ik niet meer, maar was erg simpel.
Stond in een oude Electuur uit eind '70 ger jaren.
Gr Cees.

Meer
14 jan 2015 18:07 #49848 door poonj
Beantwoord door poonj in topic De koptelefoon
Om het laagohmig koptelefoonprobleem op te lossen, plaats in het batterijhuis een klein versterkertje met een LM386 (geloof ik). Of een aanpassingstrafo, maar die is dan weer aan de forse kant, bv. zo'n Amroh 7000 Ohm naar 5 Ohm. Past niet optimaal aan, maar je hoort wel wat en dat doe je niet met een laagohmige hoofdtelefoon.

gr. Jan

mvgr. Jan (PA3ESY)

Meer
29 dec 2014 17:15 #49290 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De Anode batterij 2
De Anode batterij 2

Bij Onderdelen Aangeboden voor de Pupil bied ik een plaatje teer aan.
Vandaag ben ik eens bezig geweest met het maken van een “anode batterij” en heb dat plaatje ook gebruikt. Ik zou het bijna afraden maar als de eigenschappen eenmaal doorgrond zijn dan valt het mee.
Op de kleuterschool heb ik goed opgelet en ik heb van karton een doosje gemaakt van 113x50 mm.
Omdat ik al houders had voor AA penlite batterijen moet mijn doosje niet 50 mm hoog worden maar 70.

Bij mijn eerste poging maakte ik het doosje uit één geheel maar vanwege de dikte van het karton, 3mm, was het moeilijk om de maten te krijgen die ik wilde dus heb ik een tweede poging ondernomen waarin ik de voor en achterkant direct op maat knipte en de zijkanten met een lijmrand.

Op het doosje had ik een omgekeerd dekseltje bedacht waar de teerlaag in zou moeten. Dat omgekeerde dekseltje rust op 4 kartonnen randjes die ervoor zorgt dat het dekseltje niet wegzakt in het doosje. De rand van de doos en van het dekseltje heb ik omzoomd met zwarte isolatieband om de kartonnen randen weg te werken.

Toen ik het plakje teer op maat wilde knippen bleek dat ondoenlijk want de teer plakte als een gek aan de schaar die bovendien niet meer wilde knippen vanwege de teer resten die aan de schaar kleefde en er ook niet meer vanaf te krijgen zijn. Dat was een hele worsteling.
Maar het kan ook goed gaan.
Daarvoor moet het plakje teer in de koelkast en als het koud is dan is het gemakkelijk te knippen.
Teerresten aan de schaar zijn gemakkelijk weg te halen met wasbenzine.
Het plakje teer geeft niet af aan de bovenkant, de onderkant daar zit een plaklaag dat met een folie wordt afgedekt. Is die folie er af dan plakt het heftig.
Ik heb het teerplaatje op maat afgeknipt en in het dekseltje gelegd.

Eigenlijk ziet het er al erg goed uit maar ik wilde het teer glad krijgen dus de föhn gepakt. Dat ging niet. Het teer wilde niet dun worden en het dekseltje vullen. Het lijkt er op of er een beschermd laagje over dat teer zit.
Het is trouwens geen echt teer want dat mag niet meer maar het is wel één of ander bitumen product.
Zou het wel willen smelten als ik het heter zou maken? De föhn omgewisseld voor een verf-afbrander en dat is meteen een ander verhaal. Het teer smolt en werd een egale laag. Opvallend was dat er geen nare lucht vanaf komt dus heb ik dit binnenshuis kunnen doen.

Dit kan mooier.

Nu nog de bussen er in maken, ik neem banaan bussen die deels verzonken zijn met een schroefdopje zodat de draad onder die dop vast geklemd kan worden.
Als de anode batterij af is maak ik er een wikkel omheen. Origineel was het een wikkel van Vuurtoren,
zie de site van PA3ESY,
www.pa3esy.nl/maxwell/eigen_replicas/html/replica-tips_set.html

Maar in dit forum is een wikkel te vinden van een Witte Kat Anode Batterij die ik zelf een Pupil look heb gegeven.
www.buizenradioclub.nl/forum/project-max....html?start=30#48776

Succes

Jack Marotick

Meer
18 dec 2014 00:16 #48948 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De onderdelen van de Pupil
De koptelefoon,

Bij de Pupil kon je voor F 7,50 een koptelefoon erbij kopen. Deze was een hoogohmige met een impedantie van 2000 Ohm. Een andere mogelijkheid was een cristal oortelefoon.

Nu is deze koptelefoon amper te vinden en als ze er zijn wordt er het ruim het 4 voudige gevraagd van wat het destijds kostte. Is er een andere mogelijkheid?
Zelf denk ik aan een Walkman koptelefoontje of de oordopjes van tegenwoordig, echter die hebben een lagere impenantie, iets van 32 Ohm. Dus er is een transformatortje nodig om die weerstand kloppend te maken en de 2 schelpen moeten parallel geschakeld worden om beide schelpen van geluid te voorzien.
(Als de massa van de koptelefoon niet wordt aangesloten en het signaal wordt aangeboden op de linker en rechter signaaldraad dan wordt de impedantie hoger maar dan krijgen de beide oren het signaal wel in tegenfase en dat luisterd zeer vermoeiend).
Zijn er trafo-tjes van zeg 2000 Ohm of meer die secundair 16 Ohm zijn?
Zo'n trafo-tje kan eigenlijk niet ingebouwd worden in de Pupil en daar leent de aansluiting zich ook niet echt voor. Maar er kan natuurlijk wel een tussenstukje gemaakt worden dat tussen de Pupil en de aansluiting van de Walkman koptelefoon komt. Als het trafo-tje klein is kan het met wat krimpkous in de koptelefoonleiding worden opgenomen.
weet iemand of er zilke kleine trafo's zijn? En waar te koop?

Jack Marotick
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena