Project Pupil
De onderdelen van de Pupil
27 nov 2014 09:03 - 30 nov 2014 05:10 #48366
door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De Antenne
De antenne,
Zelf had ik een spiraal als antenne. Het was een lange draad die van een bepaald terugverend materiaal was gemaakt. Die lange draad was door de fabrikant als een spoel opgerold en die heb ik gespannen, diagonaal, over het plafond van mijn slaapkamertje in Amsterdam west. Dat zag er uit als een uitgetrokken spoel. Vanaf die spiraal ging aan één uiteinde een draadje omlaag zo de Pupil in.
Natuurlijk experimenteerde ik met van alles en nog wat dat ik als antenne probeerde (tot de nulleiding aan toe). De spiraal was ronduit de beste antenne voor dat toestelletje. Ik weet nog goed dat ik zeer veel Oost Europese zenders ontving, was wel spannend maar ik verstond er niets van.
Ik denk dat ik de Pupil van mijn vader kreeg nog voor de opkomst van de Engelse zeezenders want die kan ik me niet herinneren.
Zijn deze spiraal antennes nog te koop? Vraag ik me af of zijn ze zelf te maken? Welk draadmateriaal is als een spiraal op te wikkelen en komt na uitrekking weer terug in de spiraalvorm?
Die antenne was goed, gemakkelijk en goedkoop maar er zijn vast ook andere antennes die ook gemakkelijk zijn en voor de Pupil het goed zouden doen. Heeft iemand een voorstel, een ervaring, een idee?
Jack
Zelf had ik een spiraal als antenne. Het was een lange draad die van een bepaald terugverend materiaal was gemaakt. Die lange draad was door de fabrikant als een spoel opgerold en die heb ik gespannen, diagonaal, over het plafond van mijn slaapkamertje in Amsterdam west. Dat zag er uit als een uitgetrokken spoel. Vanaf die spiraal ging aan één uiteinde een draadje omlaag zo de Pupil in.
Natuurlijk experimenteerde ik met van alles en nog wat dat ik als antenne probeerde (tot de nulleiding aan toe). De spiraal was ronduit de beste antenne voor dat toestelletje. Ik weet nog goed dat ik zeer veel Oost Europese zenders ontving, was wel spannend maar ik verstond er niets van.
Ik denk dat ik de Pupil van mijn vader kreeg nog voor de opkomst van de Engelse zeezenders want die kan ik me niet herinneren.
Zijn deze spiraal antennes nog te koop? Vraag ik me af of zijn ze zelf te maken? Welk draadmateriaal is als een spiraal op te wikkelen en komt na uitrekking weer terug in de spiraalvorm?
Die antenne was goed, gemakkelijk en goedkoop maar er zijn vast ook andere antennes die ook gemakkelijk zijn en voor de Pupil het goed zouden doen. Heeft iemand een voorstel, een ervaring, een idee?
Jack
Laatst bewerkt 30 nov 2014 05:10 door admin. Reden: titel gewijzigd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
26 nov 2014 16:58 #48342
door Marotick
De onderdelen van de Pupil werd gestart door Marotick
Het ontwerp van de Pupil stamt uit de jaren 50 van de vorige eeuw.
Zelf kreeg ik mijn Pupil van mijn vader omstreeks 1963.
Er zitten niet veel onderdelen in maar de onderdelen zijn wel hoog bejaard en worden niet of nauwelijks nog gemaakt. Op marktplaats-achtige sites zijn nog wel onderdelen te vinden.
En binnenkort, 14 december de ruilbeurs van de NVHR, waar hoofdzakelijk verkocht wordt, in Driebergen, daar moet veel te vinden zijn.
Het buisje, de DL92 is geen probleem heb ik al begrepen. Moeilijker is de variabele condensator (varco) en de antennespoel. In mijn Pupil zat een Amroh 402N
De anode batterij wordt nergens meer gemaakt maar is wel na te bouwen.
Hieronder alle originele onderdelen die er destijds inzaten, print het uit als boodschappenlijstje.
Als ik wat vergeten ben dan hoor ik dat wel.
Frontje met 4 plankjes
8 spijkertjes voor verbinding frontje op hout
12 korte en dunne houtschroefjes ca 20mm lang, 2mm dik
2 lange houtschroeven, bevestiging buisvoet (met 2 afstandsbusjes wordt het stabieler lijkt me)
2x soldeerlipje
Beugeltje voor bevestiging 1,5V batterij
Aansluiting op anodebatterij (busjes of mini banaanstekers)
Banaansteker met accuklem voor aarde, c.v. of waterleiding
Banaasteker met lange draad als antenne
Afstemspoel Dreipunktspoel of 402 spoel of Reinhofer
Afstemcomdensator 500pF
Witte of zwarte pijlknop (ik had een zwarte)
Buis DL92
Buisvoet
Schakelaar aan/ uit
2x entree voor antenne/ aarde en koptelefoon
batterij 1,5 Volt, gloedraad
batterij 15 Volt met een aftakking op 9 Volt, anode
Hoogohmige koptelefoon >500 Ohm
Weerstanden
1x 1 MOhm
Condensators
2x 150 pF
1x 250 pF
Is er iemand die het kastje kan gaan verzorgen?
Meer informatie hier:
www.pa3esy.nl/maxwell/html/maxwell_set.html
Zelf kreeg ik mijn Pupil van mijn vader omstreeks 1963.
Er zitten niet veel onderdelen in maar de onderdelen zijn wel hoog bejaard en worden niet of nauwelijks nog gemaakt. Op marktplaats-achtige sites zijn nog wel onderdelen te vinden.
En binnenkort, 14 december de ruilbeurs van de NVHR, waar hoofdzakelijk verkocht wordt, in Driebergen, daar moet veel te vinden zijn.
Het buisje, de DL92 is geen probleem heb ik al begrepen. Moeilijker is de variabele condensator (varco) en de antennespoel. In mijn Pupil zat een Amroh 402N
De anode batterij wordt nergens meer gemaakt maar is wel na te bouwen.
Hieronder alle originele onderdelen die er destijds inzaten, print het uit als boodschappenlijstje.
Als ik wat vergeten ben dan hoor ik dat wel.
Frontje met 4 plankjes
8 spijkertjes voor verbinding frontje op hout
12 korte en dunne houtschroefjes ca 20mm lang, 2mm dik
2 lange houtschroeven, bevestiging buisvoet (met 2 afstandsbusjes wordt het stabieler lijkt me)
2x soldeerlipje
Beugeltje voor bevestiging 1,5V batterij
Aansluiting op anodebatterij (busjes of mini banaanstekers)
Banaansteker met accuklem voor aarde, c.v. of waterleiding
Banaasteker met lange draad als antenne
Afstemspoel Dreipunktspoel of 402 spoel of Reinhofer
Afstemcomdensator 500pF
Witte of zwarte pijlknop (ik had een zwarte)
Buis DL92
Buisvoet
Schakelaar aan/ uit
2x entree voor antenne/ aarde en koptelefoon
batterij 1,5 Volt, gloedraad
batterij 15 Volt met een aftakking op 9 Volt, anode
Hoogohmige koptelefoon >500 Ohm
Weerstanden
1x 1 MOhm
Condensators
2x 150 pF
1x 250 pF
Is er iemand die het kastje kan gaan verzorgen?
Meer informatie hier:
www.pa3esy.nl/maxwell/html/maxwell_set.html
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.