Televisie tot 1970
17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
31 dec 2023 11:26 #98814
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Alle waarden gecontroleerd, (sommige moest ik even losmaken om te kunnen meten).
Die waren allemaal goed.
Maar de oplossing is er wel!
Het bleek toch te liggen aan S48/49. Ik dacht in eerste instantie dat hij goed was, omdat hij wel reageerde op het afstem-schroefje. Maar de beweging bleek beperkt. (lamme schroefdraad?)
Nu had ik nog een ander exemplaar liggen uit een oude sloop. En met deze werkt het goed!
Ik heb dus beeld met een goede horizontale sync. De spanningen rond C106 zijn nu ook goed (710V), omdat de lijntrafo nu op zijn juiste frequentie werkt.
Dus nu even verder gaan, zodat ik een mooie tweede toestel heb.
Waar ik nu mee aan de gang ga: De horizontale sync is weliswaar goed, de verticale sync is héél gevoelig. De instelling van potmeter R120 (VS) luistert zeer nauw en er is maar een klein gebiedje waarbij de VS-sync goed is en het beeld stilstaat..
at houdt in dat je regelmatig naar de TV moet lopen om het 'rollen' te verhelpen. Daar is iets dus niet goed of staat te kritisch ingesteld.
Die waren allemaal goed.
Maar de oplossing is er wel!
Het bleek toch te liggen aan S48/49. Ik dacht in eerste instantie dat hij goed was, omdat hij wel reageerde op het afstem-schroefje. Maar de beweging bleek beperkt. (lamme schroefdraad?)
Nu had ik nog een ander exemplaar liggen uit een oude sloop. En met deze werkt het goed!
Ik heb dus beeld met een goede horizontale sync. De spanningen rond C106 zijn nu ook goed (710V), omdat de lijntrafo nu op zijn juiste frequentie werkt.
Dus nu even verder gaan, zodat ik een mooie tweede toestel heb.
Waar ik nu mee aan de gang ga: De horizontale sync is weliswaar goed, de verticale sync is héél gevoelig. De instelling van potmeter R120 (VS) luistert zeer nauw en er is maar een klein gebiedje waarbij de VS-sync goed is en het beeld stilstaat..
at houdt in dat je regelmatig naar de TV moet lopen om het 'rollen' te verhelpen. Daar is iets dus niet goed of staat te kritisch ingesteld.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
31 dec 2023 06:47 #98810
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
C100 is geen frequentiebepalend element. Is ook niet genoemd in de tips. Wat doet HS (eerder gevraagd)? C99 (eerder gevraagd)? C101 (eerder gevraagd)? De spanningen rond B13? Doet HS wat met V(g,t)? Deze triode is de electronische afstem-C voor S48/9 dus dat is wel essentieel.
Tjerk, 9ZZ
31 dec 2023 01:07 #98809
door bavelt
Handtekening
R104 is Ok. Ook R97, R99, R101 en C100.
Ik heb even een C van 10k parallel over C100 (22k) gezet., ervan uitgaande dat de triode van B13 de oscillatie verzorgt.
Maar dat heeft geen enkel effect. Ik had verwacht dat de frequentie dan zou wijzigen.
De oscillatie blijft (te) laag.
Ik heb even een C van 10k parallel over C100 (22k) gezet., ervan uitgaande dat de triode van B13 de oscillatie verzorgt.
Maar dat heeft geen enkel effect. Ik had verwacht dat de frequentie dan zou wijzigen.
De oscillatie blijft (te) laag.
Handtekening
30 dec 2023 22:34 - 30 dec 2023 22:35 #98807
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Zie mijn post hierboven.Tips?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 30 dec 2023 22:35 door PE9ZZ. Reden: stupid formating
30 dec 2023 21:40 #98806
door bavelt
Handtekening
Onderstaand plaatje: op de bovenste beam de lijnpulsen (uit de lucht 'geplukt' met een los draadje in de HSP-kooi).
Daaronder het signaal op schermrooster B13.
De frequentie staat op 80us, 12.500 Hz.
Wel heel toevallig een mooie waarde, maar zou dus 15.625 Hz moeten zijn.
S48/49 lijken goed (dat ding is op het chassis gemonteerd en met een schroefje regelbaar).
Anodespanning B13 = 122V. Schermrooster 163V. Stuurrooster -5V
Tips?
Daaronder het signaal op schermrooster B13.
De frequentie staat op 80us, 12.500 Hz.
Wel heel toevallig een mooie waarde, maar zou dus 15.625 Hz moeten zijn.
S48/49 lijken goed (dat ding is op het chassis gemonteerd en met een schroefje regelbaar).
Anodespanning B13 = 122V. Schermrooster 163V. Stuurrooster -5V
Tips?
Handtekening
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
30 dec 2023 17:04 #98799
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Bij een verkeerde lijnfrequentie zal je hoogspanning ook niet juist zijn omdat je hsp. transformator op een totaal verkeerde frequentie moet werken buiten zijn gebied.
ik zie 3 beelden naast elkaar, dus eerst maar naar 15,6khz sync. komt dan later wel.
ik zie 3 beelden naast elkaar, dus eerst maar naar 15,6khz sync. komt dan later wel.
Cees- pa1dba