Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips 830A

Meer
22 jan 2023 14:01 - 22 jan 2023 14:02 #96524 door Ducton
Beantwoord door Ducton in topic Philips 830A
Vandaag even de radio bekeken op evt gebreken en ik ontdekte een draad wat er niet helemaal jofel uitzag.
Vraagje, is dit een draad die ik gewoon met een willekeurig draad kan vervangen? Graag een tip hoe te beginnen en wat heb ik nodig.
Groet, Ton 

Een gevoelige snaar zorgt voor slecht ontvangst. :)
Laatst bewerkt 22 jan 2023 14:02 door Ducton.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jan 2023 10:40 #96506 door Ducton
Goedemorgen, allen dank voor de reactie.
De condensatoren in het blikje vervangen dat zou me wel lukken maar om ze alle twee eruit te solderen is zeker een uitdaging.
Ik heb even gekeken maar zeker de onderste zit aardig goed verstopt, geen idee hoe deze zit gemonteerd, lijkt me best moeilijk om ze te demonteren.

De eindbuis wordt alleen een beetje warm maar niet heet na een minuut of 15, geen idee waar deze gloeidraad zit maar eigenlijk wil ik de radio niet meer aanzetten voor evt schade.

Mvrg, Ton

Meer
15 jan 2023 23:09 - 15 jan 2023 23:10 #96505 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 830A
Ik heb zelf een 836A en die begint ook meteen te brommen bij inschakelen, ondanks dat de voeding in orde is. Bij mij bleek de middenaftakking van de gloeidraadwikkeling niet exact in het midden te zitten.
De eindbuis van de 836A en ook van de 830A is direct verhit en daardoor snel op temperatuur, waardoor die meteen begint te werken.
Zit de middenaftakking van de gloeidraadwikkeling niet exact in het midden dan ontstaat dus ook brom.
Ik heb toen de proef genomen om over de gloeidraadwikkeling twee weerstanden van 47 Ohm in serie te monteren en het knooppunt aan massa te leggen in plaats van de middenaftakking. 
De brom was toen weg.

Misschien is dat hier ook het geval?
Voedngsbrom heeft een frequentie van 100 Hz (bij dubbelzijdige gelijkrichting), deze brom heeft een frequentie van 50 Hz.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 15 jan 2023 23:10 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ducton

Meer
15 jan 2023 20:23 - 15 jan 2023 20:29 #96504 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Philips 830A
Een brom die direct ontstaat bij het inschakelen is zo'n beetje een van de meest voorkomende euvels bij stokoude toestellen. Dit heeft niets met de eindbuis C443 te maken maar hoogstwaarschijnlijk alles met lekke/defecte condensatoren (elko's) die in het voedingsgedeelte zitten.
Dat zijn dus die dingen die eerst geformeerd moeten worden via een opvoerende spanning zoals ik al eerder beschreven heb. Ik ga ervan uit dat je dit ook gedaan hebt.
In dit geval heeft het dus niet geholpen helaas.
Toestel NIET meer aanzetten om te voorkomen dat je gelijkrichter 1823 en/of je nettrafo eruit vliegt.
Die condensatoren zitten ingegoten in de blikken doosjes die je op en onder het chassis aantreft. Het meest makkelijk is om die af te koppelen en te overbruggen zodat het oude spul kan blijven zitten. Wil je het onzichtbaar doen dan moet het blik open en de gehele inhoud vervangen worden. Voor een leek nauwelijks te doen.
De condensators op je foto zijn waarschijnlijk ook niet helemaal fris meer maar om te beginnen moet eerst de voeding in orde zijn. Hieronder de inhoud met aansluitingen van een condensatorblik. 
Laatst bewerkt 15 jan 2023 20:29 door leonardo.

Meer
15 jan 2023 19:59 - 15 jan 2023 20:13 #96503 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 830A
Een zware netbrom wordt gewoonlijk veroorzaakt door onvoldoende afvlakking van de gelijkgerichte hoogspanning.  Dat afvlakken geschiedt door de condensatoren C1 en C2 in het schema, dus meteen na de gelijkrichtbuis. 
Aangezien de C1 en C2 in de blikken condensatordoos zitten is het best een klus om dat netjes te doen en onderschat dat niet.   In de condensatordoos zitten behalve de C1 en C2 tevens de condensatoren  C5, C7, C9 en C21.        Voordat je daaraan begint zou ik beginnen om deze condensatoren eerst te controleren met een daarvoor geschikte tester.   Maar na 92 jaar ben ik bang dat je het condensatorblok moet voorzien van een nieuwe inhoud.......    Een beste klus, zeker als je dat nog nooit hebt gedaan, maar heel leerzaam.   
Laatst bewerkt 15 jan 2023 20:13 door Johannes.

Meer
15 jan 2023 16:12 #96502 door Ducton
Vandaag de speaker aangesloten, aangezet en er komt een brom uit.
Op het forum iets gevonden wat op mijn probleem lijkt, voor dat de buizen opwarmen begint de brom al en met maakt geen verschil als je aan de volume knop draait. Als antwoord stond er de condensator van de eind buis is wss defect. De eind buis is dat de C443? De condensator is dat de condensator, zie foto.
Mvrg, Ton 

Gemaakt door Kunena