Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips 830A

Meer
11 jan 2023 18:55 #96486 door Ducton
Beantwoord door Ducton in topic Philips 830A
Dankjewel voor deze uitleg, het is je zeker gelukt om voor mij in begrijpbare taal uit te leggen over het wakker schudden van deze oude radio. Ook heel slim de lamp methode met om de slapende elco's te ontwaken en zeker wat er kan gaan komen

Misschien wel een rare vraag maar als je je vinger tegen de grammofoon aansluitbus houdt komt de brom dan uit de speaker of ergens anders vandaan?

De uitleg van de buizen is ook duidelijk, vandaag een buis binnen gekregen de E452T want er zat een E447 in en die kon ik nergens terug vinden dat deze als vervanger gebruikt kon worden.

Naar Driebergen ga ik zeker met mijn neef die al jaren lang een hobby heeft van oude getto blasters uit de jaren 80 en 90

Nogmaals dank voor alle info, Groet Ton

Een gevoelige snaar zorgt voor slecht ontvangst. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 jan 2023 23:34 - 10 jan 2023 23:54 #96473 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Philips 830A
Ik zal proberen in simpele taal wat duidelijkheid te verschaffen.
In jou geval zou ik eerst de gloeilamp methode als begrenzing gebruiken. (zorg dus dat de inschakelknop AAN staat)
Mocht de 60 watt lamp fel oplichten dan weet je meteen dat er iets goed mis is: = einde oefening!!
Licht hij flauw op dan zal er waarschijnlijk geen sluiting zijn en zou je de trafo kunnen gaan gebruiken. Het toestel geruime tijd aan elke aanwezige spanning hangen tot de 220 in zicht komt. (Wordt de trafo erg heet en/of bromt hij: stoppen!)
Bij 150 volt moet het schaallampje zichtbaar branden.
Hiervoor moet de 1823 in het toestel blijven zitten. Het is namelijk de bedoeling dat de slapende elco's weer langzaam wakker geschud moeten worden. Dit zijn belangrijke onderdelen die opnieuw moeten formeren om sluiting te voorkomen wat anders je trafo en/of gelijkrichter kan kosten.
Gaat dit allemaal goed dan kan de rest van de buizen er in en sluit je een (draad)antenne aan.

Grofweg bestaat jou radio uit 2 gedeelten. Het radio-ontvangstgedeelte (hoogfrequent)  en het versterker gedeelte (laagfrequent)
Geen zenders te horen? Hou je vinger tegen 1 van de grammofoon aansluitbussen. Hoor je nu een luide brom, dan werkt het versterkergedeelte dus.  Er zit dan een probleem in het ontvangstgedeelte.
Pas op! op de luidspreker aansluitbussen staat een fikse spanning! 

Even simpel: De C443 is de "geluid/volume" buis.
De 506/1823 maakt van de wisselspanning via die elko's gelijkstroom wat je toestel erg lekker vindt.
De E452 (of E462) versterkt de aethergolven (hoogfrequent) tot een bruikbaar radiosignaal.
Dat er niets op de E424 buis staat is jammer maar ga er maar even vanuit dat het de juiste is. Deze mag o.a de C443 als hulpje meehelpen.

Als je twijfelt of het even: "einde oefening" wordt ga dan niet zelf klooien aan het toestel. Het is dan wel oude techniek maar nog steeds techniek!
Ik raad je in dat geval aan om het gevaarte een keer mee te nemen naar een reparatie dag van het NVHR. ( bijv: 5-2-23 in Driebergen.) Daar kunnen kundige lieden je zeker verder helpen en kunnen je buizen doorgemeten worden.   Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio (nvhr.nl)

Laatst bewerkt 10 jan 2023 23:54 door leonardo.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ducton

Meer
10 jan 2023 23:11 #96472 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 830A
De 1823 gelijkrichter laat je zitten om je elko's te formeren.
Jouw E424 is er in vele gedaanten : www.hupse.eu/radio/tubes/E424.htm  

Cees- pa1dba

Meer
10 jan 2023 20:30 - 10 jan 2023 20:31 #96467 door Ducton
Hoi, bij de tips en trucs/opstarten radio staat dat je met een variac de spanning voorzichtig moet gaan verhogen. Ik heb geen variac maar wel een trafo die 75v/95v/120v/150v en 230v geeft(zie foto) alle buizen moet je dan verwijderen en één buis moet er blijven wss de C443? Nu zit er ook een buis waar de  E424 moet zitten zonde type aanduiding (zie foto) maar welke is dat?

Groet, Ton

Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 jan 2023 20:31 door Ducton.

Meer
09 jan 2023 00:14 #96456 door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Philips 830A
1823 is prima evenals de 1805 of de gewone 506.
Het opstarten van een radio heeft inderdaad aandacht nodig als hij (zeer) lange tijd heeft stil gestaan. Sommige componenten zijn aan vervanging toe om de radio veilig te laten spelen.
Kijk daarom eens bij de tips en trucs/opstarten radio (in de gele balk) op het buurforum. Ook in de zoekfunctie met 830A kun je daar veel info vinden (ook in het oude archief)
www.nfor.nl

Meer
08 jan 2023 23:47 #96455 door Ducton
De C443 die zat er helaas niet bij maar ik heb er 1 besteld die als goed getest is.
Het is een gokje of die lamp werkelijk goed is. Een 506 zat er ook niet in maar een 1823, ik hoop dat deze oké is. Nu lees ik dat je niet zomaar de stekker in de muur mag steken over dit moet ik nog veel lezen en info vergaren.

Groet, Ton

Gemaakt door Kunena