Radio's van 1950 tot 1970
Philips 830A
12 jan 2023 10:58 - 12 jan 2023 11:02 #96492
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 830A
Hallo Ton,
De luidsprekerconus is niet aan de kast vastgelijmd, maar de stoffen rand van de conus is met een dunne staaldraad aan een metalen ring bevestigd. Met een beetje geluk kun je de lus van die staaldraad voelen en los maken. Daarna kan je de papieren conus lossolderen van de stift die de conus laat trillen. Zo wordt het ook beschreven in de service documentatie.
Het klinkt misschien ingewikkeld maar het valt wel mee.
Maar waarom zou je de speakerdraad vervangen? Meestal is dat helemaal niet nodig..... Als je met de plus en de min van een batterijtje contact maakt met de stekker die aan de speakerdraad zit en je hoort de luidspreker kraken, dan is het snoer niet onderbroken.
De luidsprekerconus is niet aan de kast vastgelijmd, maar de stoffen rand van de conus is met een dunne staaldraad aan een metalen ring bevestigd. Met een beetje geluk kun je de lus van die staaldraad voelen en los maken. Daarna kan je de papieren conus lossolderen van de stift die de conus laat trillen. Zo wordt het ook beschreven in de service documentatie.
Het klinkt misschien ingewikkeld maar het valt wel mee.
Maar waarom zou je de speakerdraad vervangen? Meestal is dat helemaal niet nodig..... Als je met de plus en de min van een batterijtje contact maakt met de stekker die aan de speakerdraad zit en je hoort de luidspreker kraken, dan is het snoer niet onderbroken.
Laatst bewerkt 12 jan 2023 11:02 door Johannes. Reden: typefoutje
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ducton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jan 2023 08:04 - 12 jan 2023 08:55 #96491
door Ducton
Een gevoelige snaar zorgt voor slecht ontvangst.
Beantwoord door Ducton in topic Philips 830A
Goedemorgen, als ik het speakerdraad wil gaan vervangen dan moet de speaker van de kast af.
Zit deze vast gelijmd? Het zou zonde zijn als deze beschadigd.
Mvrg, Ton
Zit deze vast gelijmd? Het zou zonde zijn als deze beschadigd.
Mvrg, Ton

Laatst bewerkt 12 jan 2023 08:55 door Ducton.
11 jan 2023 23:36 #96490
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Philips 830A
E424N is prima.
11 jan 2023 22:41 #96489
door Ducton
Hoi, ik zie bij electrontubes de E424N, E415 en de E428 staan. Om het origineel te houden de E424N b5 bestellen? De prijzen vallen best mee .
De buis zonder opschrift zat op de plek van de C443 , die buis lijkt op een C453 maar ik ga deze buis maar niet gebruiken.
Groet, Ton
De buis zonder opschrift zat op de plek van de C443 , die buis lijkt op een C453 maar ik ga deze buis maar niet gebruiken.
Groet, Ton

11 jan 2023 22:05 #96488
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Philips 830A
Als het goed is zit aan de luidspreker een draad met stekker. Die moet in de luidspreker-aansluitbussen gestoken worden. Als je dan een van de grammofoon bussen aanraakt komt het geluid via de luidspreker. (als het versterkergedeelte tenminste werkt....)
De E447 is eventueel wel bruikbaar ipv. de E452T. Het is een familielid zal ik maar zeggen.
Voor de E424 kun je evt. ook een E415 of E428 gebruiken. Het luistert allemaal niet zo heel erg nauw.
Overigens, de zenderzoek-knop staat ingedrukt op de middengolf afgesteld. Als je deze knop uittrekt (wat meestal wat stroef gaat) schakel je over op de lange-golf.
Mocht je inderdaad naar Driebergen gaan dan zou ik het opstart proces alvast uitvoeren indien mogelijk Men heeft daar ter plekke geen tijd voor
De E447 is eventueel wel bruikbaar ipv. de E452T. Het is een familielid zal ik maar zeggen.
Voor de E424 kun je evt. ook een E415 of E428 gebruiken. Het luistert allemaal niet zo heel erg nauw.
Overigens, de zenderzoek-knop staat ingedrukt op de middengolf afgesteld. Als je deze knop uittrekt (wat meestal wat stroef gaat) schakel je over op de lange-golf.
Mocht je inderdaad naar Driebergen gaan dan zou ik het opstart proces alvast uitvoeren indien mogelijk Men heeft daar ter plekke geen tijd voor

11 jan 2023 19:52 - 11 jan 2023 19:54 #96487
door Ducton
Cees dank voor je reactie maar ik ben in de war geweest, de buis zonder opschrift alleen met 2M op het voetje zat op de plek van C443 waar ik een C443 voor heb besteld. De plek van de E424 was leeg(zie foto)
De buis zonder opschrift durf ik nergens in te stoppen als ik niet weet welke het is. Dan maar weer opzoek naar een E424....
Groet, Ton
De buis zonder opschrift durf ik nergens in te stoppen als ik niet weet welke het is. Dan maar weer opzoek naar een E424....
Groet, Ton

Laatst bewerkt 11 jan 2023 19:54 door Ducton.