Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips 830A

Meer
27 jan 2023 22:15 #96554 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 830A
Ton
Het beste kun je condensatoren testen met een tester met neonlampje waar gewoon hogere spanning door heen gaat dan zul je zien dat ze allemaal lek zijn
Een digital metertje geeft een paar volt aan in de condemsator en ziet op het oog goed uit maar bij de juiste werkspanning gaat lekken cq doorslaan.
Ga er van uit dat na 80 jaar alle condensatoren lek zijn sluiting of door geslagen zijn.
De zgn condensator testers die op een baterijtje wwrken geven dit niet juist aan
Oke wel voor een laagspannings condensator uit een transistor bak
Maar bij hoogspannings gaan ze finaal de mist in.
Een condensator lek tester is wel te vinden op het net
En geeft door middel van knipperen neonbuis dat je condensator lek is.
Ga volgende week zondag naar 3 bergen kunnen ze inspecteren en het toestel zover spelend maken ..
Je kan beter in een philips Plano leren gaat het mis is er weinig aan verloren
Staan nog zovelen in het land een 830 is zeldzaam. En eigenlijk niet als beginner er aan hobbyen . Daar mee wachten tot je de techniek onder de knie heb.
Succes verder met de radii

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ducton

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 jan 2023 21:56 - 27 jan 2023 21:57 #96553 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 830A
Voor normale condensatoren is 630 V. in de regel voldoende.
Die 2000 V. die op de oude staat is meestal de proefspanning, waarop de condensator kort getest is. Die spanning kan de condensator dus kortstondig verdragen en is hoger dan de werkspanning. Nergens in de radio komt een hogere spanning voor (behalve dan bij bijvoorbeeld ratelcondensators).
De fransen deden dat veel, vaak stond er ook het woord “Essay”(proef) achter de waarde.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 27 jan 2023 21:57 door peter1952.

Meer
27 jan 2023 20:40 #96552 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 830A
even zoeken naar deze.

Cees- pa1dba

Meer
27 jan 2023 20:21 #96551 door Ducton
Beantwoord door Ducton in topic Philips 830A
Vandaag 5 condensators los gesoldeerd met de waarde 0,1 MF 2000v en gemeten 4 gaven 0,1 MF aan en 1 niets.
Eerst ontladen toen een ohm stand gebruikt, weer ontladen toen de meter op het standje 200F gezet.   
Ook nog een elco eruit gesoldeerd met de waarde 8 MF 500v deze gaf 0,3 aan ipv 8MF
Er zit wel veel verschil in de 830a radio,s, deze is een Frans model en nog niet één op internet gezien die er zo uit zag met deze condensatoren.
De goede condensatoren heb ik weer netjes terug gesoldeerd, deze 2 moeten wss vervangen worden maar de 500v zijn nu 450v of moet het voltage hoger zijn voor de nieuwe?
Ik heb verschillende filmpjes bekeren over het meten van condensatoren, vindt het best wel interessant en heel leuk om te doen.

Groet, Ton

Een gevoelige snaar zorgt voor slecht ontvangst. :)

Meer
25 jan 2023 19:46 #96548 door Ducton
Beantwoord door Ducton in topic Philips 830A
Zojuist even naar de foto's van de reparatie dag zitten bekijken, wat een apertuur en kennis! Het zou inderdaad goed zijn om een diagnose te stellen, maar kan je gewoon met je radio bij iemand terecht? Zo te zien hebben ze het best wel druk. Op 5 februari heb ik wel een verjaardag, ik ga zeker mijn best doen om deze te verzetten anders moet ik helaas maar wachten tot de volgende in mei.
Mvrg, Ton

Een gevoelige snaar zorgt voor slecht ontvangst. :)

Meer
25 jan 2023 13:45 #96544 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Philips 830A
Leonardo heeft eerder geschreven;
"5 februari is in Driebergen de reparatie-dag heb ik je al laten weten en ik raad je sterk aan om dat even af te wachten zodat er een diagnose gesteld kan worden. Dit voordat je misschien de boel voortijdig om zeep helpt."
Het zou verstandig van je zijn om dit advies ook uit te voeren.
Zeker omdat je geen inzicht in het schema hebt, kunnen de heren op de reparatiedag je verder helpen.
Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Gemaakt door Kunena