Radio's van 1950 tot 1970
Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 apr 2017 10:45 #66159
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Tjerk, ik ga liever zelf onderzoek doen naar spayen of via wattenstaafje en droogpersen. Ik kies een gemiddelde uit vele tips op het net . En zal hier mn bevindingen neerzetten of een apart thema starten. Bernard Terlingen die veel ervaring heeft met radios die hij al eerder behandelde (dus wéét wat vooral NIET te gebruiken ) heeft me iets aangeraden. Even zoeken waar ik het genoteerd had. Dát middel ga ik nemen. Alle spays met nr 60 achter de letters vragen nabehandeling met nog 2 middelen. hier wil ik nog niet aan.
JA....de afstemoogschakelaar heeft hier invloed op en ook de solo schakelaar. Die 2 ga ik het eerst doen. Ik ben liever zelf verantwoordelijk voor verkeerd gebruik middelen. Ik zal zeer goed informeren waar WAT te gebruiken.
Want er word op het net óók veel dom er op los gel.ld. sommigen willen gewoon niet naar meer ervaren luisteren en raden onzin aan.
hier uren aan besteden aan lezen zijn onze radios waard. Even een halfuur lezen , terwijl je jaren nut wil hebben en jaren verwaarlozing wil redden is natuurlijk pure luiheid. Dan verdien je geen goed resultaat.
JA....de afstemoogschakelaar heeft hier invloed op en ook de solo schakelaar. Die 2 ga ik het eerst doen. Ik ben liever zelf verantwoordelijk voor verkeerd gebruik middelen. Ik zal zeer goed informeren waar WAT te gebruiken.
Want er word op het net óók veel dom er op los gel.ld. sommigen willen gewoon niet naar meer ervaren luisteren en raden onzin aan.
hier uren aan besteden aan lezen zijn onze radios waard. Even een halfuur lezen , terwijl je jaren nut wil hebben en jaren verwaarlozing wil redden is natuurlijk pure luiheid. Dan verdien je geen goed resultaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 apr 2017 07:47 #66157
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Donorspeakers zijn waarschijnlijk niet nodig. De kraakjes in de toonregeling moeten wel weg maar ik durf er niet met mijn contactsprays in (K60, Jelt).
Overigens denk ik dat de afstemoogschakelaar daarop invloed heeft.
Overigens denk ik dat de afstemoogschakelaar daarop invloed heeft.
Tjerk, 9ZZ
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 apr 2017 00:46 #66153
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Wat overeind staat is dat de radio zelf zich gerepareerd heeft juist door dat effect.
Hoe zo?
Heel simpel......als ik dit effect niet gehoord had en er niet door gefascineerd was geweest, dan had ik dit item niet begonnen. Juist door dát mijn radiovrienden hier terecht vonden dat dit effect nooit de bedoeling kan geweest zijn en dit dus alleen door ero dementie een surround effect gaf aan de ene kant. Of......dat ik gehoor dement zou zijn worden ( wat niemand beweerde , maar ik al bijna zelf dacht )......ben ik de weg naar Egmond gegaan en uiteindelijk via een gewraakte collumn met humoristische lading kwam Tjerk als verlosser aan zetten .
Sleurde de radio aan kop en kont naar zijn techno hol en EUREKA......eind goed veel goed.
nee niet alles.....want zijn de speakers nou echt rot?......daar moet Tjerk zich nog over uitspreken na dat hij de radio als gerenoveerd ( behalve de speakers) kan uitroepen.
Met Pasen zit ik wellicht al met een her- opgestane Graetz. En kan de speurtocht naar donor speakers beginnen.
Hulde en grote dank aan paas haas Tjerk. Dat divers belgisch bier uit mijn tassen rijkelijk uw pad moge kruisen.
Proost.
Hoe zo?
Heel simpel......als ik dit effect niet gehoord had en er niet door gefascineerd was geweest, dan had ik dit item niet begonnen. Juist door dát mijn radiovrienden hier terecht vonden dat dit effect nooit de bedoeling kan geweest zijn en dit dus alleen door ero dementie een surround effect gaf aan de ene kant. Of......dat ik gehoor dement zou zijn worden ( wat niemand beweerde , maar ik al bijna zelf dacht )......ben ik de weg naar Egmond gegaan en uiteindelijk via een gewraakte collumn met humoristische lading kwam Tjerk als verlosser aan zetten .
Sleurde de radio aan kop en kont naar zijn techno hol en EUREKA......eind goed veel goed.
nee niet alles.....want zijn de speakers nou echt rot?......daar moet Tjerk zich nog over uitspreken na dat hij de radio als gerenoveerd ( behalve de speakers) kan uitroepen.
Met Pasen zit ik wellicht al met een her- opgestane Graetz. En kan de speurtocht naar donor speakers beginnen.
Hulde en grote dank aan paas haas Tjerk. Dat divers belgisch bier uit mijn tassen rijkelijk uw pad moge kruisen.
Proost.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
03 apr 2017 00:30 #66152
door aan-pierre
nog even .........Er gaat iets scheef in de discussie.
Door alles wat geschreven is ook door mij is de basis van mijn bewering ondergesneeuwd.
Ik heb nooit beweerd dat ik quasi stereo hoor als ik de RAUMKLANG in druk.
Integendeel : Ik heb beweerd dat als ik de raumklang UIT laat en van mono naar stereo schakel.......dat ik dán quasi stereo hoorde!
Die raumklang mogelijkheid als extra verwaterde de uitgangsdiscussie .
Inmiddels zijn er echter in de radio genoeg stoorbronnen verwijderd om de radio geen enkel soortgelijk effect meer te kunnen geven bij omschakeling van een mono bron naar stereo.
Door alles wat geschreven is ook door mij is de basis van mijn bewering ondergesneeuwd.
Ik heb nooit beweerd dat ik quasi stereo hoor als ik de RAUMKLANG in druk.
Integendeel : Ik heb beweerd dat als ik de raumklang UIT laat en van mono naar stereo schakel.......dat ik dán quasi stereo hoorde!
Die raumklang mogelijkheid als extra verwaterde de uitgangsdiscussie .
Inmiddels zijn er echter in de radio genoeg stoorbronnen verwijderd om de radio geen enkel soortgelijk effect meer te kunnen geven bij omschakeling van een mono bron naar stereo.
02 apr 2017 21:05 #66149
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Die Raumklang gaat echt helemaal nergens over. Maar da's geen nieuws. Levert wel hoofdbrekens op hoewel de situatie nu stabiel lijkt op een enkel kraakje na.
Tjerk, 9ZZ
02 apr 2017 20:32 #66148
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm??
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.