Radio's van 1950 tot 1970
Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 apr 2017 01:20 - 01 apr 2017 01:25 #66116
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Zie voor vervolg reparatie 822 de rubriek "wel een wee reparatiedag een humoristische beschouwing"....daarin de laatste bijdrage en nog later te volgen eind verslag door PE9ZZ, .
Laatst bewerkt 01 apr 2017 01:25 door aan-pierre.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
10 mrt 2017 21:58 - 10 mrt 2017 22:09 #65667
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
zo........... een klein offtopic uitstapje naar een Philips radio kan ik velen zolang er een relatie is met raumklang en indirekt met de Graetz . Maar bedankt voor de bewaking Cees.Wat deze radio betreft ik méén ( maar heb er een tijd niet naar gekeken) dat er een raumklang dinansluiting op het chassis zit. Verder moet ik op een softe renovatie wachten waarin de noodzakelijkste dingen éérst gebeuren. Dán luisteren of er dan al geluids verdelings effecten veranderd zijn . Op dit moment ben ik met deze radio even de weg kwijt. (geen gemene opmerkingen nou ;>) ) Als ik op raumklang druk ( aktief maak) blijven de zijspeakers gewoon meedoen ( doen ze al zonder raumklang) ( Bij mn Blaupunkt Riviera en Saba Freiburg is het wél zijspeakers aan of uit)..... en ik hoor ze niet in volume veranderen . Het zou natuurlijk kunnen dat er gekozen is om de front speakers dan zachter te laten spelen. Ik hoor toch iets anders dan volume verminderen voor . (Ton srijft over " een speaker uit fase "...hij bedoeld misschien 2 speakers? Er zijn niet meer dan 2 identieke speakers vóór. ) Zij speakers kunnen heel goed dan uit fase geschakeld zijn , zo klinkt t wel . Maar ik denk dat Ton de voorspeakers bedoeld omdat die kleiner zijn. Intressant is dat de jaar ervoor voorganger? of jaar erop opvolger ? de grote speakrs weer vóór opstelt en de kleinere opzij... Raumklang Ingeschakeld (dus NIET de stereoknop waar tom te doen was in mn thema aanleiding) ..... )hoor je het front geluid een soort mono effect geven. Uitgeschakeld lijkt het geluid zich te verbreden in het front. ( terwijl je het omgekeerde zou verwachten zoals in echt mono en stereo)Het is jammer dat ik geen radio vrienden in amsterdam heb die óók hun oren kunnen richten op mijn radio. ( Heb er 2 die slecht ter been zijn en ik woon 3 hoog) Dat zou dan een concensus kunnen geven aan beschrijven indrukken. Ik ben nog niet behept met lezen schemas, daarvoor heb ik dit jaar te veel stress gehad om me met mn radio ontwikkeling bezig te houden. Maar voor jullie is het toch een eitje om te kijken of de zijspeakers uit fase zijn gesoldeerd. Jammer vind ik ook dat andere bezitters zich stil houden. Ik zal dit topic zeker heroppakken zodra de meest verlopen onderdelen hersteld zijn. Henk komt binnen kort met een Grundig 5090 terug waar ik bedongen heb de toonregeling en vertakkingen met rust te laten. Afwachten of ik terug hoor wat ik weggaf. ( een wonderlijk mooi apparaat dat ik alleen voor de zekerheid weg wou hebben ter controle ( hij is dan wel een 16 maanden op kuur geweest, maar zo lang moest er naar een der dagen moe onderdeel gespeurd worden) ( svp niet op ingaan, wil t on topic houden), Is de klank nu wél anders, dan weet ik dat ik net zo goed voortaan ook alles wat de toonkleur regeling aangaat kan laten conserveren voor toekomst. Het is dus een expiriment. In fase 2 laat ik later wel alles vervangen wat in die circuits te verlopen is. Is de charme uit t apparaat, laat ik doodleuk de oude meuk er weer insolderen. Afijn ...ik ga er met ander topic op door en dan kunt u reageren (liever hier niet)Afijn .....De graetz fantasia 822 een fascinerend ontwerp. Veel en veel intressanter dan zijn kleinzoon de fantasia 1318uit 1965) die ik ook heb. Wat dat betreft zijn stereo fm kasten ten koste van investeren in de rest uitgekomen. Eigenlijk óók een leuk nieuw topic thema. Ik ga me er aan wagen.
Laatst bewerkt 10 mrt 2017 22:09 door aan-pierre.
09 mrt 2017 00:47 - 09 mrt 2017 00:48 #65608
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Albert,
Wij zijn wat afgeweken van het topic.
Maar dus nog even off topic, met de draadjes omwisselen alleen
ben je er niet helemaal.
Er komt in serie met de kleine speaker een C van 1uF.
Kun je naar smaak wat hoger of lager kiezen.
Wat ook een optie is; die toetsjes niet aan te sluiten en alleen de
grote speaker direct aan te sluiten op de uitgang van de OTL trap.
En de koppel elco van 8uF te vervangen door een C van 2,2uF.
Klinkt een stuk rustiger, minder rommelige bassen.
Succes met je Philips radio.
Verdere vragen hierover even via de mail.
Cees.
Wij zijn wat afgeweken van het topic.
Maar dus nog even off topic, met de draadjes omwisselen alleen
ben je er niet helemaal.
Er komt in serie met de kleine speaker een C van 1uF.
Kun je naar smaak wat hoger of lager kiezen.
Wat ook een optie is; die toetsjes niet aan te sluiten en alleen de
grote speaker direct aan te sluiten op de uitgang van de OTL trap.
En de koppel elco van 8uF te vervangen door een C van 2,2uF.
Klinkt een stuk rustiger, minder rommelige bassen.
Succes met je Philips radio.
Verdere vragen hierover even via de mail.
Cees.
Laatst bewerkt 09 mrt 2017 00:48 door Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: albert v v
Minder
Meer
08 mrt 2017 08:58 #65583
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Cees, moet je dan gewoon de draden van de tweede luidspreker omwisselen?
08 mrt 2017 01:07 #65578
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Albert, dat "Galm effect"in die Philips, ontstaat anders, zoals Henk al heeft uitgelegd. Overigens vind ik dat "Galm effect" bij die radio vreselijk klinken.
Ik heb dat dan ook veranderd, zo dat het geluid nu beter te pruimen is.
De tweede speaker speelt nu gewoon in fase mee, als ik de galm knop
in druk.
Overigens is het geluid zonder die tweede speaker, heel mooi.
In de radio van Pierre ontstaat het verschil tussen de beide kanalen
door verlopen R's en C's.
En dat zal best wel een bepaald effect geven, maar was niet de
bedoeling van het oorspronkelijke ontwerp.
Maar o.k de verandering die ik in mijn Philips radio heb aangebracht,
is ook niet de bedoeling van het oorspronkelijke ontwerp...
Wel vinden mensen die hem horen spelen, dat er nu een prachtig
geluid uit komt. Vind ik toch wel een verandering ten goede.
Cees.
Ik heb dat dan ook veranderd, zo dat het geluid nu beter te pruimen is.
De tweede speaker speelt nu gewoon in fase mee, als ik de galm knop
in druk.
Overigens is het geluid zonder die tweede speaker, heel mooi.
In de radio van Pierre ontstaat het verschil tussen de beide kanalen
door verlopen R's en C's.
En dat zal best wel een bepaald effect geven, maar was niet de
bedoeling van het oorspronkelijke ontwerp.
Maar o.k de verandering die ik in mijn Philips radio heb aangebracht,
is ook niet de bedoeling van het oorspronkelijke ontwerp...
Wel vinden mensen die hem horen spelen, dat er nu een prachtig
geluid uit komt. Vind ik toch wel een verandering ten goede.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: albert v v
Minder
Meer
07 mrt 2017 17:00 #65566
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Het geef dus wel een soort galm effect maar zoals Ton schrijft kunt ge het niet echt een verbetering van het geluid noemen! De B5X92A heeft anders wel een heel mooie klank, Mooie hoge tonen en ook de bassen gaan mooi diep