Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??

Meer
02 mrt 2017 20:08 #65459 door aan-pierre
P.S........ @HUUB en anderen ......een truuk bóven op de al gebruikte (aangezette) raumklang.

nogmaal ter verduidelijking , voor dat iedere te snelle lezer t op de raumklang gooit......zonder de stereo knop ingedruk en mét raumklang , hoor je gewoon mono met meer ruimtelijkheid , maar NIET wat je als extra nog met ook nog de stereo knop ingedrukt hoort. duidelijker ???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 mrt 2017 20:04 #65458 door aan-pierre
@ Huub.........beste Huub, ik heb een heel verhaal gehouden. Heb je er over heen gelezen dat ik het heb over FM luisteren met een radio zonder decoder en toch op stereo gezet met de knop die eigenlijk aléén voor externe (stereo )bronnen bedoeld is ? dan t moet toch niet kunnen dat je dan toch een soort scheiding hoort?

De Grundig is wél stereo FM !! dus appels met peren vergelijken ....dáárom heb ik de Grundig bij FM op mono gezet om te vergelijken met t Graetz effect.

In praktijk zoals ik waarneem ( niet dronken !! ) zou dus de Graetz nooit meer 'stereo ' kunnen lijken dan de Grundig op mono geschakeld.

T blijft dus raadselachtig . Dáar om mijn oproep aan experts om naar de innerlijke opbouw te kijken of Graetz een truukje heeft verzonnen.

Meer
02 mrt 2017 19:44 - 02 mrt 2017 19:45 #65457 door Huub
Bij de grote grundig is ook radio kast stereo gedaan
Heb ook eens zo,n grundig gehad
Daar zien bvb de zijde luidsprekers Links geschakelt
En de Front rechts je kan het al opmerken
als je de din band recorder in gang met een stopnaald aanraak
vaak ook nog 3+ 5 pen verbonden op links pen I rechts .
Als je de pennen aanraak dan kan je de scheiding horen
of dat bij deze greatz ook zo is .??
het is dan stereo gebundelt in een kast met de luidsprekers ..
Huub
Laatst bewerkt 02 mrt 2017 19:45 door Huub.

Meer
02 mrt 2017 19:42 #65456 door aan-pierre
jammer dat links niet meer blauw en actief worden hier zoals vorig jaar na plakken .

Meer
02 mrt 2017 19:40 - 02 mrt 2017 19:41 #65455 door aan-pierre
www.buizenradioclub.nl/forum/28-radios-v...-luisterervaring-mee

dit item is ook van mij van 2 jaar ? geleden . op dit Forum geplaatst na aanschaf . De ervaring van anderen van een mager scherp geluid van deze radio kan ik niet delen.

Ik ben allergisch voor scherp gepiep van radios rond 60 er jaren. Deze radio is mijn allermooiste mono fm radio. Geluid impressie lijkt qua kwaliteit ruimtelijkheid en harmonische impressie ( warm analitisch maar verre van scherp en dun ), op de Grundig 5590 . En dan op mono geschakeld ter vergelijk ( die radio is wél FM stereo). De grundig geld als een van de mooiste radios rond 60 gebouwd. De ondergewaardeerde Graetz fantasio doet daar dus niet voor ronder!!

Verder is mijn mooiste stereo fm radio de Philips B8x52 A /16 ? (sorry uit mn geheugen die 16 ) uit Zwitserland.

terzijde ((Een Saba Freiburg 14 en Saba hifi studio Freiburg stereo , moeten dat gelijke niveau nog maar bewijzen na renovatie.))

Maar goed ...die Graetz mono mn beste radio qua nooit luistemoe worden en een droom !!! met minidisc stereo . Geen radio uit 1959/62( beste beginnende verzamelaar) haalt die diepte in geluid achter!!! en voor en opzij de radio. JAGEN op dit 'ding' !! .....TIP ;>)....voor Ebay Amerika dit type ontdekt.
Laatst bewerkt 02 mrt 2017 19:41 door aan-pierre.

Meer
02 mrt 2017 19:06 #65454 door aan-pierre
Beste buizenradio collegas,

Ik heb een groot mij enorm fascinerend raadsel met mijn Graetz 822.

Ik moet erbij vermelden dat ik een flinke collectie top stereo en mono radios verzamend heb in 2? jaar buizenradioclub.....Ik wéét dus uit ervaring hoe ! mono buizenradios met zijluidsprekers anno 1959 tot 1962 klinken!

Ik heb o.a. een Saba Freiburg 9 . Geen geringe bolide met mono fm en zijluidsprekers.

Maar........nu de Graetz 822 .............onweerlegbaar mono fm zonder decoder.

ECHTER!....ik heb deze radio nu 2 jaar en iedere keer ben in versteld en gefascineerd door wat er gebeurd bij indrukken van de stereo knop tijdens FM

( hij is echt stereo op bandrec ....pickup?)

Afijn ....Wat ik hoor als ik de stereo knop indruk bij FM is toch echt een nep stereo effect. Heel overtuigend hoor je wat gebeuren!! Beetje ondefineerbaar , maar toch links recht verschil in ........ja wat? Dat is de vraag .....ik hoor uit de linker speaker impuls geluiden (bas plukken en cellos en uit de rechter viool pieken . dus verschil ! Dat kan met een truuk gebeurd zijn zoals bij Philips bi ampli . De radio is echter géén bi ampli !! dus geen 2 wegen bas laag midden en rechts sopraan.

Ik richt me hier op bezitters van die radio die de zelfde ervaring hebben of niet .

Ik wil grrag als leek aan jullie vragen ....kijk voor mij aub even naar het schema ....WAT HEEFT GRAETZ GEDAAN voor dit effect dat nergens gedocumenteerd is . Ik heb op fora niets gevonden .

Ik snap t niet meer hoor t wel ! En heb reverentie met een blaupunkt uit 1959 (zelfde jaar) etc. Maar die hebben dat effect niet .

Wat deed Graetz voor dit effect méér dan 3d effect dat andere merken toen hadden.

Binnenkort komt Henk v t Kruis hier .Ik zal hem ook laten luisteren. Dan horen jullie t van een expert bevestigd wat ik hoor.

Intussen hoop ik op objectieve conclussies aan de hand van het schema!

graag jullie vermoedens aan de hand van de opbouw of fouten hiervan die dit quasi stereo effect veroorzaken.

p.s. ik heb ook een Philips bi ampli bx62A daar hoor je verschil tussen bas en sopraan speaker uiteraard , maar geen '' wandelingen' impulsen zoals bij stereo. (alsof je dan intrumenten links hoort en andere rechts ( bij de philips hoor je lage pianotonen links en hoge rechts , maar das tóch een ander effect)

??? wat deed Graetz anders dan anderen bij deze laatste monobuizenradio met 13 (14 ) buizen!! bij weergave FM met de stereo knop ingedrukt. ( en de raumklang aan )( met raumklang en mono geschakeld hoor je wel t gebruikelijke mono geluid van andere bouwers).....kortom fascinerend !!

www.radiomuseum.org/r/graetz_fantasia_822.html

85.144.220.212/nvhr/Graetz_822.pdf

Gemaakt door Kunena