Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??

Meer
02 apr 2017 17:26 #66141 door PE9ZZ
Van de linker front speaker zat het draadje los. Die doet het nu. De rechter front speaker gaat via de "Raumklang" toets en die is nog stil. Ik heb uit de 15 EL95's twee matchende exemplaren genomen (twee van 93 % en van 83 en 79 %) en nu meet het in ieder geval goed. Qua DC. Het klinkt ook nog goed mits niet hard. Ik wil nu met m'n scoop kijken wat er met het signaal gebeurt, zeker met de grote volumes. Ik sluit niet uit dat de speakers niet goed meer zijn maar daar moet Pierre iemand anders voor vinden.

Ik heb niet genoteerd welke buizen eruit kwamen (niet handig, weet het...) maar ze moeten slecht zijn geweest. Tenslotte. De rimpel op de voedingsspanning (op de laatste elco) is bijna een volt p-p. Da's veel te veel dus er gaat een extra elcootje over (100 uF/400 V). Daar moet-ie een stuk stiller van worden.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 apr 2017 14:14 #66140 door aan-pierre
postscritpum.....schoorvoetend geef ik gevolg een een radio mailvriend die mij per mail tipte, dat mijn zin "Was overtuigd dat ze het voor
bezoek Bergen aan Zee toch wel deden." Door sommigen misschien anders geinterpreteerd word dan ik ook maar in de verste verte bedoel. Gewoon als zo achteraf ervaren gegeven, geen verborgen verwijt. En zo ik het inderdaad. De radio is zo vaak ook door mij gedraaid en vervoerd intussen. Maar paf sta ik er wel van. Wellicht heb ik de speakers nooit te horen gekregen...Tjerk zal t wel ontdekken. En dan sta ik hiet publiekelijk voor schut...Ach ja ....er zijn ergere dingen. als de Graets straks straalt....nou wat dan nog . punt.

Meer
02 apr 2017 14:01 #66139 door aan-pierre
Lieve, neutrale, en minder lieve buizenradio vrienden, wat leuk dat jullie dit item zo massaal volgen. 670 mensen geintresserd in hoe t verdergaat met mn lieveling.

Beetje geshockeerd was ik natuurlijk dat de frontspeakers niets deden toen ik op bezoek was bij Tjerk. Was overtuigd dat ze het voor
bezoek Bergen aan Zee toch wel deden.

In mijn beleving deden de front speakers het altijd het dominantst
qua midden en hoog. Zij speakers deden marginaal mee.

Gisteren leek het wel omgekeerd. (opzij hard front zacht .Of zoals Tjerk zei, dat ze helemaal niets deden. Het léék alsof ze het deden , maar dat was het door t frontdoek doorklinken van de zijspeakers.

Toch heeft niemand (ook niet in Wijk aan Zee) aan de speakerdraden gezeten.

Bij het indrukken van de middelste van 2 rijen van 3 zijdelinkse
knoppen knoppen, was er een volumeverandering en even leek het of de front speakers het weer even deden.

Nou hoop ik dat Tjerk straks wel singaal krijgt na metingop de plek waar de middenspeakers aan gestuurd worden. En dat de pinnen van de dinaansluiting geen contakt maakten. ( hoewel het te toevallig is dat dan net beide frontspeakers uitvallen.

Hoe dan ook. Het is zo als Tjerk zegt. éérst moet er gemeten worden, rest is subjectieve waarneming. De radio is erg onstabiel lees onvoorspelbaar , steeds een verandering bij indrukken zelfde knoppen. Of het aan vuile kontakten ligt is maar de vraag. Daar in luister ik naar Tjerk oordeel. Want er zijn te veel parameters mis die met vuile kontakten niets van doen hebben. Ondank de tot nu toe vervangen onderdelen.

Ik ben wel erg verbaasd dat de radio behalve het kraken ondanks de
status voor het verlaten van mijn huis mij zo gelukkig hield qua geluid. Ik ben blijkbaar erg en super gelukkig met door tijdsverloop afwijkend metende parameters verwijderd van hoe de fabriek het bedoeld heeft.

Ik sidder dus nu al hoe de radio mij zal bevallen naar dat alles
perfect meet.

Het is afwachten in toch wel angstige spanning, of ik straks wel of niet afstand moet doen van de radio naar iemand die altijd blij is met een radio zoals hij ooit klonk.

Ik ben zelf zo een afwijking van wat ik ooit was tijdens aflevering. En was dit toen al bij geboorte. Toch houden mensen erg van mij.
En zo ik met mijn radios. De gevaarlijk metende onderdelen moeten eruit om de radio toekomst te geven , maar de ouderdoms rimpels omarm ik met veel liefde. Ik hoef ook geen vriend met rimpelcorrekties of een pruik.

En zo is het. aldus sprak mijn radio hart.:radioluiste

En Tjerk .....bedankt, dat je mij kan accepteren met mijn eigen-aardig heden in geluid ervaren en waarderen.

mochten de frontspeakers nooit gewerkt hebben, eet ik hier publiekelijk mijn tirolerhoed op.

Meer
01 apr 2017 15:47 #66128 door PE9ZZ
Ik zal ze eens testen. Was ik toch al van plan.

Tjerk, 9ZZ

Meer
01 apr 2017 09:02 #66121 door Huub
Ik heb ook wel eens vernomen
Dat de EL 95 buis snellers af neemt
Dus vernieuwen maar ,
Huub

Meer
01 apr 2017 08:43 #66120 door PE9ZZ
FM is gewoon monio vanwege geen decoder. Raumklang doet het niet. Beide middenspeakers zijn stil, geen idee waarom. Zijspeakers zijn schor. EL95's zijn niet happy. Worden bijna niet uitgestuurd. Teveel rimpel op voeding. Brugcel wellicht ook niet OK. EM84 mag wel worden vervangen door een vers exemplaar.

Heb volkomen overbodig Ero's vervangen (toonregeling. volume) maar ik kreeg de kolder in de kop. Meeste Ero's waren al vervangen door mosterd C's alleen waren drie kritische exemplaren over het hoofd gezien.

Ben nog wel effe zoet met dit toestel...

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena