Radio's van 1950 tot 1970
Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Minder
Meer
07 mrt 2017 14:10 #65564
door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Piere en anderen
Wat men met dit toestel doet er wordt een speaker in phase omgedraaid(speaker 446)
Deze is voor midden en hoge tonen
Aangezien dit open speakers zijn dus voor en achterwaarts geluid uitstralen ontstaat er een ruimtelijk effect.
Nu doet men dat electronisch denk aan incribelend sound,stereo breed en dergelijke onzin!
Over het algemeen zijn dit geen verbeteringen voor het geluid.
Mvg Ton
Wat men met dit toestel doet er wordt een speaker in phase omgedraaid(speaker 446)
Deze is voor midden en hoge tonen
Aangezien dit open speakers zijn dus voor en achterwaarts geluid uitstralen ontstaat er een ruimtelijk effect.
Nu doet men dat electronisch denk aan incribelend sound,stereo breed en dergelijke onzin!
Over het algemeen zijn dit geen verbeteringen voor het geluid.
Mvg Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 mrt 2017 13:52 #65563
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
De stereo schakelaar doet niets anders dan een tweede luidspreker, AD3500E -middentoner, paralel aan de andere AD3590AM erbij schakelen.
Ik denk dat de schema AD3500E aanduiding in het schema AD3500 AE zou moeten zijn.
Gehoormatig is dit dan een galmeffect?
Ik denk dat de schema AD3500E aanduiding in het schema AD3500 AE zou moeten zijn.
Gehoormatig is dit dan een galmeffect?
Henk van 't Kruis
Minder
Meer
07 mrt 2017 11:20 #65561
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Hallo Aan-Pierre,
Het stereo effect dat je hoort lijkt wel meer op een soort galm-effect.
Ik heb een B5X92A met juist een extra toets "GALM EFFECT" Maar in de radio zelf zit geen galm veer zoals in de latere REVERBEO radios van Philips. Druk men op die toets hoort men duidelijk een soort "echo"
Het zal dus ook zoiets zijn als hierboven beschreven door Cees of Henk, maar de juiste uitleg wat betreft de B5X92A ken ikzelf niet, misschien kan iemand het wel uitleggen?
bij voorbaat dank voor een eventuele antwoord.
groetjes,
albert v v
albert v v
Het stereo effect dat je hoort lijkt wel meer op een soort galm-effect.
Ik heb een B5X92A met juist een extra toets "GALM EFFECT" Maar in de radio zelf zit geen galm veer zoals in de latere REVERBEO radios van Philips. Druk men op die toets hoort men duidelijk een soort "echo"
Het zal dus ook zoiets zijn als hierboven beschreven door Cees of Henk, maar de juiste uitleg wat betreft de B5X92A ken ikzelf niet, misschien kan iemand het wel uitleggen?
bij voorbaat dank voor een eventuele antwoord.
groetjes,
albert v v
albert v v
07 mrt 2017 03:16 #65558
door Bert Kn
Cees.
Ik vraag me af of dat daadwerkelijk ook zo is het zal ook te maken hebben met persoonlijke smaak.
Ook ik zou persoonlijk het geheel in orde willen hebben, goed gereviseerd met geluid uit beide kanalen gelijk zoals bedoeld.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
Of als de situatie nu mooier klinkt.
Cees.
Ik vraag me af of dat daadwerkelijk ook zo is het zal ook te maken hebben met persoonlijke smaak.
Ook ik zou persoonlijk het geheel in orde willen hebben, goed gereviseerd met geluid uit beide kanalen gelijk zoals bedoeld.
Mvg.
Bert
07 mrt 2017 01:00 #65557
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
2 x 7,5 Watt, dat is een best vermogen voor een radio en die zal met de
hoge rendement speakers die in zo'n radio zitten best een stevig groot
geluid geven.
Tja, zo'n radio zou ik persoonlijk, geheel in orde willen hebben, dus;
geluid uit beide kanalen gelijk.
Zoals het bedoeld is door de ontwerper.
Of als de situatie nu mooier klinkt, deze d.m.v een klein verborgen
schakelaartje in schakelbaar maken...
Zodanig dat het heel simpel te verwijderen is.
Cees.
hoge rendement speakers die in zo'n radio zitten best een stevig groot
geluid geven.
Tja, zo'n radio zou ik persoonlijk, geheel in orde willen hebben, dus;
geluid uit beide kanalen gelijk.
Zoals het bedoeld is door de ontwerper.
Of als de situatie nu mooier klinkt, deze d.m.v een klein verborgen
schakelaartje in schakelbaar maken...
Zodanig dat het heel simpel te verwijderen is.
Cees.
- aan-pierre
- [aan-pierre]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
06 mrt 2017 20:01 #65554
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??
@Ton @ Cees P enzovoort...........Sorry voor later re. Ik wacht even met uitvoeren van de tips. Ik krijg een expert uit uw midden thuis om iets af te leveren. Ik zal er met hem samen naar kijken. Erg bedankt voor de kwalitatief hoge kommentaren. En hartelijke groet aan 'der' Huub dank voor je felicitatie. Hij is 2 keer 7.5 watt .