Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Graetz Fantasia 822 raadsel!! mono of quasi stereo fm ??

Meer
02 apr 2017 20:12 #66147 door PE9ZZ
@Pierre: die Raumklang is gewoon nepperstereo. De rechter front speaker wordt in fase omgedraaid. Goedkoop fluteffect. Doet het intussen ook weer omdat de noval socket gammel is. Zal proberen de contactjes wat bij te buigen want plug in en uit de hele tijd komt de betrouwbaarheid ook niet ten goede...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 apr 2017 19:28 - 02 apr 2017 19:35 #66146 door aan-pierre

Nou ja pierre stereo is ook
met losse boxen een soort brede ruimte
aanwezig . zal wel zo de bedoeling zijn bij de graetz . stereo radio,
huub

je maarrrrrrr.......dan heb je wel een midden basis bij mono en bij stereo geen wijziging in slechts 1 van de beide kanalen (speakers )bij het indrukken van welk 'toeters en bellen effect knopje ook.

enige uitzondering .....je sluit de boxen in relatieve fase verkeerd aan . Ja Dán klinkt de 1 van de speakers iets harder in de bas . Maar dat kan hier niet de ontwerp bedoeling zijn . Onvorstellbar mein Herr. Heb wel een radio van Saba waar de absulute fase omgedraaid kan worden . Das voor platenliefhebbers gedaan vermoed ik omdat bij sommige opnames een fout gemaakt werd met de fase.

bij de Graetz heb ik nimmer een verschuiving van volume ten gunste van 1 van de kanalen vóór bemerkt . JA er was duidelijk effect bij de Raumklang of hoe t mag heten...maar ik benadruk het overall gluidsbeeld stereo of mono bleef geheel symetrisch over links en rechts verdeeld. ......en zo zal hij ( moeten )terugkomen als Tjerk klaar is .
Laatst bewerkt 02 apr 2017 19:35 door aan-pierre.

Meer
02 apr 2017 19:16 - 02 apr 2017 19:19 #66145 door aan-pierre

Ik sluit niet uit dat de speakers niet goed meer zijn maar daar moet Pierre iemand anders voor vinden.

.........aldus Tjerk

tja ...Onze Henk v .t Kruis heeft er 1 staan (meen ik )...maar ik meen begrepen te hebben dat Henk het geen eerlijke ruil zou vinden om maar te ruilen omdat zijn speakers bafferen in de bas bij hogere volumes.

Conclusie daarvan voor mij, tot nu toe ( afwachten tot de radio klaar is ) ..... zou zijn dat die speakers zelfde leeftijds schade hebben of erger.

Jammer. Dus of ik geholpen ben met een donor van een ebay of van een lid hier ? twijvelachtig .....Ik meen dat ( was het Tjeerd?) klaagde over het iele geluid van ZIJN Graetz 822 . ( zie mijn allereerste item over nieuwe aanschaf van deze radio uit 2015) ( ik heb t even te druk met schrijven hier om terug te zoeken)

bidden en afwachten tot Tjerk klaar is .
Laatst bewerkt 02 apr 2017 19:19 door aan-pierre.

Meer
02 apr 2017 18:54 - 02 apr 2017 18:55 #66144 door Huub
Nou ja pierre stereo is ook
met losse boxen een soort brede ruimte
aanwezig . zal wel zo de bedoeling zijn bij de graetz . stereo radio,
huub
Laatst bewerkt 02 apr 2017 18:55 door Huub.

Meer
02 apr 2017 18:38 - 02 apr 2017 18:42 #66143 door aan-pierre
Tjerk.....ik zou je kunnen bellen of p.m. men. maar tot zekere hoogte mogen lezers rustig volgen wat we met de radio 'hebben'.

afijn . Dus dit even van mijn kant gezien....Wat een rare konstruktie dat die rechter speaker via de raumklang toets gaat. Mag toch verwachten dat de 2 front speakers symmetrisch het hoog stereo en mono moeten weergeven. En niet eentje altijd uit fase of anders.

Kun je iets met 'ons' hier delen over waarom je vermoed dat hier voor gekozen is.

Trouwens ......houdt er rekening mee dat de radio altijd al soms alleen links voor klonk. Bij opnieuw drukken van de FM of MG of TB en stevig doordrukken ging de rechter weer meedoen. dus dat zou nu ook kunnen spelen.

probeer het eens uit.

Afijn ik heb al half gelijk, dat de frontspeakers het deden bij mij. Half omdat er maar 1 draad los zat en geen 2 (links en rechts). Jammer hoor. Kan er nog een din pinnetje en aanverwante stekker gat. los zitten?

En dan nog een vraag : als het zo is dat de rechter speaker klinkt als de raumklang ingedrukt is, dan moet hij stil zijn als die knop uit staat. Maar ik heb nooit gehoord dat er dan dus (logisch )een disbalans is tussen volume links en rechts vóór. De raumklang zou dus logischerwijs moeten doorgeleid worden naar ook de linker speaker. misschien is dat stuk. Of is het inderdaad nu zo dat door een mechanisch dis-contakt de rechter speaker het even niet doet ( zoals voorheen af en toe ) , maar als hij het na pianospelen wel doet ...BEIDE front speakers het zelfde reageren op de raumklang knop. ( wat die ook doet...volume minder ....fase van 1 kanaal draaien of combi )

Ik kan me daar meer bij voorstellen als oorspronkelijk bedoeld door Graetz. ( bijde frontspeakers reageren op de raumklang )
Laatst bewerkt 02 apr 2017 18:42 door aan-pierre.

Meer
02 apr 2017 18:19 - 02 apr 2017 18:46 #66142 door aan-pierre
hoi Tjerk, nou........ das voor mij alvast straks maar een halve hoed moeten hoeven opeten. al zal menigeen ?....wellicht een hoop hebben gehad dat er aan mij een draadje los zat i.p.v de speaker:radioluiste .
Laatst bewerkt 02 apr 2017 18:46 door aan-pierre.

Gemaakt door Kunena