Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
03 nov 2016 08:07 #63210
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Jan, Cees, hier kan ik mee verder. Ik heb ook zo mijn verdenking op het AVR-circuit.
De genoemde condensatoren had ik allemaal tevoren al vervangen, maar wellicht dat een van de nieuwe exemplaren niet ok is. Ik zal de weerstanden ook nog even goed gaan checken.
Maar afscherming aan de voet van de EBL1? Wanneer weet ik of die ok is? Ik neem aan dat deze intern aan de kathode ligt.
De genoemde condensatoren had ik allemaal tevoren al vervangen, maar wellicht dat een van de nieuwe exemplaren niet ok is. Ik zal de weerstanden ook nog even goed gaan checken.
Maar afscherming aan de voet van de EBL1? Wanneer weet ik of die ok is? Ik neem aan dat deze intern aan de kathode ligt.
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 nov 2016 19:11 #63204
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 206A foutzoeken
Punt 6 van de EBL1 is de diode voor de AVR. Hierop staat bij dit type ontvanger een sterk 473 kHz signaal (zeker 20 volt; de detector moet de eindbuis direct kunnen uitsturen; er is geen LF-voorversterking). Ik zou de weerstanden en condensators in het AVR-circuit eens nalopen. Denk ook aan de ontkoppel-elco voor de kathode-weerstanden van de EBL1.
Er zijn meer C's die absoluut goed moeten wezen, zoals C19, C29, C33, C34. Hoe is het met de afscherming van de EBL1 langs de onderrand van de ballon? Functioneert deze nog?
Groet, Jan
Er zijn meer C's die absoluut goed moeten wezen, zoals C19, C29, C33, C34. Hoe is het met de afscherming van de EBL1 langs de onderrand van de ballon? Functioneert deze nog?
Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
02 nov 2016 00:49 #63186
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 206A foutzoeken
Marco,
Het is wel een heel aparte fout.
Je zou zeggen i.v.m het aanraken van de eindbuis en daardoor erger gaat oscilleren, dat in de LF versterker zit.
Maar dat het dan weer niet gebeurd als de golf schakelaar op de KG staat, dat spreekt mekaar dan weer tegen.
En dan ga ik weer denken dat het ook nog kan liggen aan de golf schakelaar.
B.V, op stand KG verbind hij iets? naar de massa.
En dat gebeurd dan weer niet op stand MG. Maar hoort wel te gebeuren.
Bekijk eens goed wat de golf schakelaar precies doet, in de verschillende standen.
En goed reinigen van de golf schakelaar, nogmaals goed bekijken.
Is er ergens een schakel lipje tijdens het schoon maken iets verbogen?
Waardoor het net geen goed contact maakt op stand MG.
Cees.
Het is wel een heel aparte fout.
Je zou zeggen i.v.m het aanraken van de eindbuis en daardoor erger gaat oscilleren, dat in de LF versterker zit.
Maar dat het dan weer niet gebeurd als de golf schakelaar op de KG staat, dat spreekt mekaar dan weer tegen.
En dan ga ik weer denken dat het ook nog kan liggen aan de golf schakelaar.
B.V, op stand KG verbind hij iets? naar de massa.
En dat gebeurd dan weer niet op stand MG. Maar hoort wel te gebeuren.
Bekijk eens goed wat de golf schakelaar precies doet, in de verschillende standen.
En goed reinigen van de golf schakelaar, nogmaals goed bekijken.
Is er ergens een schakel lipje tijdens het schoon maken iets verbogen?
Waardoor het net geen goed contact maakt op stand MG.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
02 nov 2016 00:16 #63185
door marcola64
Marco
Cees, dat is me duidelijk.
Ik kan meten op de buis, er is enige weerstand tov de draad bij de voet.
Ik heb geëxperimenteerd met afschermingen, maar dat lijkt geen indruk te maken. Ook enkele draden door coax vervangen, geen verschil.
De oscillatie zit dus waarschijnlijk toch in-circuit.
Wat me opvalt, is dat aanraken van de eindbuis veel meer oscillatie veroorzaakt dan aanraken van de hf-buizen. Ook als ik maar in de buurt kom van pin 6 van de eindbuis, slaat de boel dicht.
Gek genoeg werkt de kortegolf wel ok, schijnbaar zijn er discrete frequenties waar dit fout gaat.
Ik heb ook nog even de rooster-aansluiting van de eindbuis losgehaald. Zelfs dat hoor je dat er iets oscilleert wanneer je de buis aanraakt, maar ok weer alleen op de middengolf.
Ik kan meten op de buis, er is enige weerstand tov de draad bij de voet.
Ik heb geëxperimenteerd met afschermingen, maar dat lijkt geen indruk te maken. Ook enkele draden door coax vervangen, geen verschil.
De oscillatie zit dus waarschijnlijk toch in-circuit.
Wat me opvalt, is dat aanraken van de eindbuis veel meer oscillatie veroorzaakt dan aanraken van de hf-buizen. Ook als ik maar in de buurt kom van pin 6 van de eindbuis, slaat de boel dicht.
Gek genoeg werkt de kortegolf wel ok, schijnbaar zijn er discrete frequenties waar dit fout gaat.
Ik heb ook nog even de rooster-aansluiting van de eindbuis losgehaald. Zelfs dat hoor je dat er iets oscilleert wanneer je de buis aanraakt, maar ok weer alleen op de middengolf.
Marco
31 okt 2016 00:54 #63140
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 206A foutzoeken
Marco,
Ja, dat stukje draad dat moet contact met de massa maken, maar het
moet ook GOED contact met de rode of goud kleurige verf maken.
Meestal is dat niet meer het geval en dan geeft dat zulke problemen.
Wat betreft de afscherm bus; Het beste is daarvoor blik te nemen.
Je zou dat ook uit een conserven blikje kunnen maken.
Cees.
Ja, dat stukje draad dat moet contact met de massa maken, maar het
moet ook GOED contact met de rode of goud kleurige verf maken.
Meestal is dat niet meer het geval en dan geeft dat zulke problemen.
Wat betreft de afscherm bus; Het beste is daarvoor blik te nemen.
Je zou dat ook uit een conserven blikje kunnen maken.
Cees.
30 okt 2016 23:29 #63139
door marcola64
Marco
Ik heb even gemeten op de buizen, hier zit een klein stukje draad gewikkeld net boven de voet.
Dit maakt contact met massa, de afscherming lijkt me dus wel ok. Daarna, bij gebrek aan een metalen bus, wat geëxperimenteerd met aluminiumtape, geaard en als afscherming (je weet wel, die tape die je echter een radiator gebruikt). Dat maakte absoluut geen enkele indruk.
Ik heb wel alleen aan de bovenzijde (dus tussen de buizen/ afstemcondensator) geprobeerd, niet aan de binnenkant.
Wordt vervolgd dus.
Dit maakt contact met massa, de afscherming lijkt me dus wel ok. Daarna, bij gebrek aan een metalen bus, wat geëxperimenteerd met aluminiumtape, geaard en als afscherming (je weet wel, die tape die je echter een radiator gebruikt). Dat maakte absoluut geen enkele indruk.
Ik heb wel alleen aan de bovenzijde (dus tussen de buizen/ afstemcondensator) geprobeerd, niet aan de binnenkant.
Wordt vervolgd dus.
Marco