Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
27 okt 2016 17:34 #63065
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 206A foutzoeken
Marco,
Dat doet mij aan een aard lus denken.
Die kan ontstaan wanneer er in het versterker deel op verschillende
plaatsen massa word gemaakt.
Je krijgt dan a.h.w een kort gesloten winding, die inductie signalen op pikt.
En dan denk ik als eerste aan het LF eind gedeelte.
Dat zou je buiten werking kunnen brengen door de eind buis er even uit te halen.
Nu kun je met je scoop kijken of dat oscilleren er dan ook is.
Scoop hang je dan op het rooster van de LF voor trap buis.
Zo kun je bepalen, WAAR het ontstaat.
In het ontvangst gedeelte HF, of in het LF versterker deel.
Systematisch werken, deel voor deel, voeding dan LF versterker en pas als
die goed zijn in het HF gaan zoeken. De fout lokaliseren.
Succes, Cees.
Dat doet mij aan een aard lus denken.
Die kan ontstaan wanneer er in het versterker deel op verschillende
plaatsen massa word gemaakt.
Je krijgt dan a.h.w een kort gesloten winding, die inductie signalen op pikt.
En dan denk ik als eerste aan het LF eind gedeelte.
Dat zou je buiten werking kunnen brengen door de eind buis er even uit te halen.
Nu kun je met je scoop kijken of dat oscilleren er dan ook is.
Scoop hang je dan op het rooster van de LF voor trap buis.
Zo kun je bepalen, WAAR het ontstaat.
In het ontvangst gedeelte HF, of in het LF versterker deel.
Systematisch werken, deel voor deel, voeding dan LF versterker en pas als
die goed zijn in het HF gaan zoeken. De fout lokaliseren.
Succes, Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 okt 2016 16:29 #63064
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Het probleem verschuift zich nu: De kortegof lijkt te werken, de oscillator werkt nu ook op middengolf en langegolf.
Echter genereert het apparaat dat het een lieve lust is (dat was al zo toen de oscillator nog niet werkte.
Vooral als ik met mijn vinger in de buurt van de eindbuis kom, hoor ik het.
De bestukking wel 10 keer nagelopen, maar ik zie niets geks.
Kan het zijn dat het apparaat nu 'te goed' is, waardoor er van alles gaat oscilleren dat dat niet hoort te doen? Is het doordat ik dik koperdraad gebruik ipv de dunne metaaldraadjes die er oorspronkelijk in zaten? Zijn de gele condensatoren niet geschikt in het HF-gedeelte?
p.s. de rimpel op de DC waar ik het eerst over had, bleek er niet te zijn. De ground van de klem van mijn scoop lag eraf (en dat was niet te zien..)
Echter genereert het apparaat dat het een lieve lust is (dat was al zo toen de oscillator nog niet werkte.
Vooral als ik met mijn vinger in de buurt van de eindbuis kom, hoor ik het.
De bestukking wel 10 keer nagelopen, maar ik zie niets geks.
Kan het zijn dat het apparaat nu 'te goed' is, waardoor er van alles gaat oscilleren dat dat niet hoort te doen? Is het doordat ik dik koperdraad gebruik ipv de dunne metaaldraadjes die er oorspronkelijk in zaten? Zijn de gele condensatoren niet geschikt in het HF-gedeelte?
p.s. de rimpel op de DC waar ik het eerst over had, bleek er niet te zijn. De ground van de klem van mijn scoop lag eraf (en dat was niet te zien..)
Marco
26 okt 2016 20:37 #63058
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Ach ja, die P-huls is ook zo'n hersendood ontwerp... Wel maf, die socket ziet er nieuw uit. Hoe dan ook, als je de KG op orde hebt zullen midden en lange golf ook wel zo komen.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
26 okt 2016 19:16 - 26 okt 2016 19:17 #63057
door marcola64
Marco
Pfff na C10, C11 en C30 te hebben vervangen en R3 en R5 getest, werkte hij nog niet.
Nog een keer B1 eruit en bij het insteken van een andere ECH3 bemerkte ik de een van de pootjes aan de onderzijde niet bewoog bij het insteken.
Oh oh. Na inspectie bleek dat contact pin 5 te ver naar binnen zat en dus de anode van de triode helemaal geen spanning kreeg
Zie afbeelding. Na herstel doet de kortegolf het weer. Echte midden- en langegolf nog steeds niet. Dat had ik niet verwacht.
Almost there, but no cigar.
Nog een keer B1 eruit en bij het insteken van een andere ECH3 bemerkte ik de een van de pootjes aan de onderzijde niet bewoog bij het insteken.
Oh oh. Na inspectie bleek dat contact pin 5 te ver naar binnen zat en dus de anode van de triode helemaal geen spanning kreeg
Zie afbeelding. Na herstel doet de kortegolf het weer. Echte midden- en langegolf nog steeds niet. Dat had ik niet verwacht.
Almost there, but no cigar.
Marco
Laatst bewerkt 26 okt 2016 19:17 door marcola64.
26 okt 2016 10:00 #63048
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Inderdaad, de hexode zit direct aan de voeding. Dan zou lekweerstand R3 ook nog verdacht kunnen zijn. Als het rooster van de triode zweeft knijpt-ie hem af omdat-ie negatief wordt van de electronenwolk van de kathode.
Tjerk, 9ZZ
26 okt 2016 08:00 #63044
door marcola64
Marco
@Tjerk: ik denk dat er over R2 wel degelijk spanning kan staan, de hexode werkt nl. wel en over S17 zal weinig spanningsval zijn. B1 is waarschijnlijk wel ok, ik had 'm al even uitgewisseld met hetzelfde resultaat.
@Jan: hier moet ik mezelf verduidelijken: de radio lijkt op de middengolf iets te doen, maar dat heeft bij nader inzien niets met de normale werking te maken. Ook op MW werkt de oscillator niet. Wel gaat de boel genereren.
Enfin, vanavond heb ik weer even tijd om te kijken. De oscillator moet simpel te testen zijn.
Corrigeer me als ik het fout heb: Voor kortegolf is alleen de afgestemde kring S11/C4 (+C30) van belang (de onderkant van S11 zit dan aan de ground).
Zeker kan het uiteindelijk een montagefout blijken (ik hoop het niet haha).
Tot zover dank voor alle goede ideeën!
@Jan: hier moet ik mezelf verduidelijken: de radio lijkt op de middengolf iets te doen, maar dat heeft bij nader inzien niets met de normale werking te maken. Ook op MW werkt de oscillator niet. Wel gaat de boel genereren.
Enfin, vanavond heb ik weer even tijd om te kijken. De oscillator moet simpel te testen zijn.
Corrigeer me als ik het fout heb: Voor kortegolf is alleen de afgestemde kring S11/C4 (+C30) van belang (de onderkant van S11 zit dan aan de ground).
Zeker kan het uiteindelijk een montagefout blijken (ik hoop het niet haha).
Tot zover dank voor alle goede ideeën!
Marco