Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
08 nov 2016 07:51 #63327
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Oh, daar gaat m'n ontkoppelingstheorie... Maar nu de plaatjes. Wat zien we hier? Zijn dit de punten uit m'n lijssie? En wat was de instelling van de scoop (amplitude en tijdbasis)? Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit 473 kHz is. Op C33 en 34 mag geen AC staan.
R10 was al gefixt.
R10 was al gefixt.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 nov 2016 00:30 - 08 nov 2016 00:34 #63326
door marcola64
Nou even kijken, ik weet bijna niet waar te beginnen.
Laat ik eerst mijn dank uitspreken voor het geweldige meedenken van de leden, dit gaat zeker tot een oplossing leiden!
Zijn we al zo ver? Nee, ik denk het niet.
Want wat heb ik bekeken:
Meten is weten, dus eerst tijdens generen getest of er HF staat op punt Q van de tweede spoelbus (@Tjerk): Geen HF gemeten tijdens genereren. Daarna met 100nF erover: geen verschil in probleem.
@Jan: ik heb ook C27 en C28 extra overbrug met 100 pF: geen verschil in genereren.
Nu het rooster van B3: deze is inderdaad niet afgeschermd, maar er zit wel degelijk een afstopweerstand van 1K (R6) op de top (zie foto).
-> aanraken van de rooster-aansluiting heft geen enkel affect op het generen , wel een beetje brom. Interessant! Blijkbaar heeft het genereren niet te maken met het roostercircuit van de EBL1.
Blijft wel pin 6 van de EBL1. Zoals in de video te zien, is deze onderdeel van het probleem. Ik heb er enkele interessante beelden op de scoop van vast gelegd (zie bijlagen).
Ook interessant (@Cees): de UGT lijkt niet origineel! Maar scheelt het echt veel? Er zit in een A1 080 73 0 ipv A1 089 73 0.
Ik heb geen idee wat het verschil is, maar de pinning is consistent met de aansluitingen op de schema's. Mijn backup-exemplaar heeft sowieso een compleet niet-matchende UGT, dus daar kan ik niets mee.
Al met al ben ik nog niet veel verder (ik heb de genoemde uitgangstrafo niet), maar wel weer wat wijzer.
p.s. Tjerk: je bent R10 vergeten.
Groeten,
Marco.
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Nou even kijken, ik weet bijna niet waar te beginnen.
Laat ik eerst mijn dank uitspreken voor het geweldige meedenken van de leden, dit gaat zeker tot een oplossing leiden!
Zijn we al zo ver? Nee, ik denk het niet.
Want wat heb ik bekeken:
Meten is weten, dus eerst tijdens generen getest of er HF staat op punt Q van de tweede spoelbus (@Tjerk): Geen HF gemeten tijdens genereren. Daarna met 100nF erover: geen verschil in probleem.
@Jan: ik heb ook C27 en C28 extra overbrug met 100 pF: geen verschil in genereren.
Nu het rooster van B3: deze is inderdaad niet afgeschermd, maar er zit wel degelijk een afstopweerstand van 1K (R6) op de top (zie foto).
-> aanraken van de rooster-aansluiting heft geen enkel affect op het generen , wel een beetje brom. Interessant! Blijkbaar heeft het genereren niet te maken met het roostercircuit van de EBL1.
Blijft wel pin 6 van de EBL1. Zoals in de video te zien, is deze onderdeel van het probleem. Ik heb er enkele interessante beelden op de scoop van vast gelegd (zie bijlagen).
Ook interessant (@Cees): de UGT lijkt niet origineel! Maar scheelt het echt veel? Er zit in een A1 080 73 0 ipv A1 089 73 0.
Ik heb geen idee wat het verschil is, maar de pinning is consistent met de aansluitingen op de schema's. Mijn backup-exemplaar heeft sowieso een compleet niet-matchende UGT, dus daar kan ik niets mee.
Al met al ben ik nog niet veel verder (ik heb de genoemde uitgangstrafo niet), maar wel weer wat wijzer.
p.s. Tjerk: je bent R10 vergeten.
Groeten,
Marco.
Marco
Laatst bewerkt 08 nov 2016 00:34 door marcola64.
07 nov 2016 22:17 #63320
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 206A foutzoeken
@ Jan,
Het toestel zal wel zonder genereren hebben gespeeld toen het nieuw was.
Ik vind het wel raar dat de rooster verbinding een vrij lange on afgeschermde draad is.
Bij heel veel oude Philips radio's is die draad goed afgeschermd en zit er in het hoedje
boven de EBL1 ook nog een weerstandje. En dat zie je ook zo bij radio's waar geen
LF voor trap aanwezig is.
En als ik dan zie en hoor dat als Marco zijn hand in de buurt van de top van de EBL1
houd, de boel nog erger gaat genereren; Dan ga ik toch denken aan goede afscherming maken.
Maar de ECHTE oorzaak zal daar mee niet weg genomen worden, want nieuw moet
het goed zijn geweest.
Dus toch maar de hele schakeling rond de EBL1 controleren, b.v een verlopen R of
er is een verkeerde verbinding in geslopen?
En controleren of er een andere UGT in zit als de originele.
Dat is mij wel overkomen, een radio met een EBL1 die ook ging genereren,
als ik het volume wat harder zette.
Ik had nog zo'n zelfde radio, waar nog wel de originele UGT in zat en die
genereerde niet. Ja, je weet nooit precies wat de voor geschiedenis is van
zo'n heel oude radio.
En dan, ook die oude bruine ontkoppel elco's moeten vervangen worden.
Die kunnen ook roet in het eten gooien.
Cees.
Het toestel zal wel zonder genereren hebben gespeeld toen het nieuw was.
Ik vind het wel raar dat de rooster verbinding een vrij lange on afgeschermde draad is.
Bij heel veel oude Philips radio's is die draad goed afgeschermd en zit er in het hoedje
boven de EBL1 ook nog een weerstandje. En dat zie je ook zo bij radio's waar geen
LF voor trap aanwezig is.
En als ik dan zie en hoor dat als Marco zijn hand in de buurt van de top van de EBL1
houd, de boel nog erger gaat genereren; Dan ga ik toch denken aan goede afscherming maken.
Maar de ECHTE oorzaak zal daar mee niet weg genomen worden, want nieuw moet
het goed zijn geweest.
Dus toch maar de hele schakeling rond de EBL1 controleren, b.v een verlopen R of
er is een verkeerde verbinding in geslopen?
En controleren of er een andere UGT in zit als de originele.
Dat is mij wel overkomen, een radio met een EBL1 die ook ging genereren,
als ik het volume wat harder zette.
Ik had nog zo'n zelfde radio, waar nog wel de originele UGT in zat en die
genereerde niet. Ja, je weet nooit precies wat de voor geschiedenis is van
zo'n heel oude radio.
En dan, ook die oude bruine ontkoppel elco's moeten vervangen worden.
Die kunnen ook roet in het eten gooien.
Cees.
07 nov 2016 13:45 - 07 nov 2016 13:50 #63299
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips 206A foutzoeken
Ik vraag me af of het nodig is om de roosterleiding van de E(B)L1 af te schermen. Heb je last van brom? Dit is een eindbuis en het rooster is weinig gevoelig voor brom. Heeft niets te maken met zuinigheid van de fabrikant. Deze ontvanger heeft geen LF-voorversterking en daarom is de AVR + detectorschakeling zodanig gedimensioneerd dat deze een voldoend hoge spanning afgeeft om de eindbuis direct uit te sturen. Dit in tegenstelling tot toestellen met bv een EF6 of EBC3 als LF-voorversterker; daar is de ingang veel gevoeliger dus ook voor brom en daar zul je ook altijd een afgeschermde kabel + kap zien naar de topaansluiting. Doordat de afgeschermde kabel ontbreekt is het wel van belang dat de rooster verbinding geen HF-component meer bevat; dus C27 en C28 zijn echt belangrijk om HF weg te houden van de verbinding naar top EBL1.
Groet, Jan
Groet, Jan
Laatst bewerkt 07 nov 2016 13:50 door Jan Bus.
07 nov 2016 09:49 #63294
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Da's wel een goeie. Zal het schema opsturen.
Tjerk, 9ZZ
07 nov 2016 07:48 #63292
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Tjerk, nog dank voor het aangevulde schema! Ik had dit met pen al gedaan, maar zo is het duidelijker. Ideetje om deze ook in de NVHR schematheek te zetten?
Marco