Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
22 okt 2016 16:44 #62981
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Ja, als S12 stuk is gaat-ie het nooit doen. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om een totale continuiteitstest uit te voeren. Maar begin eens bij die S12, of je op alle standen van je bandschakelaar vanaf C10 de waarde van R5 (82R) naar massa meet.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 okt 2016 14:20 #62980
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Ik vermoed op kortegolf, aangezien S7 en S9 kortgesloten staan.
Zou te zijn staan S5, S6 en S11 in circuit.
De signaalspanningen die jij vermeldt meet ik zeker niet. IK heb het spoelenblok geadopteerd van mijn sloop model, die deed precies hetzelfde. Mogelijk heb ik S12 verkeer terug gesoldeerd, want daar was een draadje gebroken.
Zou te zijn staan S5, S6 en S11 in circuit.
De signaalspanningen die jij vermeldt meet ik zeker niet. IK heb het spoelenblok geadopteerd van mijn sloop model, die deed precies hetzelfde. Mogelijk heb ik S12 verkeer terug gesoldeerd, want daar was een draadje gebroken.
Marco
21 okt 2016 21:59 #62973
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Dit zie je op de anode van de heptode?!? Dat mag helemaal niet. Op de triode moet je enige tientallen volts p-p hebben, zoniet is je spoelenblok beschadigd. Rimpel mag je overigens ook niet hebben. Snap trouwens nog altijd geen fluit van die bandschakelaar. Waar staat-ie nu op zoals-ie is getekend? Geen idee.
Tjerk, 9ZZ
21 okt 2016 19:31 - 21 okt 2016 19:43 #62969
door marcola64
Marco
Tjerk, ik heb met de scoop gemeten op pin 5 en 8, beide anodes.
Wel ca 5 volt 50 Hz-rimpel, maar daarop gesuperponeerd nauwelijks iets van herkenbaar oscilleren. Bovendien maakte de bandwissel niet uit. Erg vreemd.
Het bijgevoegde plaatje is meer ter lering ende vermaak: de ECH3 sloeg stevig in de oscillatie (1 MHz) omdat ik metende op pin 8 mijn probe 1:1 had staan.
Dat er iets oscilleert is duidelijk. En hoorbaar: zelfs aanraken van de spoelbuissen levert een duidelijke 'plop' op.
Ik ga even verder met meten.
Groeten,
Marco.
Wel ca 5 volt 50 Hz-rimpel, maar daarop gesuperponeerd nauwelijks iets van herkenbaar oscilleren. Bovendien maakte de bandwissel niet uit. Erg vreemd.
Het bijgevoegde plaatje is meer ter lering ende vermaak: de ECH3 sloeg stevig in de oscillatie (1 MHz) omdat ik metende op pin 8 mijn probe 1:1 had staan.
Dat er iets oscilleert is duidelijk. En hoorbaar: zelfs aanraken van de spoelbuissen levert een duidelijke 'plop' op.
Ik ga even verder met meten.
Groeten,
Marco.
Marco
Laatst bewerkt 21 okt 2016 19:43 door marcola64.
20 okt 2016 19:49 #62954
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Probeer er achter te komen of je ECH3 oscilleert. Meet op de anode, liefst met een scoop. Band omschakelen. Verder gewoon het manual volgen als-ie het doet. Het is een beetje ambitieus om de boel helemaal uit elkaar te halen en te verwachten dat alles meteen weer correct werkt na herbouw. Waarschijnlijk heb je ergens een fout geintroduceerd, wellicht in het spoelenblok.
Het is me overigens onduidelijk waarop de bandschakelaar staat. Ik vermoed KG.
Het is me overigens onduidelijk waarop de bandschakelaar staat. Ik vermoed KG.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
20 okt 2016 19:18 - 20 okt 2016 19:19 #62951
door marcola64
Marco
Peter, Huub, dat is juist.
Ik had de radio even ergens anders gezet voor de foto.
De Voedingsspanning is in orde, die heb ik wel even gemeten. AZ1 wordt ook lekker warm.
Ik had de radio even ergens anders gezet voor de foto.
De Voedingsspanning is in orde, die heb ik wel even gemeten. AZ1 wordt ook lekker warm.
Marco
Laatst bewerkt 20 okt 2016 19:19 door marcola64.