Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
30 okt 2016 23:01 #63138
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 206A foutzoeken
Ik kan mij nog herinneren dat er ook van dat soort Philips radio's met P voeten waren,
waar om de MF buis nog eens extra een afscherm bus zat.
En die werd er na het verwisselen van de buis vaak niet meer geplaatst.
Dan maak ik van een stuk gegalvaniseerd blik van b.v een pijp, weer een
nieuwe bus. Een draadje er aan solderen en dat met een lipje en m3 boutje
contact laten maken met het chassis.
Cees.
waar om de MF buis nog eens extra een afscherm bus zat.
En die werd er na het verwisselen van de buis vaak niet meer geplaatst.
Dan maak ik van een stuk gegalvaniseerd blik van b.v een pijp, weer een
nieuwe bus. Een draadje er aan solderen en dat met een lipje en m3 boutje
contact laten maken met het chassis.
Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 okt 2016 22:39 #63135
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Philips 206A foutzoeken
De instabiliteit zal zitten in de eenvoud van het ontwerp:
1e er is bezuinigd op de laagfrequent voorversterker (zit er niet in), dus de detector werkt met hoge m.f. spanningen,m.a. w. een sterk elektrisch m.f. veld rond de EBL .
Het gekleurde randje rond het glas bij de voet is niet alleen voor het oog maar dient ook als afscherming en hoort geaard te zijn via de kathodeaansluiting.
2e er zit geen m.f.zuigkring in de antennekring dus de m.f.onderdrukking moet gebeuren door de signaalkringen.Dat lukt voldoende op k.g. maar op de midden en
lange golf zijn de kringimpedanties dusdanig dat de 465 er niet voldoende door afgevoerd wordt.
Ik denk dat het een erg kritisch ontwerp is qua layout,ook het bodemplaatje zal nodig zijn.
Het zal er wel op neerkomen dat je met extra afschermplaatjes moet experimenteren.
succes,
Sieme
1e er is bezuinigd op de laagfrequent voorversterker (zit er niet in), dus de detector werkt met hoge m.f. spanningen,m.a. w. een sterk elektrisch m.f. veld rond de EBL .
Het gekleurde randje rond het glas bij de voet is niet alleen voor het oog maar dient ook als afscherming en hoort geaard te zijn via de kathodeaansluiting.
2e er zit geen m.f.zuigkring in de antennekring dus de m.f.onderdrukking moet gebeuren door de signaalkringen.Dat lukt voldoende op k.g. maar op de midden en
lange golf zijn de kringimpedanties dusdanig dat de 465 er niet voldoende door afgevoerd wordt.
Ik denk dat het een erg kritisch ontwerp is qua layout,ook het bodemplaatje zal nodig zijn.
Het zal er wel op neerkomen dat je met extra afschermplaatjes moet experimenteren.
succes,
Sieme
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
30 okt 2016 22:08 #63133
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 206A foutzoeken
Marco,
Een van de stift pennen van die rode of gele buizen is in het voetje verbonden met de massa.
Soldeer daar eens een stuk blank draad aan dat je een aantal keren om de metaal laag wikkelt
zo dat die metaal laag echt GOED contact maakt met de massa.
Het is soms een heel hardnekkig probleem, met die P buizen en voetjes.
Meet even met de Ohm meter of de metaal laag goed contact met het chassis maakt.
Buis er in, radio uit en meten tussen chassis en metaal laag.
Geen goed contact en je hebt al heel gauw de verschijnselen die jij beschrijft.
Cees.
Een van de stift pennen van die rode of gele buizen is in het voetje verbonden met de massa.
Soldeer daar eens een stuk blank draad aan dat je een aantal keren om de metaal laag wikkelt
zo dat die metaal laag echt GOED contact maakt met de massa.
Het is soms een heel hardnekkig probleem, met die P buizen en voetjes.
Meet even met de Ohm meter of de metaal laag goed contact met het chassis maakt.
Buis er in, radio uit en meten tussen chassis en metaal laag.
Geen goed contact en je hebt al heel gauw de verschijnselen die jij beschrijft.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
30 okt 2016 20:19 #63128
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Ok, weer even een stapje terug. B1 eruit: alles stil. Scoop op diverse verdachte punten: geen HF-oscillatie. Ook geen gekke geluiden uit de eindtrap.
Dussss... B1 terug, ellende terug.
Nou trad de oscillatie ook al op toen het triode-deel van B1 niet werkte. Ook werkt de KG nu ok (!).
Ergo, er is iets mis in het spoelenblok..? Dat legt de verdenking op S7/S8. Deze meten echter prima, ook tegen ground.
Wat me ook opvalt is, dat als ik mijn vinger maar in de buurt van pin 6 van B3 houdt, de boel compleet dichtslaat (ik vind dit lastig te omschrijven), waardoor het lijkt of deze oscillatie de hele radio lam legt.
Heb ik het juist om het in het circuit rond de heptode van S1 te zoeken?
Dussss... B1 terug, ellende terug.
Nou trad de oscillatie ook al op toen het triode-deel van B1 niet werkte. Ook werkt de KG nu ok (!).
Ergo, er is iets mis in het spoelenblok..? Dat legt de verdenking op S7/S8. Deze meten echter prima, ook tegen ground.
Wat me ook opvalt is, dat als ik mijn vinger maar in de buurt van pin 6 van B3 houdt, de boel compleet dichtslaat (ik vind dit lastig te omschrijven), waardoor het lijkt of deze oscillatie de hele radio lam legt.
Heb ik het juist om het in het circuit rond de heptode van S1 te zoeken?
Marco
27 okt 2016 19:46 #63071
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Philips 206A foutzoeken
Zijn de afschermingen van de ech3 en de ef9 nog goed?
Geen losse voeten of gebroken draadjes?
gr, Sieme
Geen losse voeten of gebroken draadjes?
gr, Sieme
27 okt 2016 18:27 #63066
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Dan moet dat eerst opgelost worden. Ik ga mee met Cees. B1 en B2 loshalen van de voeding (of eruit trekken, makkelijker), oscillatie? C20? Wellicht verkeerd aardpunt? Vergelijk ook eens met je andere toestel. Goed beschouwd is dit een simpel apparaat, kan niet echt veel aan foutgaan.marcola64 schreef : Echter genereert het apparaat dat het een lieve lust is (dat was al zo toen de oscillator nog niet werkte)
Tjerk, 9ZZ