Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips 206A foutzoeken

Meer
06 nov 2016 13:37 #63260 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Nog een suggestie voor een meting: punt Q van de tweede midfrequent spoelbus. Philips heeft als ontkoppeling alleen maar C2 voor de hele voedingsspanning genomen en dat zou weleens te zuinig kunnen zijn geweest... Tenslotte heb je C1/2 onderhanden genomen en dat zou weleens teveel zelfinductie geintroduceerd kunnen hebben. Als daar oscillatierommel opzit ontkoppelen met 0.1 uF. Is niet kritisch, mag ook 47 nF zijn.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 nov 2016 13:04 - 06 nov 2016 13:29 #63258 door PE9ZZ
Fascinerende beelden! Wat ik niet begrijp is waar de oscillatie op pin #6 vandaan komt. Dat is de eerste detector dus het lijkt uit het midfrequent te komen. Dat midfrequent is voor DC helemaal gelift. Philips zal er iets mee hebben bedoeld. Misschien is C33 niet op orde.

De meest interessante metingen met de scoop zijn die zonder en met oscillatie. De klacht lijkt goed te reproduceren. Doordat die zich op een aantal verschillende wijzen manifesteert lijkt het dat het oscillatietraject lang is en er een boel componenten bij zijn betrokken. De punten waarop ik zou meten zijn:
  • C33
  • C34
  • Stuurrooster B2
  • Stuurrooster B3

Intussen heb ik de kolder in de kop gekregen en het schema voorzien van de componentwaarden. Schema's lezen zonder de waarden erbij vind ik erg vermoeiend...

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:
Laatst bewerkt 06 nov 2016 13:29 door PE9ZZ. Reden: Schema nu met pin nummering
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Meer
06 nov 2016 11:54 #63256 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
De volumepot is de enige weerstand die ik niet heb gemeten. Hij is wel origineel. Ik ga daar maandag eens aan meten, dc en ac.

Marco

Meer
06 nov 2016 09:36 #63254 door sieme
Beantwoord door sieme in topic Philips 206A foutzoeken
Dat het al dan niet losgesoldeerd zijn van r17 geen effect heeft geeft te denken.
Bij ontvangst van een station loopt er detectorstroom door de volumepot en ontstaat er dus een spanning over,die hier gebruikt wordt als regelspanning voor de m.f.buis, de deler r21/22 zorgt dat de helft daarvan wordt doorgegeven aan het eerste rooster via r17 en de secundaire van de eerste m.f.trafo.Die spanning moet je kunnen meten over c20.
Eens zien wat dat oplevert?
ben benieuwd,
Sieme

Meer
05 nov 2016 23:40 #63253 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Filmpje:
en
. Moeten nog bewerkt, maar wellicht helpt het plaatje (en geluid) bij het praatje

Marco

Meer
05 nov 2016 21:29 #63252 door PE9ZZ

marcola64 schreef : niet wetende dat er nog een aardig staartje zou zijn, waarvan het eind nog niet in zicht is...

Ach, het is waarschijnlijk gewoon iets stoms... Ben wel benieuwd wat voor stoms!

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena