Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
05 nov 2016 12:24 #63241
door marcola64
Goede suggestie. Ik heb meteen de koe bij de horens gevat en de elco ('s) met 1 nF ontkoppeld. Ik merk geen verschil. Ook 150 nF geprobeerd.
De originele natte elco's heb ik eertijds leeg gemaakt (lekte) en daar er nu toch niets meer in zat er twee nieuwe elco's (C1 en C2 dus) in gestopt.
Ik heb C2 nu even vervangen door een aparte elco , maar ook hier geen verschil.
Bijgevoegd nog even een foto van de huidige situatie 'onder de motorkap'. Misschien valt iemand iets op?
Ik ga nu eerst mijn werkbank opruimen, anders valt er weinig te filmen (te veel random items). Ik had mezelf beloofd dat te doen zodra dit projectje af zou zijn, niet wetende dat er nog een aardig staartje zou zijn, waarvan het eind nog niet in zicht is...
Groeten,
Marco
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Goede suggestie. Ik heb meteen de koe bij de horens gevat en de elco ('s) met 1 nF ontkoppeld. Ik merk geen verschil. Ook 150 nF geprobeerd.
De originele natte elco's heb ik eertijds leeg gemaakt (lekte) en daar er nu toch niets meer in zat er twee nieuwe elco's (C1 en C2 dus) in gestopt.
Ik heb C2 nu even vervangen door een aparte elco , maar ook hier geen verschil.
Bijgevoegd nog even een foto van de huidige situatie 'onder de motorkap'. Misschien valt iemand iets op?
Ik ga nu eerst mijn werkbank opruimen, anders valt er weinig te filmen (te veel random items). Ik had mezelf beloofd dat te doen zodra dit projectje af zou zijn, niet wetende dat er nog een aardig staartje zou zijn, waarvan het eind nog niet in zicht is...
Groeten,
Marco
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 nov 2016 08:59 #63240
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Philips 206A foutzoeken
Me dunkt dat zo'n beetje alles wel onderzocht is.Wat nog niet aan de orde geweest is is de voeding.Zoals het hele toestel, eenvoudig van opzet en ieder onderdeel wordt optimaal benut.Omdat die natte elco's van vroeger een redelijk h.f.gedrag hadden konden ze ook dienen als ontkoppel-c om de h.f./m.f. circuits te sluiten. en wel alles over één c,in dit geval is dat c2.Waarschijnlijk heb je die vervangen.Zou het kunnen dat die een h.f.-/dan wel aardingsprobleem heeft? Even een mosterd-c erover kan uitsluitsel geven.Ik ben benieuwd ,
gr
Sieme
gr
Sieme
05 nov 2016 06:32 #63238
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Hang dan meteen je scoop aan de anodes van alle buizen.
Tjerk, 9ZZ
05 nov 2016 01:17 #63235
door marcola64
Marco
Sieme, alle genoemde onderdelen zijn nieuw en in orde.
Loshalen van R17 sorteert sowieso geen effect, geen verschil in geluid.
Misschien maak ik binnenkort een video, waar te zien en te horen is wat er gebeurt.
Groeten,
Marco.
Loshalen van R17 sorteert sowieso geen effect, geen verschil in geluid.
Misschien maak ik binnenkort een video, waar te zien en te horen is wat er gebeurt.
Groeten,
Marco.
Marco
03 nov 2016 20:42 #63218
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Philips 206A foutzoeken
De EF9 krijgt ongedrempelde avr via de deler r21/22 en afvlak rc-combinatie r17/c20.
Als c20 teveel lekt en/of r21 enr 17 zijn teveel opgelopen in waarde, blijft ie z'n uiterste best doen en wordt het misschien wel teveel van het goede.Het terugregelen van de mengbuis gebeurt pas bij heel sterke signalen ,de kathodespanning van de EBL hoort 25 V te zijn, dus dat is een beste drempel.
Hoe langer de antenne die je aansluit hoe minder last je krijgt van de terugwerking en dus rustiger gedrag .
groeten,
Sieme
Als c20 teveel lekt en/of r21 enr 17 zijn teveel opgelopen in waarde, blijft ie z'n uiterste best doen en wordt het misschien wel teveel van het goede.Het terugregelen van de mengbuis gebeurt pas bij heel sterke signalen ,de kathodespanning van de EBL hoort 25 V te zijn, dus dat is een beste drempel.
Hoe langer de antenne die je aansluit hoe minder last je krijgt van de terugwerking en dus rustiger gedrag .
groeten,
Sieme
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
03 nov 2016 19:01 #63217
door marcola64
Marco
Ik heb vanmiddag alle genoemde items getest en verwisseld. Geen verschil.
Ook heb ik nog twee andere EBL1's geprobeerd; geen verschil.
Nog het een en ander gemeten: de oscillator werkt prima op alle banden; de AGC-aansluiting op pin 6 staat meestal op ca 0Volt, alleen als de oscillatie echt serieus wordt, loopt ie terug tot bijna -10 volt.
Mijn meetzender ontvang ik op de middengolf op de verwachte locatie.
Gaat dit ooit nog goed komen?
Ik zal nog een keer de hele spoelenunit vervangen met z'n broertje, maar dat had ik al eens gedaan.
De MF spoelen meten ook goed door, maar zou daar iets mee kunnen zijn?
Ook heb ik nog twee andere EBL1's geprobeerd; geen verschil.
Nog het een en ander gemeten: de oscillator werkt prima op alle banden; de AGC-aansluiting op pin 6 staat meestal op ca 0Volt, alleen als de oscillatie echt serieus wordt, loopt ie terug tot bijna -10 volt.
Mijn meetzender ontvang ik op de middengolf op de verwachte locatie.
Gaat dit ooit nog goed komen?
Ik zal nog een keer de hele spoelenunit vervangen met z'n broertje, maar dat had ik al eens gedaan.
De MF spoelen meten ook goed door, maar zou daar iets mee kunnen zijn?
Marco