Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
09 nov 2016 00:41 - 09 nov 2016 00:55 #63344
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 206A foutzoeken
René D,
Dat is precies, waar ik aan dacht. Het kan helpen om primair of secundair
de draden van de UGT om te wisselen. Want als die verkeert zitten dan gaat hij genereren.
Maar daar heeft Peter weer een punt, want als er in deze radio geen tegen koppeling
zit, dan zal dat niet helpen.
De tegen koppeling word als die er wel in zit, n.l een mee koppeling. Maar....
De radio van mij, waarin ooit voor ik hem in bezit kreeg een andere UGT
is gemonteerd, reageert niet op het omwisselen van de draden primair of secundair.
In de radio van mij zit nog een EBC3 voor trap en die heeft wel een tegen koppeling.
Zo'n genereer fout kan soms heel lastig te vinden zijn.
Met dicht gedraaide volume potmeter is het weg, zachtjes laten spelen dan is het
geluid niet mooi en staat hij te genereren op een niet hoorbare frequentie.
Bij volume op kamer sterkte, genereert hij hard in het ritme van de muziek en word het geluid vervormt.
Maar, wie weet helpt het bij de radio van Marcus wel, om even de draden van de UGT om te wisselen.
Primair of Secundair. Het kan ook zijn dat de vervangende UGT mee koppeling veroorzaakt
om dat deze een slag om gedraaid moet worden. Als dat niet kan, dan kan de UGT
afgeschermd worden.
Marcus, succes, Cees.
Dat is precies, waar ik aan dacht. Het kan helpen om primair of secundair
de draden van de UGT om te wisselen. Want als die verkeert zitten dan gaat hij genereren.
Maar daar heeft Peter weer een punt, want als er in deze radio geen tegen koppeling
zit, dan zal dat niet helpen.
De tegen koppeling word als die er wel in zit, n.l een mee koppeling. Maar....
De radio van mij, waarin ooit voor ik hem in bezit kreeg een andere UGT
is gemonteerd, reageert niet op het omwisselen van de draden primair of secundair.
In de radio van mij zit nog een EBC3 voor trap en die heeft wel een tegen koppeling.
Zo'n genereer fout kan soms heel lastig te vinden zijn.
Met dicht gedraaide volume potmeter is het weg, zachtjes laten spelen dan is het
geluid niet mooi en staat hij te genereren op een niet hoorbare frequentie.
Bij volume op kamer sterkte, genereert hij hard in het ritme van de muziek en word het geluid vervormt.
Maar, wie weet helpt het bij de radio van Marcus wel, om even de draden van de UGT om te wisselen.
Primair of Secundair. Het kan ook zijn dat de vervangende UGT mee koppeling veroorzaakt
om dat deze een slag om gedraaid moet worden. Als dat niet kan, dan kan de UGT
afgeschermd worden.
Marcus, succes, Cees.
Laatst bewerkt 09 nov 2016 00:55 door Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 nov 2016 00:02 #63343
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 206A foutzoeken
Dat ompolen werkt alleen als er tegenkoppeling aanwezig is, bij verkeerde poling verandert de tegenkoppeling in meekoppeling en krijg je een oscillator. Dat gaat dan op vol vermogen, dus hard.
In deze ontvanger zit alleen een eindbuis als versterker en hier is geen tegenkoppeling toegepast. Omdraaien zal dus geen zin hebben.
Wat ik zie in het schema is dat er een gemeenschappelijk deel van de kathodeweerstand voor de eindbuis en de M.F. buis is. Daar kon het probleem wel eens in zitten. Als er van die bruine elco's in zitten, heb je die vervangen resp. van nieuwe inhoud voorzien?
Bij toestellen die een weerstand in de minleiding van de voeding hebben, ontkoppeld met een elco treedt hetzelfde effect op als de elco capaciteitsloos is geworden.
Geen aardpunten verzet? Lijkt onschuldig, maar kan vervelende gevolgen hebben.
Beweeg ook eens wat aan leidingen met een geisoleerd staafje o.i.d. Een draad die te dicht naast een andere draad of een condensator ligt, kan ook problemen geven.
Probeer ook eens door de antenneingang kort te sluiten of het stuurrooster van de mengbuis aan massa te leggen of het genereren dan ophoudt. Dan vindt koppeling plaats via de antennekring.
Stopt het oscilleren als je het volume terugdraait?
Dit zijn allemaal dingen die je nog kan controleren.
Groeten,
Peter
In deze ontvanger zit alleen een eindbuis als versterker en hier is geen tegenkoppeling toegepast. Omdraaien zal dus geen zin hebben.
Wat ik zie in het schema is dat er een gemeenschappelijk deel van de kathodeweerstand voor de eindbuis en de M.F. buis is. Daar kon het probleem wel eens in zitten. Als er van die bruine elco's in zitten, heb je die vervangen resp. van nieuwe inhoud voorzien?
Bij toestellen die een weerstand in de minleiding van de voeding hebben, ontkoppeld met een elco treedt hetzelfde effect op als de elco capaciteitsloos is geworden.
Geen aardpunten verzet? Lijkt onschuldig, maar kan vervelende gevolgen hebben.
Beweeg ook eens wat aan leidingen met een geisoleerd staafje o.i.d. Een draad die te dicht naast een andere draad of een condensator ligt, kan ook problemen geven.
Probeer ook eens door de antenneingang kort te sluiten of het stuurrooster van de mengbuis aan massa te leggen of het genereren dan ophoudt. Dan vindt koppeling plaats via de antennekring.
Stopt het oscilleren als je het volume terugdraait?
Dit zijn allemaal dingen die je nog kan controleren.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
08 nov 2016 22:51 #63342
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Rene, ik ga dat zo even proberen, maar denk dat dat geen soelaas biedt, Er is nl geen terugkoppeling vanuit de secundaire (die kan gaan meekoppelen).
Maar niet geschoten is altijd mis toch?
Tjerk, ik moet iets opbiechten: ik heb geen tweede probe. Moet ik even regelen, want ik mis core functionaliteit.
Maar niet geschoten is altijd mis toch?
Tjerk, ik moet iets opbiechten: ik heb geen tweede probe. Moet ik even regelen, want ik mis core functionaliteit.
Marco
08 nov 2016 22:26 #63341
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 206A foutzoeken
Probeers een primaire de draden om te draaien op de uitgangstrafo
Heb het ooit gehad met een platenspelertje alles gemeten niks te vinden
Maar primair zat de draden niet goed en ging spelen
Verkeerd om gaat oscileren
Probeer eens.
Heb het ooit gehad met een platenspelertje alles gemeten niks te vinden
Maar primair zat de draden niet goed en ging spelen
Verkeerd om gaat oscileren
Probeer eens.
René Daemen
08 nov 2016 22:18 #63339
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Kijk, dit is de eerste keer dat ik de klacht daadwerkelijk in beeld zie. Foto 2 en 4 laten een 3 kHz signaal zien, dat is het gefluit wat in de video's is te horen. Het motorboten zal ook zoiets zijn maar dan veel langzamer. Je scoop is dual trace. Sluit trace 1 aan op rooster van B3 en laat hem erop triggeren. Sluit nu tweede probe aan op trace 2 en ga dezelfde punten af als foto's 1, 3 en 5.
Tjerk, 9ZZ
08 nov 2016 19:19 - 08 nov 2016 19:21 #63336
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
Tjerk, hier komen ze:
Foto 1, pin 6: 0.5 usec 5V/div = ca 500 kHz
Foto 2: C33 0.1 msec, 50 mV/div = ca 3kHz
Foto 3: stuurrooster B2, 1 usec, 2V/div = ca 500kHz
Foto 4: stuurrooster B3, 0.2 msec, 100 mV/div ca 3 kHz
Foto 5: punt Q: 2 usec, 50 mV/div ca 500kHz
Op C34 niets meetbaar, geen AC.
Het signaal op C33 en punt Q lijkt me verwaarloosbaar?
Waar ik 500kHz heb aangegeven, zal dit zeker 473 kHz zijn, gaat even om de orde van grootte. De 3 kHz is inderdaad hoorbaar.
Foto 1, pin 6: 0.5 usec 5V/div = ca 500 kHz
Foto 2: C33 0.1 msec, 50 mV/div = ca 3kHz
Foto 3: stuurrooster B2, 1 usec, 2V/div = ca 500kHz
Foto 4: stuurrooster B3, 0.2 msec, 100 mV/div ca 3 kHz
Foto 5: punt Q: 2 usec, 50 mV/div ca 500kHz
Op C34 niets meetbaar, geen AC.
Het signaal op C33 en punt Q lijkt me verwaarloosbaar?
Waar ik 500kHz heb aangegeven, zal dit zeker 473 kHz zijn, gaat even om de orde van grootte. De 3 kHz is inderdaad hoorbaar.
Marco
Laatst bewerkt 08 nov 2016 19:21 door marcola64.