Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
10 nov 2016 08:54 #63365
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
@Rene: Helaas tenenkaas, met een signal tracer ga je geen oscillaties vinden.
@Marco: Dat C34 niks deed had ik moeten weten. C25 is dus ook onschuldig. En toch denk ik dat de voedingslijn ermee te maken heeft. Meet eens op het schermrooster van B3? En van B2? Uiteraard met de klacht aanwezig. Er moet toch een koppelingspad naar B1 zijn. Zet dan wel effe je scoop op AC. De sleutel ligt denk ik bij C33, daar was al eerder de klacht terug te vinden. Weliswaar niet sterk, maar toch... Om er zeker van te zijn dat de eindtrap niet hoogfrequent oscilleert kan je je scoop ook nog effe aan de anode van B3 hangen. Misschien is er iets met C29.
Ter illustratie: ik had ooit een Fransoos met een 6V6 die de hele FM band platgooide. Dik vermogen op 100 MHz. Kwam ik pas vanaf met een andere buis erin. Denk dat dezelfde C rot was ofzo. 't Is alweer lang geleden...
@Marco: Dat C34 niks deed had ik moeten weten. C25 is dus ook onschuldig. En toch denk ik dat de voedingslijn ermee te maken heeft. Meet eens op het schermrooster van B3? En van B2? Uiteraard met de klacht aanwezig. Er moet toch een koppelingspad naar B1 zijn. Zet dan wel effe je scoop op AC. De sleutel ligt denk ik bij C33, daar was al eerder de klacht terug te vinden. Weliswaar niet sterk, maar toch... Om er zeker van te zijn dat de eindtrap niet hoogfrequent oscilleert kan je je scoop ook nog effe aan de anode van B3 hangen. Misschien is er iets met C29.
Ter illustratie: ik had ooit een Fransoos met een 6V6 die de hele FM band platgooide. Dik vermogen op 100 MHz. Kwam ik pas vanaf met een andere buis erin. Denk dat dezelfde C rot was ofzo. 't Is alweer lang geleden...
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 nov 2016 06:51 #63364
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 206A foutzoeken
Ga eens met een signaal tracer erdoorheen,
En dan het audio signaal op diverse punten oppikken
Gaat dat goed. Dan zit et genereren niet in de ontvang gedeelte.
Maar in de eindtrap.
Dan kan de UGT een mis aanpassing hebben.
Dus ooit door een vorige hobbyist een verkeerde UGT erin gezet.
Mocht zelfs met de signaal tracer ook misgaan dan hf gebied door spitten
Succes,
En dan het audio signaal op diverse punten oppikken
Gaat dat goed. Dan zit et genereren niet in de ontvang gedeelte.
Maar in de eindtrap.
Dan kan de UGT een mis aanpassing hebben.
Dus ooit door een vorige hobbyist een verkeerde UGT erin gezet.
Mocht zelfs met de signaal tracer ook misgaan dan hf gebied door spitten
Succes,
René Daemen
09 nov 2016 22:36 - 09 nov 2016 22:39 #63361
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
C34 aan massa maakt geen enkel verschil.
In werkende staat massadraad los/vast doet niets.
Ook C25 losmaken helpt niet (wordt wel anders, maar geen echte verbetering) Wanneer ik C25 los maak, is aanraken aan beide kanten van de C nog steeds van invloed op het genereren.
In werkende staat massadraad los/vast doet niets.
Ook C25 losmaken helpt niet (wordt wel anders, maar geen echte verbetering) Wanneer ik C25 los maak, is aanraken aan beide kanten van de C nog steeds van invloed op het genereren.
Marco
Laatst bewerkt 09 nov 2016 22:39 door marcola64.
09 nov 2016 21:28 #63359
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Het feit dat de afstemming invloed heeft op de oscillatie is hiermee wel mee in overeenstemming. Leg C34 eens aan massa?
Tjerk, 9ZZ
09 nov 2016 19:42 #63357
door marcola64
Marco
Nog even het laatste nieuws: de antenne-ingang kortgesloten: het probleem blijft!
Het stuurrooster van de mengbuis aan massa gelegd: probleem voorbij! Maar ook geen ontvangst natuurlijk
De stand van de volumeregelaar maakt niet uit.
Ik ga nog even de aardpunten nalopen, alhoewel ik alle bedrading precies zo heb gelegd als in het origineel.
Het stuurrooster van de mengbuis aan massa gelegd: probleem voorbij! Maar ook geen ontvangst natuurlijk
De stand van de volumeregelaar maakt niet uit.
Ik ga nog even de aardpunten nalopen, alhoewel ik alle bedrading precies zo heb gelegd als in het origineel.
Marco
09 nov 2016 08:13 #63348
door marcola64
Marco
Ik heb gisteren nog de omwisselactie met de UGT-aansluitingen gedaan, maar zoals eigenlijk verwacht hielp dit niet.
Het genereren is ook onafhankelijk van de stand van de volumepot.
Ik ga vanavond aan de slag met de suggesties van Peter!
(De bruine elco had ik al vervangen samen met de voedings-elco's).
Daar de afstemming de primaire regeling voor het genereren de afstemcondensator is, vermoed ik dat het rondgaande circuit erg lang is en dat de antennekring daar ook bij zit.
Met vriendelijke groet,
Marco.
Het genereren is ook onafhankelijk van de stand van de volumepot.
Ik ga vanavond aan de slag met de suggesties van Peter!
(De bruine elco had ik al vervangen samen met de voedings-elco's).
Daar de afstemming de primaire regeling voor het genereren de afstemcondensator is, vermoed ik dat het rondgaande circuit erg lang is en dat de antennekring daar ook bij zit.
Met vriendelijke groet,
Marco.
Marco