Radio's van 1950 tot 1970
Philips 206A foutzoeken
10 nov 2016 22:25 #63377
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Peter, Marco heeft een scoop. Daar kan een signal tracer niet aan tippen. Zeker niet in deze situatie. Alleen is Marco een beginner en heeft-ie te maken met een uiterst lastige fout. Als het toestel op mijn (of jouw) werkbank had gestaan was die fout allang gevonden. Tak tak tak, klaar. Maar da's de 44 jaar ervaring die ik heb (en de meer dan 45 jaar van jou :lol:).
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
10 nov 2016 20:53 - 10 nov 2016 20:54 #63376
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 206A foutzoeken
Het idee van de signal tracer is zo gek nog niet. Alleen als het toestel genereert meet je dat door het hele toestel heen.
Je kunt het signaal op de vilumeregelaar beluisteren met het volume dicht. Als de zaak dan stabiel is dan de volumeregelaar opendraaien. Wordt de zaak dan instabiel, dan is het terugwerking van de eindtrap op de antenneingang.
Hoe is het met C29 gesteld? Die heeft o.a. tot taak om h.f. dat nog op de anode van de EBL 1 staat naar massa af te voeren.
Het is ook vreemd dat de topaansluiting van de EBL 1 geen afgeschermde kabel is. Je kunt er tijdelijk even een afgeschermde leiding in leggen.
Heb je geen signal tracer dan kun je desnoods een kristal oortelefoontje gebruiken. Zet er wel een condensator van c.a. 10 nF tussen en een weerstand van c.a. 470 kOhm over het telefoontje heen. Dit voor het geval dat je een punt aantikt waar gelijkspanning op staat.
Groeten,
Peter
Je kunt het signaal op de vilumeregelaar beluisteren met het volume dicht. Als de zaak dan stabiel is dan de volumeregelaar opendraaien. Wordt de zaak dan instabiel, dan is het terugwerking van de eindtrap op de antenneingang.
Hoe is het met C29 gesteld? Die heeft o.a. tot taak om h.f. dat nog op de anode van de EBL 1 staat naar massa af te voeren.
Het is ook vreemd dat de topaansluiting van de EBL 1 geen afgeschermde kabel is. Je kunt er tijdelijk even een afgeschermde leiding in leggen.
Heb je geen signal tracer dan kun je desnoods een kristal oortelefoontje gebruiken. Zet er wel een condensator van c.a. 10 nF tussen en een weerstand van c.a. 470 kOhm over het telefoontje heen. Dit voor het geval dat je een punt aantikt waar gelijkspanning op staat.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 10 nov 2016 20:54 door peter1952.
10 nov 2016 19:54 - 10 nov 2016 19:59 #63375
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 206A foutzoeken
De folie maakt niks uit of het wel of niet inzit
Is om brom tegen te gaan niet het generen
Ga eens met een signaal volger in het toestel
Kastje met meetpen en ingebouwde versterker
Ga daar eens in het audio gedeelte zoeken het radiosignaal
Laat zich dan horen op het apparaatje is het dan goed zoek dan rond
De Ebl 1
Met zo.n apparaat heb ik gevonden waarom mijn Philips k 12 geen geluid gaf
Eindversterker ic goed maar de TBA 120 as was defect.
De meeste radio techniekers gebruiken deze apparaten.
Om het zo van tafel te vegen is onzin die apparaten zijn niet voor niets gemaakt.
Als de geleidende laag verf van de buis af is ook genereren
Dan tien windingen om de buisvoet en ballon en aan het koperendraadje aan de voet solderen.
Andere mogelijkheid niet de juiste uitgangstrafo.
Kan al eens eerder vervangen zijn door iemand en niet de juiste het toestel genereerde
En zag geen heil in en aan de kant gezet.
Met zo'n signaal generator kun je zelfs achter de eindbuis het signaal oppakken is het goed
Kun je de UGT verdenken.
Succes
Is om brom tegen te gaan niet het generen
Ga eens met een signaal volger in het toestel
Kastje met meetpen en ingebouwde versterker
Ga daar eens in het audio gedeelte zoeken het radiosignaal
Laat zich dan horen op het apparaatje is het dan goed zoek dan rond
De Ebl 1
Met zo.n apparaat heb ik gevonden waarom mijn Philips k 12 geen geluid gaf
Eindversterker ic goed maar de TBA 120 as was defect.
De meeste radio techniekers gebruiken deze apparaten.
Om het zo van tafel te vegen is onzin die apparaten zijn niet voor niets gemaakt.
Als de geleidende laag verf van de buis af is ook genereren
Dan tien windingen om de buisvoet en ballon en aan het koperendraadje aan de voet solderen.
Andere mogelijkheid niet de juiste uitgangstrafo.
Kan al eens eerder vervangen zijn door iemand en niet de juiste het toestel genereerde
En zag geen heil in en aan de kant gezet.
Met zo'n signaal generator kun je zelfs achter de eindbuis het signaal oppakken is het goed
Kun je de UGT verdenken.
Succes
René Daemen
Laatst bewerkt 10 nov 2016 19:59 door Rene Daemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
10 nov 2016 18:55 #63374
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Philips 206A foutzoeken
In beide exemplaren zit een plakje met metaalfolie onder het chassis geschroefd.
Het plankje er tegen geschroefd, helaas, Geen verandering.
Later vanavond ga ik nog het een en ander proberen.
Groeten,
Marco.
Het plankje er tegen geschroefd, helaas, Geen verandering.
Later vanavond ga ik nog het een en ander proberen.
Groeten,
Marco.
Marco
10 nov 2016 17:59 #63373
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 206A foutzoeken
Dat zou zeker ook nog een mogelijkheid kunnen zijn...sieme schreef : Vermoedelijk heeft Philips wel een afschermfolie op de kastbodem geplakt,dat zou je dus in de open opstelling moeten simuleren
Tjerk, 9ZZ
10 nov 2016 13:03 #63369
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Philips 206A foutzoeken
Marco,
Het enige wat ik nog kan bedenken, is gebaseerd op jouw waarneming dat het eenzijdig loshalen van r17 geen invloed heeft.
Dat zou kunnen betekenen dat bij het rooster van de Ef9 qua gelijkstroominstelling zweeft.
Dit zou zich dan bij afwezigheid van een ingangssignaal op plm . -(min) 1.3 V t.o.v. de kathode instellen.
Deze waarde is minder negatief dan de rustinstelling die Philips in de documentatie geeft ,
n.l. kathodespanning EBL min kathodespanning EF,= 22 min 25 is min 3 V.
Hierdoor staat de EF9 meer te versterken dan bedoeld.Als er wel signaal is stelt ie zich in door topdetectie,m.a.w. maakt z'n eigen avr spanning.
In koude toestand moet je tussen de topaansluiting van de EF9 en het chassis een lekweerstand meten van ca. 3,2Mohm.
Als die aanmerkelijk hoger is zou dit in die richting wijzen.
Het werken met opgetilde kathode en de daardoor benodigde grote kathodeweerstand maakt de regelkarakteristiek wel mooier,kleinere verzwakking in het begin en bijna alles op het eind.
De truc van het temmen met behulp van een lange antenne blijkt hier dus niet te werken gezien het feit dat de antenne ingang kortsluiten ook al niet helpt.
Vermoedelijk heeft Philips wel een afschermfolie op de kastbodem geplakt,dat zou je dus in de open opstelling moeten simuleren.
Ik lees het wel, gr.,
Sieme
Het enige wat ik nog kan bedenken, is gebaseerd op jouw waarneming dat het eenzijdig loshalen van r17 geen invloed heeft.
Dat zou kunnen betekenen dat bij het rooster van de Ef9 qua gelijkstroominstelling zweeft.
Dit zou zich dan bij afwezigheid van een ingangssignaal op plm . -(min) 1.3 V t.o.v. de kathode instellen.
Deze waarde is minder negatief dan de rustinstelling die Philips in de documentatie geeft ,
n.l. kathodespanning EBL min kathodespanning EF,= 22 min 25 is min 3 V.
Hierdoor staat de EF9 meer te versterken dan bedoeld.Als er wel signaal is stelt ie zich in door topdetectie,m.a.w. maakt z'n eigen avr spanning.
In koude toestand moet je tussen de topaansluiting van de EF9 en het chassis een lekweerstand meten van ca. 3,2Mohm.
Als die aanmerkelijk hoger is zou dit in die richting wijzen.
Het werken met opgetilde kathode en de daardoor benodigde grote kathodeweerstand maakt de regelkarakteristiek wel mooier,kleinere verzwakking in het begin en bijna alles op het eind.
De truc van het temmen met behulp van een lange antenne blijkt hier dus niet te werken gezien het feit dat de antenne ingang kortsluiten ook al niet helpt.
Vermoedelijk heeft Philips wel een afschermfolie op de kastbodem geplakt,dat zou je dus in de open opstelling moeten simuleren.
Ik lees het wel, gr.,
Sieme