Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nieuwe vragen Philips B6X04A

Meer
21 aug 2016 16:00 #62112 door Heim
Beantwoord door Heim in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Voor zover ik op dit moment weet kan ik het signaal met maximaal 50 dB verzwakken, dus dan zit het signaal rond de -50 dBm. Overigens: volgende week is er een reparatiedag in Driebergen van de NVHR. Ik ben voornemens om daar heen te gaan; wellicht zou iemand dan met de juiste apparatuur (meetzender e.d.) nog eens kunnen/willen kijken naar de radio?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 aug 2016 09:16 #62095 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Ter indicatie: als m'n natte vinger me niet in de steek laat is de ruisvloer bij deze bandbreedte (10 kHz) iets van -130 dBm. Dat betekent dat -90 dBm al een zeer bruikbare ontvangst moet geven en -60 dBm kneiterhard is. -30 dBm gaat daar dan nogeens zwaar overheen. In ieder geval is je mixer OK.

Tjerk, 9ZZ

Meer
20 aug 2016 00:43 #62093 door Heim
Dat klopt. Zoals aangegeven is +4 dBm een fors signaal. Als ik het signaal nog eens 30/40 dB verzwak ben ik benieuwd wat er gebeurt. Dat ga ik eerst maar eens uitproberen.

Meer
19 aug 2016 19:17 #62087 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Ja hallo! 4 dBm is alsof je die radio naast de mast in Zeewolde zet! Je mist pakkumbeet 30-40 dB versterking. Ik ken deze FA-NWT niet, maar kan je die op -30 dBm zetten? En dan nogeens kijken? Bij dit niveau moet je oog ook helemaal dicht slaan.

Tjerk, 9ZZ

Meer
19 aug 2016 15:08 #62082 door Heim
Inmiddels heb ik wat tests uit kunnen voeren met een Funkamateur FA-NWT plus om eens te kijken wat er gebeurt zodra er bijvoorbeeld een 1008 kHz signaal op de ingang van de AM aangeboden wordt (wobbelen). Zodra ik de radio op de middengolf-stand zet en afstem op deze frequentie, is het afstemoog volledig opgelicht (het aangeboden signaal is daarentegen ook best wel flink, namelijk +4 dBm. Doe ik dit ook voor de Lange Golf (bijvoorbeeld op 222 kHz), dan is ook op deze frequentie het afstemoog volledig opgelicht.
Het lijkt erop dat de LG en MG dan toch wel enigszins functioneren? Toch vreemd dat ik, los van de FA-NWT, geen stations kan ontvangen? Normaal gesproken moet de 1008 kHz (Groot Nieuws Radio) e.a. toch wel te ontvangen zijn?

Overigens: De radio speelt al weer een tijd goed op de FM. Mooi en vol geluid, het afstemoog is ook zo goed als volledig opgelicht en er branden geen weerstanden meer uit ;)

Meer
01 aug 2016 13:33 #61753 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
@ Heim,
Meestal is de anode r voor de triode van de ECH 30 of 33kOhm.
Hier zit dat anders R5, de anode r van de triode (oscillator deel), is
hier 22kOhm.
Dus daar meten waar de spanning die op deze r moet staan vandaan komt.
Er zal nog een r ( niet zichtbaar op jouw schema deel) mee in serie staan.
Meet dus of +2 aanwezig is, want daar zal die r in de voeding moeten
zitten.
Zoek die dus op en meet die door en meet of daar spanning op staat.
Verder kan het mogelijk zijn dat b.v een c in dat voedingsdeel lek is.
Is c 24 nog goed?
En volg de draad die naar het schakel blok gaat.
3 en 2 meten.
Succes, Cees.

Gemaakt door Kunena