Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nieuwe vragen Philips B6X04A

Meer
03 jul 2016 21:55 #61438 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Wanneer ik de foto bekijk waarop de vervangende elco is afgebeeld zie ik meteen verkoolde buis voeten.
Bekende klacht, voeten vervangen door keramische uitvoering.
Door deze verbrande pertinax buisvoeten kunnen allerlei rare, onverklaarbare en brandbare situaties ontstaan.
succes, ruud

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 jul 2016 21:31 #61436 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Heim,

Heb je de schakelbank al eens schoongemaakt? Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de FM -schakelaar niet geheel terug komt als je een AM-band indrukt. Soms helpt het als de de FM-knop iets omhoog trekt. Als dat zo is, moet het schakelmechanisme schoongemaakt en gesmeerd worden, ook dat gedeelte wat de rode schaalaanwijzers bediend.

Gr. Paul

Meer
03 jul 2016 16:47 - 03 jul 2016 16:50 #61420 door Heim
Beantwoord door Heim in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A

Henk Broeks schreef : Je kan er toch even een andere ech81 inzetten en kijken wat er dan gebeurt het zal niet de eerste keer zijn dat de buis gewoon defect is.
Hetzelfde heb ik een keer gehad met een eabc80 daarbij stortte de anode spanning helemaal in met een defecte buis.

Gr. Henk

Heb zojuist bekeken wat er gebeurt zodra ik er een nieuwe/andere ECH81 in zet. Helaas levert het geen verbetering op. Nog even met de meetpennen nagemeten, maar geen verandering t.o.v. de oude situatie. De spanning loopt op naar een volt of 130-140 na het inschakelen van de radio, waarna deze niet meer meetbaar is (niets meer af te lezen op het display van mijn multimeter). Dit geldt voor zowel de LG, MG en KG. FM werkt prima, maar de hele AM-band krijg ik (momenteel) even niet aan de gang. De spanningen die in de rest van het schema zijn aangegeven (voeding, andere anode van de ECH81, anode EF89 e.d.), kloppen verder prima zodra ik bijvoorbeeld de MG-schakelaar heb aangezet, behalve dan de spanning bij de anode van de triode van de ECH81. Zou iemand nog ideeën/suggesties hebben hoe ik erachter zou kunnen komen waar er iets niet helemaal klopt?
Voor de volledigheid is het gedeelte waar het om gaat nog even weergegeven:
Laatst bewerkt 03 jul 2016 16:50 door Heim.

Meer
03 jul 2016 16:42 #61419 door Heim
Beantwoord door Heim in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A

Henk Broeks schreef : Dat over die elco in de fm detectie dat lees ik wel vaker iets over maar ik heb het schema van jou radio er bij gepakt en dan zie ik wel een elco c53 van 16 uf maar een elco van 10 uf kan ik in het schema niet vinden misschien zie ik hem over het hoofd.
Zeg Heim kun je mij ook het nummer doorgeven van desbetreffende elco zoals die in het schema genoemd is dat zou mooi zijn.
Bvd.
Gr. Henk

Toch nog even voor de volledigheid vind je hieronder een tweetal foto's. Bedankt voor de toelichting, Paul Het betrof inderdaad het vervangen van de C49.
C49 oude situatie

C49 nieuwe situatie (helaas had de winkel waar ik de C vandaan had geen axiaal-type):

Meer
01 jul 2016 20:38 #61396 door Henk Broeks
Beantwoord door Henk Broeks in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Paul bedankt voor de info ik zat helemaal verkeerd te zoeken :thumbsup:

Meer
01 jul 2016 19:36 - 01 jul 2016 19:45 #61395 door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Beste Henk,

Dat is C49, zie plaatje. Die kan je vervangen door een 10uF/63V exemplaar.

en fysiek bij de EAA91 (B5)

Let bij het monteren op de polariteit van de elco!

Gr. Paul
Bijlagen:
Laatst bewerkt 01 jul 2016 19:45 door verbeek.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Henk Broeks

Gemaakt door Kunena