Nieuwe vragen Philips B6X04A
Nu de radio weer volledig operationeel is, resteert mij als enige nog om jullie allen enorm te bedanken voor de tips, adviezen en nieuwe inzichten die jullie mij hebben gegeven om de radio weer volledig operationeel te krijgen. Bedankt hiervoor! Graag tot de volgende klus..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Nu de AM (even de korte versie): wat bleek is dat de middenfrequent-filters niet goed waren afgesteld. De filters stonden ingesteld op op zo'n 510 kHz in plaats van 452 kHz zoals het bij deze radio hoorde te zijn.
Aan de hand van een signaalgenerator (met mogelijkheid tot AM (ook FM)-modulatie), is de frequentie weer juist ingesteld!!!
Dus kort samengevat: de reden dat de AM het in die zin niet (optimaal) deed lag dus aan het feit dat de MF-filters niet juist waren afgesteld.
Thuis komend heb ik de radio (wederom) getest en het signaal op bijvoorbeeld de 1008 kHz komt al wel een stukje beter binnen, maar naar mijn idee nog steeds niet optimaal (toen ik de radio in 2011 net in bezit had deed de AM het volgens mij wel iets beter). Vervolgens heb ik een condensator (C8 in het schema) losgenomen en de ontvangst werd nog een stukje beter. Mogelijk is de condensator verouderd en lekt (te) veel? Eerst deze maar eens vervangen voor een nieuw exemplaar en dan het resultaat nogmaals afwachten. Heb het idee er nu wel bijna te zijn!
Tjerk, 9ZZ
PE9ZZ schreef : Ik denk dat het uitermate nuttig is om je radio (en die FA-NWT) mee te nemen naar Driebergen. Zal je veel inzicht opleveren. Heb je een link voor jouw meetzender? Ik heb geen idee wat het ding doet en zelf vind ik er niks over. Zelf heb ik een Philips PM5321 maar die is niet gecalibreerd. Ook heb ik een Marconi testgenerator tot 2.4 GHz maar dat is hiervoor wel een beetje overkill. Het ding is ook niet AM te moduleren.
Edit: het is een scalar network analyzer. Ik heb een VNWA, da's een vector network analyzer. Kan wat meer, is dus ook duurder. Complex ding, snap lang niet alles.
Tjerk,
Dat klinkt goed. Ga ik doen. Zal zondag het e.e.a. aan apparatuur meenemen. Ben benieuwd welke inzichten dit allemaal op gaat leveren.
Nog even terugkomend op jouw vraag: de FA (FunkAmateur) NTW (Netzwerktester) is van Duits fabrikaat. Heb het ding via-via van iemand gekregen. Werkt m.i. prima. Voor de volledigheid heb ik hieronder een aantal links naar de website van de bouwer en een link naar een gebruikershandleiding. Alle documentatie is wel in het Duits, dus hoop dat je er een beetje wegwijs uit kunt worden.
www.dl4jal.eu/ (is de homepage)
www.dl4jal.eu/hfm9.htm (pagina met overzicht van software en handleidingen)
www.dl4jal.eu/Software_Kurzbeschreibung_090428.pdf (handleiding zelf)
Ook heb ik wat foto's van het apparaatje voor je:
Wellicht tot zondag?
Melvin
Edit: het is een scalar network analyzer. Ik heb een VNWA, da's een vector network analyzer. Kan wat meer, is dus ook duurder. Complex ding, snap lang niet alles.
Tjerk, 9ZZ
Zou misschien d.m.v een weerstanden net werkje dat als
ver zwakker dient, kunnen?
Cees.