Radio's van 1950 tot 1970
Nieuwe vragen Philips B6X04A
30 apr 2016 02:26 #60565
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
De koolfilm R's zijn meestal nog o.k, het zijn die composiet R's
waar in een koolstaafje zitten die verlopen.
Deze soort R's willen ook nog wel eens ruis veroorzaken.
Toch zijn ze als zo nog wel goed zijn zeer geliefd bij de
audiofielen.
Het beste kunnen deze composiet R's worden vervangen
door koolfilm R's.
Succes, Cees.
waar in een koolstaafje zitten die verlopen.
Deze soort R's willen ook nog wel eens ruis veroorzaken.
Toch zijn ze als zo nog wel goed zijn zeer geliefd bij de
audiofielen.
Het beste kunnen deze composiet R's worden vervangen
door koolfilm R's.
Succes, Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29 apr 2016 22:36 #60559
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Altijd mooi om te lezen, een gedegen voorbereiding, voor je aan de radio begint. We horen je definitieve conclusie nog wel.

Oja en het wordt pas echt verwarrend als je over condensatoren begint.
Oja en het wordt pas echt verwarrend als je over condensatoren begint.
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
29 apr 2016 21:25 #60557
door Heim
Beantwoord door Heim in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Inmiddels is er weer wat tijd verstreken en heb ik alle weerstanden (wel- en niet composieten) door kunnen meten. In de radio zitten 39 composiet-weerstanden, waarbij er 26 een afwijking hebben van 5% of hoger ten opzichte van de nominale waarde. Ben er zelfs eentje tegengekomen van maarliefst 45% afwijking (weerstand R42 die 100 [Ω] zou moeten zijn, maar nu dus 145 [Ω] is). Heb verschillende weerstanden, waaronder ook de genoemde R42, even losgesoldeerd en daarna doorgemeten. Ongeveer 67% van de composietweerstanden liggen dus (ver) buiten de tolerantie van 5%. Tijd om hier enige vervanging te bewerkstelligen.
In de tussentijd heb ik nog wat meer (achtergrond)informatie opgezocht ten aanzien van de weerstanden. Verschillende mensen zeggen iets over de volgende typen weerstanden:
- Koolweerstand
- Koolfilmweerstand
- Metaalfilmweerstand
Zo zegt Conrad dat metaalfilmweerstanden 'beter' geschikt zijn voor HF en RF-toepassingen. Zie deze link.
Daarnaast een topic op Circuitsonline waarbij gezegd wordt dat Koolweerstanden 'minder ruis' veroorzaken dan de koolfilm- en metaalfilmweerstanden. Zie deze link .
En tenslotte nog het berichtje dat ik tegenkwam op de tips en trics-site :
"Metaalfilm weerstanden zijn prima, de kwaliteit is zeer veel beter dan van de oude koolmassa weerstanden."
De link die jij stuurde, Rudie, betreft de koolweerstanden. Even om verwarring te voorkomen: zodra jullie hier praten over koolweerstanden, bedoelen jullie dus niet koolfilmweerstanden?
Als ik het zo begrijp is het zo dat koolweerstanden bestaan uit een 'massief' stukje kool en de koolfilmweerstanden bestaan uit een laagje kool dat op een keramisch buisje is aangebracht. Dit geldt dan ook voor metaalfilmweerstanden, alleen wordt hier dan geen kool voor gebruikt. De weerstanden met 'film', hebben dan dus een grotere inductieve werking?
Is mijn veronderstelling juist als ik zeg dat het daarom beter is om (zoals jullie al zeiden) de koolweerstanden te gebruiken als vervanging voor de composiet-weerstanden? Aangezien zij beiden relatief weinig last hebben van (extra) inductieve werking? Door alle berichtgevingen lijkt het een beetje verwarrend te worden
.
In de tussentijd heb ik nog wat meer (achtergrond)informatie opgezocht ten aanzien van de weerstanden. Verschillende mensen zeggen iets over de volgende typen weerstanden:
- Koolweerstand
- Koolfilmweerstand
- Metaalfilmweerstand
Zo zegt Conrad dat metaalfilmweerstanden 'beter' geschikt zijn voor HF en RF-toepassingen. Zie deze link.
Daarnaast een topic op Circuitsonline waarbij gezegd wordt dat Koolweerstanden 'minder ruis' veroorzaken dan de koolfilm- en metaalfilmweerstanden. Zie deze link .
En tenslotte nog het berichtje dat ik tegenkwam op de tips en trics-site :
"Metaalfilm weerstanden zijn prima, de kwaliteit is zeer veel beter dan van de oude koolmassa weerstanden."
De link die jij stuurde, Rudie, betreft de koolweerstanden. Even om verwarring te voorkomen: zodra jullie hier praten over koolweerstanden, bedoelen jullie dus niet koolfilmweerstanden?
Als ik het zo begrijp is het zo dat koolweerstanden bestaan uit een 'massief' stukje kool en de koolfilmweerstanden bestaan uit een laagje kool dat op een keramisch buisje is aangebracht. Dit geldt dan ook voor metaalfilmweerstanden, alleen wordt hier dan geen kool voor gebruikt. De weerstanden met 'film', hebben dan dus een grotere inductieve werking?
Is mijn veronderstelling juist als ik zeg dat het daarom beter is om (zoals jullie al zeiden) de koolweerstanden te gebruiken als vervanging voor de composiet-weerstanden? Aangezien zij beiden relatief weinig last hebben van (extra) inductieve werking? Door alle berichtgevingen lijkt het een beetje verwarrend te worden
- Rudie2013
- [Rudie2013]
-
Minder
Meer
04 apr 2016 21:50 #60063
door Rudie2013
Beantwoord door Rudie2013 in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Ik heb bij Henk een mooi setje 1 Watt koolweerstanden gekocht, 10K tot 1 M, Ik zag ook setjes tot 10K.
misschien heeft hij ze nog, zijn nieuw en mooie stevige lange aansluitdraden.
Weerstandensetje
misschien heeft hij ze nog, zijn nieuw en mooie stevige lange aansluitdraden.
Weerstandensetje
04 apr 2016 20:59 #60062
door Heim
Dankjewel voor je bericht, Thijs. Ik heb die beslissing genomen naar aanleiding van de tips en trucs website. Daarin gaf iemand aan dat het verstandig zou zijn om de composieten te vervangen door metaalfilm. Gelukkig heb ik de vervangers nog niet aangeschaft. Jouw advies zijn dus om dit type weerstanden te gebruiken?
www.conrad.nl/nl/koolfilmweerstanden-o0241120.html
Daarnaast kan ik het nu ook beamen dat de composiet-weerstanden (behoorlijk) verlopen. Heb vanavond eens even wat metingen gedaan (zo'n 20 weerstanden doorgemeten) en kwam weerstandswaardes tegen die zo'n 17% hoger liggen dan wat de kleurcode/het schema zegt.
Beantwoord door Heim in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
thijs schreef : Heim,
Ik lees in een van je bijdrages dat je de composiet weerstanden wilt vervangen door metaalfilmweerstanden. Mijn advies : niet doen. Gewoon koolweerstanden gebruiken. Metaalfilmweestanden gedragen zich (te veel zelfinductie) ongunstig in HF en MF trappen.
Thijs
Dankjewel voor je bericht, Thijs. Ik heb die beslissing genomen naar aanleiding van de tips en trucs website. Daarin gaf iemand aan dat het verstandig zou zijn om de composieten te vervangen door metaalfilm. Gelukkig heb ik de vervangers nog niet aangeschaft. Jouw advies zijn dus om dit type weerstanden te gebruiken?
www.conrad.nl/nl/koolfilmweerstanden-o0241120.html
Daarnaast kan ik het nu ook beamen dat de composiet-weerstanden (behoorlijk) verlopen. Heb vanavond eens even wat metingen gedaan (zo'n 20 weerstanden doorgemeten) en kwam weerstandswaardes tegen die zo'n 17% hoger liggen dan wat de kleurcode/het schema zegt.
04 apr 2016 13:08 #60059
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Heim,
Ik lees in een van je bijdrages dat je de composiet weerstanden wilt vervangen door metaalfilmweerstanden. Mijn advies : niet doen. Gewoon koolweerstanden gebruiken. Metaalfilmweestanden gedragen zich (te veel zelfinductie) ongunstig in HF en MF trappen.
Thijs
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!