Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nieuwe vragen Philips B6X04A

Meer
18 jul 2016 16:33 - 18 jul 2016 16:40 #61637 door Heim
Beantwoord door Heim in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A

Cees schreef : R5 zie ik op het schema is daar 22 kOhm. Vaak is het bij de ECH81 30 of 33 kOhm.
R5 dus even los nemen en controleren.
Dat is wat ik bedoelde. Voor R5 zal er ook nog een r zitten die in serie met
deze anode R staat dus die ook even meten.
Maar wellicht heb je dat inmiddels gedaan.
Cees.

Cees, ik kijk even met je mee.

Het klopt inderdaad dat R5 22kOhm is (zie rood-omcirkelde weerstand). Dit heb ik ook gemeten met mijn multimeter. Wat bedoel je verder precies met die 30-33kOhm en de weerstand die 'voor' R5 zit? Zo in het schema zie ik niet echt een andere weerstand die in serie staat met R5 (of bedoel je misschien R73?). Wil je e.e.a. misschien nog eens toelichten?
Bijlagen:
Laatst bewerkt 18 jul 2016 16:40 door Heim.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jul 2016 00:39 - 16 jul 2016 00:53 #61600 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
R5 zie ik op het schema is daar 22 kOhm. Vaak is het bij de ECH81 30 of 33 kOhm.
R5 dus even los nemen en controleren.
Dat is wat ik bedoelde. Voor R5 zal er ook nog een r zitten die in serie met
deze anode R staat dus die ook even meten.
Maar wellicht heb je dat inmiddels gedaan.
Cees.
Laatst bewerkt 16 jul 2016 00:53 door Cees.

Meer
15 jul 2016 19:56 #61597 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Melvin, tot zover een mooi resultaat en leuk om je verslag te lezen.

Henk

Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.

Meer
15 jul 2016 15:49 - 15 jul 2016 16:03 #61589 door Heim
Ruud, bedankt voor je tips en adviezen. Ik ben blij dat je dat ook zo ziet. Soms is het ook goed om zelf eens na te gaan wat er fout kan zijn, aangezien je hiermee ook weer (nieuwe) kennis op kunt doen.

Gisteren heb ik de pertinax-buisvoet gedemonteerd. Er zat tussen die twee plaatjes inderdaad veel vuil en vet! Heb conform jouw advies eerst de pootjes afgeknipt en daarna de holnietjes verwijderd. Het vervangende exemplaar heb ik bij Radio Piet in Arnhem gehaald. Het betreft de keramische voetjes zoals eerder in dit topic is vermeld (zie foto's).

Nadat ik alle onderdelen weer netjes had vastgesoldeerd aan de bijbehorende pinnen, waarbij ik het afschermschotje ook weer heb teruggeplaatst, bleek dat (zoals verwacht) R7 netjes heel bleef. De spanningen waren weer mooi stabiel en er kwam geen rook (meer) ergens vanuit de radio vandaan :). Mooi resultaat nummer 1.
Echter bleek dat ik wel iets geluid op de FM had, alleen moest ik hiervoor de volumeknop volledig open zetten. Wat bleek was dat R10 (120k) ook was overleden! Deze even tijdelijk vervangen door een aantal 0,5W weerstanden van lagere weerstandswaardes (2x 27k, 3x 22k) in serie (vervangend exemplaar moet ik nog even aanschaffen) en de FM deed het weer zoals vanouds! Ook C86 (18 pF 500V keramische uitvoering) in de FM-unit weer eens teruggeplaatst (is járen afwezig geweest) en de FM doet het m.i. weer erg goed!

Ook de AM nog even getest, maar hier bleef het nog een beetje stil. Wat ik wel heb geprobeerd is om even met een schroevendraaier de anodes van B2 en B3 aan te tikken, waaruit bleek dat dit wel wordt overgebracht naar de luidsprekers. Ook als ik met de schroevendraaier op de antenne-ingang tik, hoor ik dit terug via de luidsprekers. Wel vreemd dat ik dan nog geen signaal ontvang (de 1008 kHz zou hier in Barneveld toch gemakkelijk ontvangen moeten worden). Ook is de draaggolf op 1463 kHz te horen wanneer ik mijn wereldontvanger vlak boven de schakeling houd. Iemand een idee waarom de AM nu (nog) niet helemaal lekker werkt?

Los van de AM ben ik blij dat de FM het nu weer goed doet. Nu als enige nog even de 120k (R10) 1W-weerstand aanschaffen en terugplaatsen en proberen om de AM aan de gang te krijgen. Dan zijn we alweer een heel eind gekomen met de reparatie van de radio!

Gr, Melvin
Laatst bewerkt 15 jul 2016 16:03 door Heim.

Meer
12 jul 2016 15:18 - 12 jul 2016 15:28 #61555 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Hallo Heim,
Ik ben blij dat je zelf de oplossing nu hebt gevonden.
Wanneer je meteen mijn oplossing had uitgevoerd was wel de klacht opgelost maar had je voor de rest niet veel meer kennis opgedaan.
Die pertinax voeten bestaan uit twee (of meer) op elkaar geniette pertinax plaatjes waartussen de buispencontacten geklemd zitten
Tussen die plaatjes gaat op den duur ( 50 jaar?) vuil en vet zitten.
Dit gecombineerd met een hoge spanning en temperatuur geeft uiteindelijk verkoolde voeten.
Pertinax op zich is een goede isolator maar verkoold pertinax is geleidend.
Meestal treed dit "verkolings proces" op bij gelijkricht- of eind-buizen op.
Om de buisvoet te vervangen kan je het beste direct op de verkoolde buisvoet de pootjes afknippen, de (eventuele holnietjes verwijderen en de afgeknipte pootjes verwijderen van de draad uiteinden.
ruud exPA0ROJ
Toevoeging, maak ook voorzichtig het afschermschotje los van de oude voet en monteer dat op de nieuwe voet.
Let op, misschien zitten de buisvoetpennen van de nieuwe voet iets links- of rechtsom verschoven.
Laatst bewerkt 12 jul 2016 15:28 door Bapaktua. Reden: toevoeging
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Heim

Meer
11 jul 2016 14:43 #61554 door Heim
Nou, na wat uurtjes rustig naar de schakeling te hebben gekeken en metingen te hebben gedaan, is het probleem (eindelijk) geïdentificeerd. Het was lastig om het te ontdekken aangezien ik nergens een 'harde' kortsluiting kon meten met de multimeter, maar uiteindelijk heb ik toch ergens een (overgangs)weerstand kunnen meten die er m.i. niet hoort te zijn. Het blijkt dat het contact van aansluitpunt 6 van buisvoet B2 (ECH81) enigszins contact maakt met het chassis, waardoor er stroom naar die pin vloeit terwijl er geen eens een buis in zit. Uiteindelijk de verbinding naar dit aansluitpunt even tijdelijk weggehaald en mijn weerstand fikte er niet meer uit :)! Mijn multimeter geeft zelfs een waarde van zo'n 50k - 500k aan zodra ik deze met dit aansluitpunt en het chassis verbindt, waaruit ik kan afleiden dat de buisvoet volgens mij toe is aan vervanging.
Dit bekrachtigt jouw stelling, Ruud, over het feit dat er 'rare, onverklaarbare en brandbare' situaties kunnen ontstaan bij defecte/verbrande buisvoeten. Voorlopig nog wel even onder de pannen wat betreft het klussen aan de radio :lol: .
Zie hieronder aansluitpunt 6 van B2.

Gemaakt door Kunena