Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Nieuwe vragen Philips B6X04A

Meer
08 jul 2016 19:01 #61534 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Nou, 't kan nooit veel zijn. Er staat 10V overheen, de waarde is 2.2k. P=V^2/R dus 100/2200=1/22 W oftewel veel minder dan een watt. Misschien is die weerstand een halve watt. Philips vond het blijkbaar niet nodig om aan te geven in het schema omdat het zo weinig is.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2016 16:45 - 08 jul 2016 16:48 #61533 door Heim
Beantwoord door Heim in topic Nieuwe vragen Philips B6X04A
Dat constateer ik ook inderdaad. Heb ook al bekeken of het mogelijk die C32 kon zijn, alleen als ik deze condensator direct op die weerstand (R7) aansluit/soldeer blijft de boel netjes heel.
Het lijkt er overigens op dat de weerstand die er oorspronkelijk in zat, ook niet het origineel is. Misschien vergis ik me, maar het is de enige weerstand die er totaal anders uitziet dan de rest die erin zit. Overigens: welk vermogen zou deze weerstand R7 (conform het schema) moeten zijn? Ik kan het symbool niet zo snel relateren aan een vermogen volgens onderstaande afbeelding..

Laatst bewerkt 08 jul 2016 16:48 door Heim.

Meer
08 jul 2016 07:56 #61525 door PE9ZZ
Ja, als R7 er steeds uitfikt moet je dat eerst fixen. Je moet ergens een intermitterende kortsluiting hebben. Misschien bij de schakelaar. C32 kan ook stuk zijn maar da's niet waarschijnlijk. Kortsluiting in een spoelbus kan ook nog maar is niet plausibel omdat dan meestal ook de spoel zelf eruit fikt...

Tjerk, 9ZZ

Meer
07 jul 2016 21:09 - 07 jul 2016 21:10 #61517 door Heim

PE9ZZ schreef : Je moet zoals altijd van achter naar voren werken. Doet je detector het? Kraakt je speaker als je pin#8 van B4 aantikt met een schroevendraaier? En pin#2 van B3? En zo verder. Probeer ook eens 455 kHz te injecteren, maar daarvoor heb je weer een meetzender nodig. Of neem hem mee naar een reparatiedag.

De punten die je opnoemt zijn nul volt als je niks ontvangt. Je kan je IF filters testen op continuiteit, dus van bijvoorbeeld C40 naar pin#8 van B4. Ontregeld zullen ze niet zijn dus ga er niet aan draaien!

Ha Tjerk, dank voor je antwoord en uitleg. Wilde ik inderdaad ook op voorhand gaan proberen, kwam de tip elders ook tegen. Echter heb ik (?) een heel ander probleem geïnitieerd nu: Mijn R7 (2k2) fikt er steeds uit :neeneenee: Geen idee hoe het komt, wilde net gaan proberen om met die schroevendraaier de pinnetjes aan te tikken om te bepalen tot 'waar' het signaal doorkomt en voordat ik dat überhaupt kon doen vliegt ineens de R7 eruit. Een aantal keer vervangen, maar het mag (nog) niet baten.

De weerstand fikt er alleen niet uit zodra ik de rood omcirkelde draadjes loshaal (ook logisch, aangezien er dan geen stroom door R7 kan lopen). Op dit moment nog even geen idee waardoor dit veroorzaakt wordt (heb alle buizen, behalve de EZ81, er al uitgehaald om eventuele fouten in de buizen uit te sluiten). Het lijkt erop dat er een contact/component o.i.d. niet goed zit. Voorlopig dit euvel maar eens proberen te verhelpen..
Laatst bewerkt 07 jul 2016 21:10 door Heim.

Meer
06 jul 2016 10:20 #61489 door PE9ZZ
Je moet zoals altijd van achter naar voren werken. Doet je detector het? Kraakt je speaker als je pin#8 van B4 aantikt met een schroevendraaier? En pin#2 van B3? En zo verder. Probeer ook eens 455 kHz te injecteren, maar daarvoor heb je weer een meetzender nodig. Of neem hem mee naar een reparatiedag.

De punten die je opnoemt zijn nul volt als je niks ontvangt. Je kan je IF filters testen op continuiteit, dus van bijvoorbeeld C40 naar pin#8 van B4. Ontregeld zullen ze niet zijn dus ga er niet aan draaien!

Tjerk, 9ZZ

Meer
05 jul 2016 18:56 #61485 door Heim
Paul, Ruud, dank voor de antwoorden.

Na nog wat rondgesnuffeld te hebben via het internet, kwam ik de tip tegen om te kijken of de oscillator werkt met behulp van een andere ontvanger. Heb hiervoor mijn wereldontvanger (Sangean ATS 505) gebruikt. Wat blijkt is op het moment dat ik de buizenradio op een frequentie afstem van om en nabij de 1000 kHz dat er wel een signaal wordt weergegeven op de wereldontvanger op zo'n 1460 kHz (1000+455, er is een draaggolf), zodra ik deze dicht bij de afstemkringen houd.
Het lijkt erop dat de oscillator dan toch zijn werk doet? Het vreemde is dat ik verder niets kan ontvangen. Het afstemoog blijft steady zodra de hele band wordt afgescand. Zou er wellicht toch nog wat mis kunnen zijn met mijn MF-filters? Bij S23/C36 en S19/C31 (zie schema) meet ik 0V, terwijl ik bij respectievelijk S22/C35 en S18/C30 netjes een spanning meet zoals weergegeven in het schema. Is het normaal dat er 0V staat op de plekken waar ik net over sprak zodra ik de MG-schakelaar in heb gedrukt of moet ik in deze situatie wel iets van spanning kunnen meten?

Gemaakt door Kunena