Nieuwe vragen Philips B6X04A
Cees schreef : @ Heim,
Tjonge, tjonge, tjonge!
Niks waardeloze bijdrage van Tjerk, die wel degelijk de spijker op
zijn kop slaat. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Hier spreekt een man met ervaring, die weet wat hij schrijft.
Maar je zou natuurlijk ook bijna alle onderdelen die in een
radio zitten kunnen vervangen, zonder dat je er ook maar een
snars van begrepen hebt. Meten is weten, dus EERST meten,
dan pas vervangen wat defect meet.
Succes, Cees.
Hmm, het kwam bij mij toch behoorlijk over dat zijn bericht uit het niets kwam, met het doel om mijn manier van handelen in een slecht daglicht te zetten.. Ik vind het (nogmaals) leuk om (zodra ik er even de tijd vrij voor kan maken) met deze techniek bezig te zijn. Overigens: wat mij betreft weer on-topic
Zojuist nog even bezig geweest met de radio. Heb een defect bandfilter voor de AM gerepareerd. Echter blijkt dat ik wel 'gewoon' FM-ontvangst heb, maar op dit moment geen AM. Heb nog even wat metingen gedaan en kwam tot de conclusie dat bij poot 8 (anode) van de ECH81 de spanning naar verloop van tijd vreemde waardes aan gaat nemen (na een paar seconden rond de 136 V te zitten, lijkt het erop dat de spanning wegvalt). Haal ik de buis weg, dan blijft de spanning wel stabiel op dat punt (weliswaar geen 136 V zoals in de tekening; de spanning is daar dan wat hoger). Zou het kunnen zijn dat de ECH 81 aan vervanging toe is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Tjonge, tjonge, tjonge!
Niks waardeloze bijdrage van Tjerk, die wel degelijk de spijker op
zijn kop slaat. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Hier spreekt een man met ervaring, die weet wat hij schrijft.
Maar je zou natuurlijk ook bijna alle onderdelen die in een
radio zitten kunnen vervangen, zonder dat je er ook maar een
snars van begrepen hebt. Meten is weten, dus EERST meten,
dan pas vervangen wat defect meet.
Succes, Cees.
PE9ZZ schreef : Niks vervangen wat niet stuk is. Punt. De enige uitzondering zijn de usual suspects zoals teerknollen en koppel-C's tussen voor-en eindtrap. Vermogensweerstanden die een zwaar leven achter de rug hebben misschien ook. De rest lekker laten zitten. Bedenk dat de tolerantie vaak totaal irrelevant is. So what dat een weerstand 17% van waarde is veranderd. Die buis die eraan vastgeknoopt is verandert wel meer. Meet die trouwens ook eens na. En "ruist meer dan..."? Weleens je oor tegen die speaker aangehouden met alles op nul? Nou dan. Op Engelstalige fora zie ik de laatste tijd ook steeds meer ageren tegen blanket swap van componenten. Wat meestal neerkomt op een totale afwezigheid van inzicht in de materie. Gewoon effe goed nadenken, wat intelligente metingen doen en je komt een heel eind. Kom je er niet uit kan je altijd een balletje opgooien in dit (of een ander) forum.
Jouw relaas maakt mijn inzicht aangaande de buizentechniek absoluut niet uitgebreider. Wat ik hier lees is dat een bepaald figuur alleen zijn eigen kennis wilt verspreiden middels nietszeggende woorden. Hier kan ik echt helemaal niets mee. Als jij niet bereid bent om de rest van mijn verhaal (of verhalen) te lezen, waarom reageer je dan überhaupt op mijn/dit bericht? Je brengt met totaal niet op betere/meer inzichten, waarom zou ik jouw verhaal dan serieus nemen? Belachelijke en behoorlijk onvolwassen reactie. Als Engelstalige fora jou meer van niveau zijn, wil je je dan alsjeblieft niet meer bemoeien met dit topic en je richten op die genoemde Engelstalige fora? Ik vraag de ervaringsdeskundigen om wat raad en niet om wat zij vinden over de stand van zaken aangaande mijn/de huidige technische inzichten. Volgens mij is dit forum daar ook voor bedoeld, of moet ik me nu sterk vergissen? Graag vraag ik je voor de laatste keer om een waardevolle bijdrage, niet om een waardeloze bijdrage. Bedankt alvast. Als ik de mening wil horen van mensen die iets te zeggen denken te hebben over de huidige stand van zaken over kennis aangaande buizentechniek, ga ik daar dit forum echt niet voor gebruiken!!!! boos
Ja, niks vervangen wat niet stuk is, daar ben ik het roerend
mee eens en zo repareer ik ook.
Helaas is het wel zo dat veel van die composiet R's heel erg
verlopen zijn. Vaak veel meer dan 100%.
20% hoger of lager is geen probleem.
De R's in de voeding van Philips radio's (en TV's) zijn van het
opgedampte soort waarvan alleen de lak verbrand is.
Meten meestal gewoon goed op waarde en dus gewoon
laten zitten. Dan verdroogde elcotjes, dat zijn meestal die
kleine blauwe Philips elcotjes, verstandig om die te
vervangen, vooral die ene in de FM detectie, na vervanging
knapt het geluid meestal op.
Philips elco's in de voeding zijn meestal nog goed.
Opletten of er geen zuur uit lekt, dan vervangen.
Dat is het zo'n beetje wel wat je in oude Philips
radio's kunt tegen komen. Teerknol C's, is bekent.
In ieder geval ratel en net C en de koppel C naar de eindbuis
vervangen, want dat kan schade opleveren.
Cees.
Tjerk, 9ZZ