Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Problemen eigenbouw buizen radio

Meer
26 jan 2016 15:35 #58881 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Problemen eigenbouw buizen radio
@ Laurens,
Leuk zo'n rechtuit zelf bouwsel, dat heel veel zenders ten gehore brengt.
En dat met een ECL buisje.
Dat doet mij denken aan de tijd van vroeger, begin '60 ger jaren, dat ik
ook zo bezig was met schema's bouwen uit het Jongens Radio boek van
Leonard de Vries.
De buizen waren anders, die kocht ik voor 50 cent of een gulden per stuk op het Waterlooplein , de techniek was het zelfde. Verder gebruikte ik veel onderdelen uit oude sloop radio's, afdankers die
ik meestal gratis kreeg. Of ook van het Waterlooplein kocht.
Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jan 2016 15:04 - 26 jan 2016 15:08 #58879 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Je hoort dus zenders doorelkaar? Dat betekent dat je ingangskring gewoon slecht is, als je de sterke zenders overal doorheen hoort. Dat je binnen 100khz van Groot Nieuws Radio die zender nog hoort is geen probleem, maar je moet wel wat selectiviteit hebben.
Je hoeft verder niet aan de oscillator te gaan zitten als die netjes op de frequentie staat die je moet hebben. Dat kan je grofweg nagaan met een oscilloscoop, dipmeter/absorptiemeter of frequentieteller. Bouw eens een andere ingangskring, neem bijvoorbeeld een heel gewone 402 spoel (of replica), of wikkel er zelf een (bij een afstemcondensator van 300pF grofweg 100 windingen om een stukje PVC elektrabuis, met een antennekoppelwikkeling van 5 a 10 windingen)

Heb je al eens een rechtuitontvanger gemaakt? Nouja, behalve de ombouw zoals ik eerder beschreef. Je leert dan direct veel over de effecten van een lange antenne op de ingangskring, de demping van kringen en selectiviteit en gelijkloop (als je een tweekringer maakt).
Een rechuitontvanger met terugkoppeling kan net zo gevoelig zijn als een superheterodyne, maar de bediening is lastiger. De mijne had de knop direct aan de afstemcondensator, de mexicaanse hond (de heterodyne toon tussen de oscillerende ontvanger en de draaggolf van de zender) stopt pas als je helemaal precies op de zender hebt afgestemd. Dan kan je terugkoppeling terugnemen en wordt het geluidssignaal nog iets harde.
Dit is de rechtuitontvanger met terugkoppeling die ik ooit maakte met een enkele ECL86:

De antenne was 17m draad op 3,5m hoogte, aarde aan de CV radiator.

Als je toch verder gaat met een superheterodyne: verbeter je ingangskring eerst eens. Zelfs al zou je oscillator veel harmonischen produceren (bekijk het signaal inderdaad eens op een oscilloscoop, moet een nette sinus zijn) dan zou je met een goeie ingangskring daar betrekkelijk weinig last van hebben.

.
Laatst bewerkt 26 jan 2016 15:08 door Laurens.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ReneV

Meer
26 jan 2016 10:29 #58876 door joop220
Beantwoord door joop220 in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Ja oke ik heb ook 3 radio en die zijn op een chassis gebouwd .
en dan met zelfde probleem .
dan zal toch te maken hebben met op bouw . :(
maar goed ga nu eerst proberen om dat goed te krijgen .
als dat dan lukt moet goed wezen lijkt mij .
maar is een losse oscillator bouwen helemaal af geschermd .

Meer
26 jan 2016 08:20 #58874 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Een oscillator die op meerdere frequenties oscilleert (doorgaans op twee frequenties, waarbij de tweede veel lager is en de hoofdfrequentie moduleert) komt voor maar is bijzonder zeldzaam. Als het optreedt is het een kwestie van beroerde layout, lange ontkoppelleidingen en dat soort dingen. Het feit dat je op een plankje bouwt in plaats van op een chassis helpt natuurlijk ook niet echt. Als je je oscillator checkt moet je al je andere circuits loshalen en dan een voor een weer alles aansluiten. Ik geloof dit namelijk niet zo. Enne, heb je Laurens' suggestie correct uitgevoerd? Ik geloof er namelijk helemaal niks van dat je ingangskring correct functioneert. Natuurlijk ontvang je als je je antenne direct op het stuurrooster van de ECH81 zet... Hang er eens een scoop aan, zou ik zo zeggen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
25 jan 2016 22:57 #58869 door joop220
weet nu wel vrij zeker dat de oscillator niet goed werkt .
als ik er een andere radio bij hou ,dan hoor ik toch wel meerdere zwakker draaggolfjes .
dus dat zal de troep wel veroorzaken .wat ontvangst aan gaat . :(

Meer
25 jan 2016 20:27 - 25 jan 2016 20:28 #58862 door joop220
Oke allemaal gelezen .wat filters aan gaat heb deze toen geprobeerd .
en ik was vooral met de selectiviteit bezig .
en dat lukte met deze spoelen .
en Laurens
heb geprobeerd wat je zij ,maar dan is de ontvangst er rommelig ,en uiteraard
zenders door elkaar .dat ja . :(
maar ben er nu wel achter als ik de hele antenne kring los haal .
en dan gewoon signaal op stuurrooster zet .
hij dan nog steeds prima ontvang ,kennelijk werkt afstemming dan gewoon nog met alleen
de oscillator en gewoon de antenne op de ech81 zet
dus daar gaat dan al mis . :s :s
Laatst bewerkt 25 jan 2016 20:28 door joop220.

Gemaakt door Kunena