Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Problemen eigenbouw buizen radio

Meer
11 feb 2016 11:31 #59191 door joop220
Beantwoord door joop220 in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Hallo Pieterv

bedankt voor de uit gebreide info . :thumbsup:
wat ferriet antenne aangaat ,ben ik ook al mee bezig geweest
maar werkt ook niet echt ,vreemd misschien maar toch . :s :s
ik ontvang dan helemaal niks zonder draad antenne . :s
gebruikt dan oude uit fabriek radio,s .
wat wikkelen aan gaat snap ik niet helemaal ,maar ik wikkel de windingen gewoon kris kras
over elkaar heen wat de ontvangst L1 aan gaat .en zo staat ook in de schema,s .
is wel zo ik pak wel hele middengolf bereik .
maar ga nog wel wat de spoelen meer afschermen .
misschien dat dat ook reden is voor dubbel ontvangst .
en ga nog meer is verder met de ingang kring bezig ,maar ja zei al eerder je bouwt schema naar .
met alle spoel gegevens en dan denk je dat je in de buurt zit ,maar helaas . :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 feb 2016 21:12 #59179 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Problemen eigenbouw buizen radio

joop220 schreef : maar L1 was maar 45 uh .dus die is veel te weinig

Oh, dan kwamen daar je spiegels vandaan. Eigenlijk moet je het uitrekenen. Stel, je wilt 1602 kHz ontvangen, dan is je LO 1602+455=2057 kHz. Helemaal goed. Nu zet je je radio op 576 kHz. Je LO is dan 1031 kHz. De tweede harmonische hiervan is 2062 kHz. Je 1602 komt dan op 460 kHz terecht. Da's dus een spiegel op de tweede harmonische van je locale oscillator. Met 45 uH en pakkumbeer 480 pF kom je op 159/sqrt(45*480) is pakkumbeet 1.1 MHz, hoog genoeg om je 1602 kHz nog vrij aardig door te laten. Kloppen deze getallen?

Tjerk, 9ZZ

Meer
10 feb 2016 20:29 #59176 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Hallo Joop,
Bij een afstemcondensator van maximaal 500 pF moet de bijbehorende spoel in de antenne kring nu eenmaal 175 uH zijn wil je de hele middengolf band kunnen ontvangen. Uit ervaring weet ik (door zelf spoelen te hebben gewikkeld) dat bij een 6 mm kern zo een 180 windingen voor 170 uH aardig in de buurt zit.

Het van te voren berekenen hoeveel windingen nodig zijn voor een bepaalde zelfinduktie is nogal moeilijk. Er zijn veel zaken waarvan de uiteindelijke zelfinduktie afhangt zo als de diameter van de kern, diameter van de metalen spoelbus waarin de spoel geplaatst gaat worden. Maar in elk geval geldt dat de zelfinduktie evenredig is met het aantal windingen in het kwadraat. Verder heb ik ondervonden dat de zelfinduktie van een spoel evenredig is met de lengte van het er op gewikkelde draad.

Daarnaast is het erg belangrijk dat er de nodige ruimte tussen de windingen zit omdat namelijk elke twee geleiders naast elkaar gelegen met een isolatie daartussen een condensator vormt. In een gewikkelde spoel zijn derhalve ontelbare mini condensatortjes aanwezig die samen de onbedoelde, zogenaamde parasitaire eigen capaciteit van de spoel vormen. Een condensator die dus onbedoeld in elke spoel aanwezig is. Deze capaciteit moet dus zo klein mogelijk zijn want is ze te groot dan kun je niet meer de hele middengolf ontvangen maar slechts een de ervan. Minimaliseren van de parasitaire capaciteit bereik je door een spoel 'luchtig' te wikkelen bijvoorbeeld de spoel opgebouwd met een aantal secties.

Maar waarom ga je geen ferriet antenne in je zelfbouw radio gebruiken. Je hebt dan geen externe antenne meer nodig ende spoel is bij een ferriet antenne gemakkelijk te wikkelen. Op een ferriet staaf van 10 mm doorsnee maak je van dik papier(bijvoorbeeld WC rol karton) een stevig kokertje waar de ferriet staaf gemakkelijk in kan schuiven. Het papier dus een aantal keren op elkaar plakken zodat je een stevig kokertje krijgt. Maak de koker zo een 8 cm lang. Dan 48 windingen er op leggen, liefst met Litze draad maar 0,2 tot 0,5 mm dik gelakt koperdraad (transformator draad) is ook goed. De windingen aan de uiteinden met een extra papierstrookje vastzetten. Klaar is je zelfgemaakte ferriet antenne spoel.

Het afregelen van de juiste zelfinduktie doe je door de spoel over de ferrietstaaf te schuiven. Je maximaliseert daarbij de ontvangst sterkte voor een zender met een frequentie van ongeveer 580 kHz (afstem C zal dan bijna vol ingedraaid zijn). Vervolgens stem je af op een zender van ca 1500 kHz (afstem C bijna geheel open gedraaid) en ga dan met de trimmer condensator van de antenne kring de ontvangst op maximaal afregelen. Keer dan weer terug naar afregelen van de spoel op ca. 580 kHz en vervolgens weer de trimmer C afregelen voor maximaal signaal bij ca 1500 kHz. Doe deze procedure nog twee keer en dan moetje goede ontvangst over de hele MG band hebben.

Succes! Pieter.

Meer
10 feb 2016 18:57 - 10 feb 2016 19:05 #59173 door joop220
Hallo Tjerk

je schreef.
Mooi zo. Dan haal je nu L2/3 los en meet je L2. Die moet iets van 100 uH zijn. Ben heel benieuwd wat-ie daadwerkelijk is. L1 moet ongeveer 170 uH zijn.

nou spoel L2 was 95 uh dus dat zit wel aardig in de buurt .
maar L1 was maar 45 uh .dus die is veel te weinig .maar er zitten toch wel 90 windingen op .
nu heb ik een spoel gemaakt op kern van 6 mm ,maar om 170 uh te krijgen zat ik op 180 windingen .dus dat is veel te veel ,en werkte ook belabberd .( kern helemaal in )
toen weer een spoel gewikkeld met heel dun draad ,en om op 170 uh te komen 130 windingen nodig .lijk me nog veel te veel ( kern helemaal in )
maar dit werkte al beter ,en de spiegels zijn er nog steeds ,maar wel een stuk zwakker dan met de oude spoel .dus wel een voor uitgang .en zenders lager in de band ook sterker .
ook nog met de condensator tussen oscillator en draaicondensator bezig geweest .
en ik ga hier nog mee verder proberen
nu een vraag maakt aantal windingen wat uit om op die 170 uh te komen :s :s :s
ik bedoel wat de werking aan gaat
Laatst bewerkt 10 feb 2016 19:05 door joop220.

Meer
07 feb 2016 10:37 #59099 door joop220
Hallo Tjerk

je was er maar vroeg bij :thumbsup:
bedankt voor de bijlage ,ga dat allemaal is even goed bekijken .
en de spoelen door meten .
ik hou je op de hoogt :)

Meer
07 feb 2016 06:19 #59093 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Ben benieuwd! Ik heb ook effe je padder (heb 470 pF genomen) in de spreadsheet geknald. Het komt dan iets minder mooi uit dan met 560 pF maar nog altijd binnen de procent.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena