Radio's van 1950 tot 1970
Problemen eigenbouw buizen radio
27 jan 2016 17:11 - 27 jan 2016 17:12 #58915
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Problemen eigenbouw buizen radio
De homodyne bestaat. Ook wel synchrodyne, O-IF of direct conversion ontvanger genoemd. Er vindt frequentie-transformatie plaats. Waarom zou je hem dan geen superhomodyne kunnen noemen? Je komt hem nog wel eens tegen in eenvoudige zelfbouwprojecten voor KG-ontvangers met buizen bv voor de amateurbanden.
Jan
Jan
Laatst bewerkt 27 jan 2016 17:12 door Jan Bus. Reden: fout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 jan 2016 16:38 - 27 jan 2016 16:41 #58914
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Ja, gevonden!
Dit is het resultaat van een avondje klooien met de diverse parameters in de spreadsheet. De antennekring heeft een spoel van 171 uH en een trimmer die op 11 pF staat. De oscillatorkring heeft een spoel van 94.8 uH en een trimmer van 25 pF. In serie met de afstem-C van 522 pF (van de LO) staat een padder van 560 pF. Die mis ik overigens in het schema, dus da's ook een reden dat-ie voor geen meter werkt.
Gewetensvraag: bestaat er ook een superhomodyne?
Oh ja, de XLS file zit in een ZIP archief omdat Kunena XLS niet snapt...
Dit is het resultaat van een avondje klooien met de diverse parameters in de spreadsheet. De antennekring heeft een spoel van 171 uH en een trimmer die op 11 pF staat. De oscillatorkring heeft een spoel van 94.8 uH en een trimmer van 25 pF. In serie met de afstem-C van 522 pF (van de LO) staat een padder van 560 pF. Die mis ik overigens in het schema, dus da's ook een reden dat-ie voor geen meter werkt.
Gewetensvraag: bestaat er ook een superhomodyne?
Oh ja, de XLS file zit in een ZIP archief omdat Kunena XLS niet snapt...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 27 jan 2016 16:41 door PE9ZZ. Reden: zipfile
27 jan 2016 13:18 #58908
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Problemen eigenbouw buizen radio
En dat is dus je probleem. Je oscillator moet omhoog. Als je 1008 kHz wilt ontvangen MOET je LO (locale oscillator) op 1008+455=1463 kHz staan. En nergens anders. Voor 530-1670 kHz moet je LO dus lopen van 985 tot 2025 kHz. Anders krijg je de gelijkloop van LO en RF (antennekring) van z'n lang zal ze leven niet goed. Je zal merken dat als je eenmaal de LO goed hebt je preselectie ook beter wordt. Ik heb een poosje geleden (ik meen zelfs hiero) een spreadsheet gemaakt om de diverse componenten van de LO/RF circuits uit te rekenen en te optimaliseren. Die zijn dus ook relevant voor jouw schema. Zal vanavond eens kijken of ik die kan terugvinden. Er kwam zelfs een grafiekje uit van de gelijkloop in procenten tussen LO en RF.joop220 schreef : de hoofd draaggolf op 850 khz en de andere op1700 khz
Tjerk, 9ZZ
27 jan 2016 11:36 - 27 jan 2016 11:38 #58906
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Voor de zoveelste keer: spiegelfrequenties onderdruk je door een goede antennekring. Ik heb het niet over de selectiviteit van het geheel, maar over de selectiviteit van de antennekring.
Die herhalingen van het oscillatorsignaal zijn harmonischen. Die vind je op iedere vermenigvuldiging van de oscillatorfrequentie als het signaal niet zo schoon is. Als je antennekring te slecht is krijg je daar last van. Als je antennekring wel goed is merk je daar weinig van. Netjes is het niet maar zolang je geen superzwakke signaaltjes probeert te ontvangen heb je er geen last van.
Voorbeeld: oscillator op 850khz, te ontvangen signaal 455khz hoger op 1305khz. Je hebt de harmonische van de oscillator op 1700khz.
Dat betekent dat je ook op 1245khz (1700-455) iets kan ontvangen. Maar je antennekring moet dan wel heel erg slecht zijn - want die mengfrequentie van je harmonische zit 60khz van je afstemfrequentie af. Zelfde geldt voor spiegelfrequenties. Ontvangst 1305, oscillator op 850, 455khz lager zit 395khz. Dat ligt vér buiten de selectiviteitscurve van je antennekring. Maar als ie toch slecht is, dan kan je de trage, repeterende morse identificatie horen van de luchtvaartbakens die rond die frequentie zitten.
Dat je antennekring niet werkt is aannemelijk door de test met de losse diodedetector die je hebt uitgevoerd, en door de symptomen die je beschrijft. Kortom: bouw effe een nieuwe, of gebruik er een uit je al goed werkende, gebouwde rechtuitontvangers.
Die herhalingen van het oscillatorsignaal zijn harmonischen. Die vind je op iedere vermenigvuldiging van de oscillatorfrequentie als het signaal niet zo schoon is. Als je antennekring te slecht is krijg je daar last van. Als je antennekring wel goed is merk je daar weinig van. Netjes is het niet maar zolang je geen superzwakke signaaltjes probeert te ontvangen heb je er geen last van.
Voorbeeld: oscillator op 850khz, te ontvangen signaal 455khz hoger op 1305khz. Je hebt de harmonische van de oscillator op 1700khz.
Dat betekent dat je ook op 1245khz (1700-455) iets kan ontvangen. Maar je antennekring moet dan wel heel erg slecht zijn - want die mengfrequentie van je harmonische zit 60khz van je afstemfrequentie af. Zelfde geldt voor spiegelfrequenties. Ontvangst 1305, oscillator op 850, 455khz lager zit 395khz. Dat ligt vér buiten de selectiviteitscurve van je antennekring. Maar als ie toch slecht is, dan kan je de trage, repeterende morse identificatie horen van de luchtvaartbakens die rond die frequentie zitten.
Dat je antennekring niet werkt is aannemelijk door de test met de losse diodedetector die je hebt uitgevoerd, en door de symptomen die je beschrijft. Kortom: bouw effe een nieuwe, of gebruik er een uit je al goed werkende, gebouwde rechtuitontvangers.
.
Laatst bewerkt 27 jan 2016 11:38 door Laurens.
26 jan 2016 21:18 - 26 jan 2016 21:20 #58889
door joop220
Beantwoord door joop220 in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Ja ik heb ook wel recht uit ontvangers gebouwd .
en die werken prima
bij mij is probleem radio ,s werken prima en ook goed selectiviteit .
dus niks mis mee en ook gevoelig ..
hij ontvangt van 1670 khz tot 530 khz , dus is ook goed .
alleen bij mij zijn de zenders vanaf 1670 khz ,die ontvang ik weer vanaf ongeveer 800 khz .
dus daar gaat mis .en ja van af daar spul door elkaar ,maar ja dat is logisch
nu ben ik vandaag met de oscillator bezig geweest ,en een andere radio er naast dan hoor ik 2 keer een draaggolf .
en de hoof draaggolf is ook wat rommelig .
de hoofd draaggolf op 850 khz en de andere op1700 khz.
dat is dus de spiegel ,en die moet dus onder druk worden .
ben bang dat daar door mis gaat ..
bij een fabriek lampen radio hoor ik de oscillator maar 1 keer
staat
en die werken prima
bij mij is probleem radio ,s werken prima en ook goed selectiviteit .
dus niks mis mee en ook gevoelig ..
hij ontvangt van 1670 khz tot 530 khz , dus is ook goed .
alleen bij mij zijn de zenders vanaf 1670 khz ,die ontvang ik weer vanaf ongeveer 800 khz .
dus daar gaat mis .en ja van af daar spul door elkaar ,maar ja dat is logisch
nu ben ik vandaag met de oscillator bezig geweest ,en een andere radio er naast dan hoor ik 2 keer een draaggolf .
en de hoof draaggolf is ook wat rommelig .
de hoofd draaggolf op 850 khz en de andere op1700 khz.
dat is dus de spiegel ,en die moet dus onder druk worden .
ben bang dat daar door mis gaat ..
bij een fabriek lampen radio hoor ik de oscillator maar 1 keer
staat
Laatst bewerkt 26 jan 2016 21:20 door joop220.
26 jan 2016 16:22 #58882
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Problemen eigenbouw buizen radio
Ja in de jaren 40/46 hadden we nog blij met zo,n
radio geweest al zit de Mexicaanse hond er bij hier en daar
Maar ook zijn de zender nog wel redelijk te ontvangen .
Luike prestatie lauwrens
Huub
radio geweest al zit de Mexicaanse hond er bij hier en daar
Maar ook zijn de zender nog wel redelijk te ontvangen .
Luike prestatie lauwrens
Huub