Radio's van 1950 tot 1970
Mysterieus gekraak NSF H293A
08 okt 2015 20:56 #55357
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Tja ik ros meestal alle teerknollen er meteen uit en vervang ze door nieuwe condensatoren. In sommige radio's laat ik ze een beetje 'genuine' lijken door ze in pvc-pijpjes te doen, daar een zwart papiertje omheen en vullen met zwarte siliconenkit.
Goed beschouwd alleen de elco's en ontkoppelcondensatoren zou afdoende moeten zijn, maar die knollen meten op mijn capaciteitsmeter steevast veel te hoog (waarschijnlijk gelijkstroomgeleiding) en ik wil mijn radio's zo maken dat ze veilig zijn en er weer vele jaren tegen kunnen.
Moeten ze natuurlijk niet gaan kraken.
Als ik met de Waldorp 116 klaar ben, ga ik de NSF weer uitkasten en de scoop eraan hangen.
Goed beschouwd alleen de elco's en ontkoppelcondensatoren zou afdoende moeten zijn, maar die knollen meten op mijn capaciteitsmeter steevast veel te hoog (waarschijnlijk gelijkstroomgeleiding) en ik wil mijn radio's zo maken dat ze veilig zijn en er weer vele jaren tegen kunnen.
Moeten ze natuurlijk niet gaan kraken.
Als ik met de Waldorp 116 klaar ben, ga ik de NSF weer uitkasten en de scoop eraan hangen.
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 okt 2015 21:47 #55331
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Of anders C36 (22pF). Maak evengoed niet vaak mee dat zo'n condensator problemen geeft. Scoop geeft uitsluitsel. Ben overigens niet zo'n fan van zonder meer allerlei componenten vervangen. Heb in m'n BX700 ook bijna niks vervangen, behalve dan de gebruikelijke probleemcomponenten. En ja, soms vervang je echt te weinig. Had een lekke C in m'n TX400 waardoor de syncscheider niet goed werkte en het beeld alle kanten opging behalve de goeie...
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
07 okt 2015 20:46 #55330
door marcola64
Marco
Tjerk, dat is een goed plan.
C21 heb ik overigens vervangen. Misschien toch een van de weerstanden...
C21 heb ik overigens vervangen. Misschien toch een van de weerstanden...
Marco
07 okt 2015 08:29 #55324
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
De AGC zal best werken maar als die wordt gemoduleerd door gekraak zal je dat meteen in het geluid horen. Overigens, zonder B1 geen AGC. Je kan natuurlijk ook zelf via een weerstand (1M ofzo) een spanning injecteren op C21, dan zal je ook zonder B1 gekraak moeten hebben. Is die C overigens ook vervangen?
Tjerk, 9ZZ
07 okt 2015 08:14 #55323
door marcola64
Marco
IK zal kijken op C21. Verder checken op slechte weerstanden, vooral in het AGC circuit en rond B1 (als ik alle buizen behalve B1 monteer is er geen gekraak).
De schakelaardekken zal ik ook onder handen nemen.
Ik vraag me alleen af: als de AGC-regeling niet goed werkt, zou ik dat toch ook aan het volume moeten merken? Dat is wel constant, maar misschien is het verschil ook wel minimaal.
De schakelaardekken zal ik ook onder handen nemen.
Ik vraag me alleen af: als de AGC-regeling niet goed werkt, zou ik dat toch ook aan het volume moeten merken? Dat is wel constant, maar misschien is het verschil ook wel minimaal.
Marco
07 okt 2015 07:41 #55322
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Kijk eens met je scoop op C21. Als het gekraak toeneemt met groter ingangssignaal moet het daar te zien zijn (AGC).
Tjerk, 9ZZ