Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Mysterieus gekraak NSF H293A

Meer
11 nov 2015 18:01 #56396 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Aha nog wat componenten op de lijst van preventieve vervanging.
Maar het is wel een trade-off: ik krijg de spoelbussen na openmaken nooit meer zo mooi als ze waren.
Anyway..hij doet het nog steeds prima! En weer wat geleerd :-)

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 nov 2015 10:43 #56380 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Er is niet veel fijns over te zeggen ben ik bang. Deze toepassing (midfrequent filtering) heeft gewoon componenten die fragiel zijn. Het is van alle tijden, ik had net een Icom marifoon met stukke IF filters (want: twee IF strips). Deze blokjes bevatten pilletjes die de filteractie verzorgen. Deze pilletjes waren totaal gecorrodeerd. Blijkbaar konden ze niet tegen een mariene omgeving.

Tjerk, 9ZZ

Meer
11 nov 2015 00:14 - 11 nov 2015 00:15 #56377 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Dit is een kwaal die zelfs al bij micacondensatoren zo nu en dan optrad, en nog zeker tot begin deze eeuw zo nu en dan voorkomt bij ceramische C's in spoelenbusjes. Hangt naar mijn idee samen met diverse factoren in constructie en de omgeving waarin ze gebruikt worden, en lijkt niet heel erg merkgebonden. Weet iemand hier het fijne van?
Laatst bewerkt 11 nov 2015 00:15 door maarten.

Meer
09 nov 2015 08:33 #56316 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Blaupunkt heeft ook van die beruchte C'tjes in de midfrequent spoelbussen. Dit had ik niet verwacht...

Tjerk, 9ZZ

Meer
06 nov 2015 00:28 #56276 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Marcola64,
Ik denk dat dat een goede hint is geweest.
Het venijn zit hem in een klein hoekje.
Voorlopig maar laten zitten.
Zo lang hij goed speelt.
Cees.

Meer
06 nov 2015 00:20 #56274 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic Mysterieus gekraak NSF H293A
Ok, ik heb net een heel epistel getypt dat in rook is opgegaan. Over vallende blaadjes gesproken..
Anyway, ik heb een goed gevoel bij de huidige conditie van de radio; al zet ik 'm bovenop mijn meetzender, er is geen kraakje te horen. Dat was voorheen wel anders, je kon de speaker wel weggooien.
Een koper zal ik informeren over wat er met de radio is gebeurd, en met garantie natuurlijk.
Saillant detail dat ik nog niet had vermeld: de man van wie ik de radio heb gekocht -een ervaren reparateur met eigen zaak in Wassenaar- vertelde mij dat Philips radio's veel sneller stuk gaan dan andere merken en wel vanwege de condensatoren in de spoelbussen (!). Dit had ik al wel de hele tijd in m'n achterhoofd.
Naar wat me nog bijstaat van zijn verhaal zitten er zilverhoudende condensatoren in die in de loop van de tijd gaan oxideren en poef..weg ontvangst. Had hij dat als stille hint bedoeld richting deze radio? Geen idee.

Marco

Gemaakt door Kunena