Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Blaupunkt Riviera

Meer
24 feb 2015 19:52 #50931 door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Blaupunkt Riviera
Klopt je universeelmeter wel? Zo ja, dan loopt er veel te veel stroom. Voor dit formaat radio's meestal tussen de 80 en 100mA. Dus eerst maar eens kijken waardoor er teveel stroom loopt en of je meter wel klopt.

Succes,

Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 feb 2015 19:23 - 24 feb 2015 19:24 #50930 door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera
Radio vrienden,

Ik ben nu aan het bekijken om welke meest geschikte voorschakelweerstand moet gebruiken.

De gegevens zijn bekend, de brugcel levert een spanning van 313V, echter de werkspanning van de radio moet zo rond de 274V zijn.
Dat is een spanningsverschil van 39V.
Omdat mijn multimeter geen zin had om mA te willen meten (ook met een ander 9V-blok), heb ik geprobeerd verschillende weerstand waardes te koppelen en bij 220 Ohm kwam ik uit op 274V.
Omdat de weerstand erg heet begon te worden, betekend dus dat de vermogen niet voldoende is.

De stroomsterkte door de weerstand U/R= 39/220=177mA

De formule van de vermogen van de weerstand, als ik het goed heb is U2/R= 392/220
kom ik uit afgerond op 7W.
Dan zou ik dus een weerstand van 10W moeten nemen?

Overigens vind ik wel dat er veel meer stroom loopt dan wat de schema aanduid 80a90 mA en door de voorschakelweerstand 177mA, of heeft dat niets met elkaar te maken?
Laatst bewerkt 24 feb 2015 19:24 door Polderjongen.

Meer
09 feb 2015 12:37 #50543 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Riviera
Zoo te zien is hij ook in de midde door gebrand
Gewoon te licht voor dat doel
Net als Wat henk bedoelt .
Huub

Meer
09 feb 2015 08:58 #50538 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Riviera

Polderjongen schreef : Toch wel gek, ik had de weerstand eerst provisorisch aan de brugcel gesoldeerd en na het aanzetten van de radio was er niks aan de hand

Als dat inderdaad zo is heb je een fout geintroduceerd. Die moet je eerst oplossen. Door een draadgewonden weerstand in te zetten gaat die fout niet weg.

Om met solderen een weerstand of een brugcel om zeep te helpen moet je heel erg veel moeite doen. Denk een uurtje verhitten.

Tjerk, 9ZZ

Meer
09 feb 2015 00:15 - 09 feb 2015 00:16 #50532 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Riviera
Die metaalfilm R gaat echt niet stuk van stoken met een soldeerbout.
Ten zij je een DAKGOOTBOUT! gebruikt. Die gaat wel stuk van te veel stroom.
Wat wel stuk gestookt zou kunnen worden met een gewone soldeerbout is de brug cel.
Dus met een goed hete normale bout, heel snel vast solderen.
Het zelfde geld ook voor de print baantjes, snel verwarmen en tegelijk het onderdeel er uit trekken.
De brug cel zou dan de wissel spanning niet meer gelijkrichten, waardoor er
meer schade gaat komen b.v de afvlak elco gaat dan stuk en gaat sluiting maken door die wisselstroom,
die ook door die R gaat. En daardoor gaat ook die R roken en gaat die uiteindelijk ook stuk.
Succes,Cees.
Laatst bewerkt 09 feb 2015 00:16 door Cees.

Meer
08 feb 2015 22:26 #50526 door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera

Je weerstand wordt dus duidelijk wat te heet, dus loopt er een groter vermogen dan het vermogen wat de weerstand aan kan. Ik weet niet welke stroon er loopt, maar zou zelf een 5 watter genomen hebben.

Toch wel gek, ik had de weerstand eerst provisorisch aan de brugcel gesoldeerd en na het aanzetten van de radio was er niks aan de hand.
Nu ik dit alles netjes op een draadsteun wil solderen, was mij opgevallen dat de weerstand een beetje is verkleurd en te heet is geworden.
Het enigste wat ik kan verklaren, dat ik waarschijnlijk te lang heb heet lopen stoken, wat de weerstand het niet kon hebben.

Zou een draadgewonden type van 5W geschikt zijn?

De printsporen laten erg snel los. Om de schade te beperken, het component er afknippen en het overtollige soldeer met een borsteltje of Litze of pomp verwijderen. Het reststukje draad verwijderen richting de onderzijde van de print, waar dus geen printsporen lopen, dus niet omhoog trekken, dan komt je eilandje en spoortje mee.

Ga ik proberen.

Gemaakt door Kunena