Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Blaupunkt Riviera

Meer
27 feb 2015 00:21 #51013 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Blaupunkt Riviera

Alle oude C's in één keer vervangen? Dat zou ik dan toch één voor één doen en telkens even de radio
even aan zetten

Cees,
Zo doe ik dat ook, je weet dan precies wanneer je de mist ingaat beer

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 feb 2015 00:06 - 27 feb 2015 00:15 #51012 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Riviera
Alle oude C's in één keer vervangen? Dat zou ik dan toch één voor één doen en telkens even de radio
even aan zetten om te testen of je fouten hebt gemaakt. Dit advies geef ik aan de beginner, ter
voorkoming van montage fouten die zo op tijd aan het licht komen en gemakkelijk verholpen kunnen worden. En het is ook nuttig om notities te maken, schema kopiëren en op de kopie afstrepen wat
gedaan is.
En de buizen kun je ook in de schakeling van de radio zelf testen. Heb je niet beslist een buizen
tester voor nodig. Meter op mA stand en tussen de + voeding en de anode aan sluiten en de stroom
af lezen. Is die erg veel lager als het schema aan geeft, dan is de buis versleten, als de schakeling
die aan die buis zit goed in orde is.
En matchen van buizen voor een radio is niet nodig. Over laten aan Hi End Puristen met een tik.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 27 feb 2015 00:15 door Cees.

Meer
26 feb 2015 21:12 - 26 feb 2015 21:14 #51007 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Riviera
Je kan de MA anode Meten wat ze trekken
En op het schema zien wat het zijn moet
Hoe of ze zijn ingesteld Ball is beter met gelijke buizen
Is de MA laag dan zijn de buizen ook oud
Je kan ook zoo zien of ze wat gelijk zijn .
Huub
Laatst bewerkt 26 feb 2015 21:14 door Huub.

Meer
26 feb 2015 19:10 - 26 feb 2015 19:11 #51000 door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera
Heren,

Als je enkel weer die elco verbind, dan zal dat inderdaad wel kloppen.
Op zich meet je dan nog onbelast, als de rest van de radio niet is aangesloten.
Als de meting op de + van de gelijkrichter, onbelast, met aangesloten elco word gedaan, dan is de
spanning hoger als met de belasting van de radio. Dan zal de spanning wat terug lopen.
Dus hoe Peter heeft gemeten?
Gr Cees.

Ik heb zo eerst de gelijkrichter zo gemeten dat de + en de - niet is aangesloten is aan de elco en de eindtrafo, maar aan de meetklemmen van de multimeter (ook een beetje uit nieuwsgierigheid) kwam ik uit op 256V.

@ Nico H Ik heb de koppel c's nog niet vervangen, maar ik ge ze maar vervangen voor nieuwe exemplaren.
Dus ook c's waar weinig spanning over staat kan ook door ouderdom slecht zijn?
Nou ja, dan zal ik de rest maar d'r uit rooien en vervangen.

Nog een vraagje over de paar elco's die gekoppelt zijn aan de massa, kan ik die vervangen door hogere waarde, dus 4,7 uF ipv 1 en 2 uF?

Als de 2 EL 95 buizen aan zijn end zijn, kom je dan te weten als je een buizentester gebruikt?
En als deze eindbuizen vervangen zou moeten worden, moet deze buizen zg. 'gematch' zijn?

m.v.g. Peter
Laatst bewerkt 26 feb 2015 19:11 door Polderjongen.

Meer
26 feb 2015 13:46 #50981 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Riviera
Nico jij bedoelt ook de inwendige weerstand
Van de ouden meters en de moderne
Ja en ook zijn de meetgegevens van schema,s met nieuwe buizen er op
Dat die trekken goed
Huub

Meer
26 feb 2015 13:34 #50978 door Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Blaupunkt Riviera
Leuk projectje dit...
Ik zou persoonlijk na de gelijkrichter een weerstand van 120 ohm, 5W monteren. Men geeft aan dat dit normaal gezien een gebruikelijke waarde is.
Je hebt het idee dat de afgenomen stroom te hoog is? Doe jezelf en de radio een plezier, en ga eerst eens meten rond de eindbuis. Dit is normaal de plek waar het meeste vermogen gebruikt word.

Stel je eens het volgende voor, niet ondenkbaar in een radio uit de jaren 50:

Koppelc naar eindbuis is 9 van de 10 gevallen LEK! Nooit meten, gewoon vernieuwen dat ding. En na vervanging, eerste rooster en de kathodespanning eindbuizen in de gaten houden, en monitoren op juiste waarde!

Wat gebeurt er als er nog een defect in de schakeling zit: eerste rooster wordt positief, eindbuisjes gaan lekker flink wat stroom trekken.
De boel speelt nog wel, maar de voeding wordt extra belast. Doordat er veel meer stroom dan normaal wordt afgenomen, gaat ook je serieweerstand roken. Ik las al ergens dat je die in vermogen wilde vergroten, ik wil voorstellen dat je eerst je Blaupunkt een beetje op orde gaat maken?
Tweede scenario: koppelc is vervangen, eindbuizen trekken nog steeds teveel stroom.
Wat vaak gebeurd is dat oudere eindbuizen roosterstroom gaan trekken, de gevolgen zijn exact gelijk aan een defecte koppelc. Anodestroom loopt fiks op, en het eerste rooster wordt ondanks de nieuwe c, positief...

Voor wat betreft de meetwaarden in het schema, denk even aan het volgende:

Oude meetinstrumenten hadden vaak een belasting van 40Kohm/V dat wil zeggen dat deze meetinstrumenten de waarde die gemeten wordt behoorlijk beinvloeden. Het staat immers paralel aan elkaar.
Jouw moderne meter is MEGA ohms/V, zijn meetwaarde zal dus iets hoger uitvallen, omdat deze een verwaarloosbare invloed op de schakeling heeft. Het is dus niet meteen crisis wanneer je nu 15V meer voedingsspanning meet anno 2015 met je moderne meter.

Succes met de opknapbeurt, en wees kritisch bij vervangen van ontkoppelc's, (AVR etc), en c's die over anodespanningen en zo staan. Ik zou eigenlijk willen adviseren om die hele boel domweg te vernieuwen, en zeker niet te "meten" je bespaard jezelf een hoop ellende. Alle c's die een beetje spanning te verwerken krijgen, zijn vaak gewoon op...

Succes!

Groet,

Nico den Haak.

Nico H

Gemaakt door Kunena