Radio's van 1950 tot 1970
Blaupunkt Riviera
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
20 jan 2015 20:16 - 20 jan 2015 20:18 #50031
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Blaupunkt Riviera
Peter,
Zijn de meetwaardes die je geeft, met of zonder buizen in het toestel. 3K zal niet een juiste waarde zijn. En een stroom meten van micro Ampers lijkt mij ook niet correct of bedoel je milli Ampers.
Dat de spanning eerst hoog oploopt en dan zakt is een normaal verschijnsel.
Waar is de witte draad van, die los hangt?
Zijn de voedings elco's nu aangesloten?
Als laatste zou ik de soldering van de wisselspannings pootjes een klein beetje ombuigen en door de soldeerlipjes halen en dan vast solderen.
Henk
Zijn de meetwaardes die je geeft, met of zonder buizen in het toestel. 3K zal niet een juiste waarde zijn. En een stroom meten van micro Ampers lijkt mij ook niet correct of bedoel je milli Ampers.
Dat de spanning eerst hoog oploopt en dan zakt is een normaal verschijnsel.
Waar is de witte draad van, die los hangt?
Zijn de voedings elco's nu aangesloten?
Als laatste zou ik de soldering van de wisselspannings pootjes een klein beetje ombuigen en door de soldeerlipjes halen en dan vast solderen.
Henk
Laatst bewerkt 20 jan 2015 20:18 door hkruis. Reden: Laatste zijn toegevoegd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
20 jan 2015 19:52 #50029
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera
De seleencel heb ik inmiddels vervangen voor nieuwe exemplaar.
De meetklemmen heb ik alvast aan de + en de - aangesloten en de radio aangezet.
Direct na het opstarten van de radio geeft de meter een piek aan van 340V daarna zakt het geleidelijk terug naar 313V. Is dit normaal?
Volgen de schema moet er ook een stroom lopen van 80 a 90 mA, ik meet echter 1.4 micro A.
De schema geeft aan dat er 270V moet staan, Dat is een spanningsverschil van 43V.
Neem ik de stroom van 1.4 micro A dan kom ik uit op 3kOhm.
Of meet ik het fout?
mvg Peter
De meetklemmen heb ik alvast aan de + en de - aangesloten en de radio aangezet.
Direct na het opstarten van de radio geeft de meter een piek aan van 340V daarna zakt het geleidelijk terug naar 313V. Is dit normaal?
Volgen de schema moet er ook een stroom lopen van 80 a 90 mA, ik meet echter 1.4 micro A.
De schema geeft aan dat er 270V moet staan, Dat is een spanningsverschil van 43V.
Neem ik de stroom van 1.4 micro A dan kom ik uit op 3kOhm.
Of meet ik het fout?
mvg Peter
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jan 2015 21:51 #49824
door Polderjongen
OK Cees bedankt voor je uitleg.
Ik zal binnenkort kijken voor een brugcel en neem wat koolweerstanden mee van verschillende waardes, dan kan ik kijken hoe ik uitkom. :thumbsup:
Ik zal binnenkort kijken voor een brugcel en neem wat koolweerstanden mee van verschillende waardes, dan kan ik kijken hoe ik uitkom. :thumbsup:
12 jan 2015 22:51 - 12 jan 2015 22:52 #49794
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Riviera
Tsja, waarom een kool r? Ik weet dat niet, maar wel weet ik dat een draadgewonden r bij sommige typen
Duitse radio's een lichte, maar wel hinderlijke brom geeft. Ook als je die ver weg van brom gevoelige
schakelingen monteert.
Ik heb daarover in het verleden wel eens een vraag over gesteld op het forum, maar geen reactie,
is mij en kennelijk anderen ook, dus een raadsel.
Die r overbruggen, brom weg... Kool r er in en ook brom weg. Metaalfilm weet ik niet, dus gewoon
proberen. Geen brom, dan is dat ook o.k.
Zelf gebruik ik als die r 120 Ohm moet zijn twee 1 Watt weerstanden van ca 250 Ohm parallel.
Ze worden nog best wel warm. Maar bij een lagere waarde b.v 68 Ohm word er minder vermogen in die r
weg gestookt en kun je met een lagere Wattage toe.Vr gr Cees.
Duitse radio's een lichte, maar wel hinderlijke brom geeft. Ook als je die ver weg van brom gevoelige
schakelingen monteert.
Ik heb daarover in het verleden wel eens een vraag over gesteld op het forum, maar geen reactie,
is mij en kennelijk anderen ook, dus een raadsel.
Die r overbruggen, brom weg... Kool r er in en ook brom weg. Metaalfilm weet ik niet, dus gewoon
proberen. Geen brom, dan is dat ook o.k.
Zelf gebruik ik als die r 120 Ohm moet zijn twee 1 Watt weerstanden van ca 250 Ohm parallel.
Ze worden nog best wel warm. Maar bij een lagere waarde b.v 68 Ohm word er minder vermogen in die r
weg gestookt en kun je met een lagere Wattage toe.Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 12 jan 2015 22:52 door Cees.
12 jan 2015 20:50 - 12 jan 2015 21:03 #49776
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Riviera
Koolweerstand werk beter ook als smoorspoel effekt
Meestal 3/4 watt
Huub
Meestal 3/4 watt
Huub
Laatst bewerkt 12 jan 2015 21:03 door Huub.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 jan 2015 20:48 #49775
door Polderjongen
Ik heb alle condensators gemeten op lekstroom en spanning ook de buiscondensators en alles keurig 0 volt en geen mA.
Behalve 1 buiscondensator van 35picofarad (C713 op de schema) deze is verbonden aan schakelaar c8-9 en gaat naar pen 7 van de ECH81.(geschakeld in AM)
Van schakelaar naar de condensator met ik zo rond 108V voorbij de condensator meet ik -6V naar pen 7.
Klopt deze spanning? of moet er 0V op staan? Op een condensator is gelijkspanning toch zeer hoge weerstand?
Nog een vraagje, hoeveel watt mag deze weerstand zijn aan serie met de brugcel en waarom moet het een koolweerstand zijn? Is metaalfilm ongeschikt?
mvg Peter
Behalve 1 buiscondensator van 35picofarad (C713 op de schema) deze is verbonden aan schakelaar c8-9 en gaat naar pen 7 van de ECH81.(geschakeld in AM)
Van schakelaar naar de condensator met ik zo rond 108V voorbij de condensator meet ik -6V naar pen 7.
Klopt deze spanning? of moet er 0V op staan? Op een condensator is gelijkspanning toch zeer hoge weerstand?
Nog een vraagje, hoeveel watt mag deze weerstand zijn aan serie met de brugcel en waarom moet het een koolweerstand zijn? Is metaalfilm ongeschikt?
mvg Peter