Radio's van 1950 tot 1970
Blaupunkt Riviera
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
09 dec 2014 00:09 - 09 dec 2014 00:12 #48766
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Blaupunkt Riviera
Hallo Polderjongen,
Deze Riviera's waren de duurdere modellen van Blaupunkt eind jaren 50.
Ze kunnen inderdaad stevige bassen produceren, ze hebben een balanseindtrap met 2x EL95, de eindtrafo is ruim bemeten en er zit een goede luidspreker in.
De hogetonenluidsprekers van deze radio zijn ook prima (geen electrostaten maar conustypes).
De toegepaste condensators en elco's van dit 55 jaar oude toestel zijn nu echter totaal op, vervangen door goede kwaliteit axiale types is de enige remedie om dit toestel goed te laten werken en goed te laten klinken.
Ook de selenium gelijkrichter is vermoedelijk versleten geeft een te lage hoogspanning af, deze kun je laten zitten en eventueel "onderdeks" vervangen door 4 flinke diodes in z.g. Graetzschakeling.
De voedingstransformatoren van Blaupunkt zijn niet de beste en niet ruim bemeten, ook de paarse celluloid isolatie is vaak (na overbelasting door hoog stroomverbruik wegens lekke condensatoren) binnenin de kern verbrand en veroorzaakt sluiting tussen de wikkelingen.
NIET meer laten spelen dus!!
Ik heb zelf enkele Riviera's gerestaureerd, dit type en het oudere model uit 1955.
Ik was onder de indruk van de prestaties!
Succes!
Groet,
Jeroen
Deze Riviera's waren de duurdere modellen van Blaupunkt eind jaren 50.
Ze kunnen inderdaad stevige bassen produceren, ze hebben een balanseindtrap met 2x EL95, de eindtrafo is ruim bemeten en er zit een goede luidspreker in.
De hogetonenluidsprekers van deze radio zijn ook prima (geen electrostaten maar conustypes).
De toegepaste condensators en elco's van dit 55 jaar oude toestel zijn nu echter totaal op, vervangen door goede kwaliteit axiale types is de enige remedie om dit toestel goed te laten werken en goed te laten klinken.
Ook de selenium gelijkrichter is vermoedelijk versleten geeft een te lage hoogspanning af, deze kun je laten zitten en eventueel "onderdeks" vervangen door 4 flinke diodes in z.g. Graetzschakeling.
De voedingstransformatoren van Blaupunkt zijn niet de beste en niet ruim bemeten, ook de paarse celluloid isolatie is vaak (na overbelasting door hoog stroomverbruik wegens lekke condensatoren) binnenin de kern verbrand en veroorzaakt sluiting tussen de wikkelingen.
NIET meer laten spelen dus!!
Ik heb zelf enkele Riviera's gerestaureerd, dit type en het oudere model uit 1955.
Ik was onder de indruk van de prestaties!
Succes!
Groet,
Jeroen
Laatst bewerkt 09 dec 2014 00:12 door Jeroen Landman.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Polderjongen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 dec 2014 21:20 #48762
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 dec 2014 21:17 #48761
door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera
08 dec 2014 21:14 - 08 dec 2014 21:21 #48760
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Riviera
Met de blauwpunkt radio,s daar is de FM ook
Maar voor een paar sterke zenders lijkt wel heb ik ook wel opgemerkt
Het is net als of er een soor stilent tunning op zit
Dus allen de sterker zenders Ja de stromen zakken nog wel eens inelkaar
Verders kunnen deze radio,s toch nog wel redelijk goed geluid geven
Mischien allen c,s vernieuwen dat is toch meestal zoo .
Verwacht nou van deze spiekertjes geen overdadige basse wel redelijk .
Denk dat ze ook in serie staan meen ook dat er twee aanwezig zijn .?
Huub
Maar voor een paar sterke zenders lijkt wel heb ik ook wel opgemerkt
Het is net als of er een soor stilent tunning op zit
Dus allen de sterker zenders Ja de stromen zakken nog wel eens inelkaar
Verders kunnen deze radio,s toch nog wel redelijk goed geluid geven
Mischien allen c,s vernieuwen dat is toch meestal zoo .
Verwacht nou van deze spiekertjes geen overdadige basse wel redelijk .
Denk dat ze ook in serie staan meen ook dat er twee aanwezig zijn .?
Huub
Laatst bewerkt 08 dec 2014 21:21 door Huub.
- Polderjongen
- [Polderjongen]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 dec 2014 21:02 #48759
door Polderjongen
Blaupunkt Riviera werd gestart door Polderjongen
Beste radiovrienden,
Deze radio heb ik gisteren gekregen, een Blaupunkt Riviera.Deze radio was toen al modern, want het is voorzien van een printplaat.Helaas is het typenummer is onleesbaar op de achterwand, dus misschien kunnen jullie mee helpen achterhalen.
De FM-band speelt redelijk, je ontvangt de sterkste zenders mee, maar het kan beter en het klinkt ook een beetje vervormd.
Op de middengolf is de ontvangst matig, ook de sterkste zenders ontvangt het, maar wel met wat ruis op de achtergrond en vanaf de 800-550 kHz is er geen ontvangst.
De ontvangst van lange- en kortegolf is helemaal dood.
De afstemoog brand wel, maar reageert nergens, waar je ook op afstemt.
Het geluid ben ik niet zo tevreden, met name de lage en hoge tonen, volgens mij moeten deze toestellen een behoorlijke lage bas produceren.
Dit wordt weer een leuk klusje voor in de kerstvakantie en alle tips van jullie zijn welkom.
m.v.g. Peter
Deze radio heb ik gisteren gekregen, een Blaupunkt Riviera.Deze radio was toen al modern, want het is voorzien van een printplaat.Helaas is het typenummer is onleesbaar op de achterwand, dus misschien kunnen jullie mee helpen achterhalen.
De FM-band speelt redelijk, je ontvangt de sterkste zenders mee, maar het kan beter en het klinkt ook een beetje vervormd.
Op de middengolf is de ontvangst matig, ook de sterkste zenders ontvangt het, maar wel met wat ruis op de achtergrond en vanaf de 800-550 kHz is er geen ontvangst.
De ontvangst van lange- en kortegolf is helemaal dood.
De afstemoog brand wel, maar reageert nergens, waar je ook op afstemt.
Het geluid ben ik niet zo tevreden, met name de lage en hoge tonen, volgens mij moeten deze toestellen een behoorlijke lage bas produceren.
Dit wordt weer een leuk klusje voor in de kerstvakantie en alle tips van jullie zijn welkom.
m.v.g. Peter