Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Blaupunkt Riviera

Meer
25 jan 2015 23:59 #50197 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Blaupunkt Riviera
@ Peter, Pen3 en 4 zullen tezamen wel aan de massa, het chassis, liggen.
Tussen 2 en 3 zou je dan ook 2,5 m Ohm moeten kunnen meten, ten zij die 2,5 m r oneindig is verlopen.
Die r en de c van 10 nF zitten op het chassis, dus draden 2 en 3 van af oog voet volgen.
Ze zijn vast niet weg gelopen of zoek geraakt.
Succes Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jan 2015 20:49 #50192 door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera
Hallo allemaal,

Ik heb (dankzij tip van PE9ZZ) een weerstand van 100 ohm geplaatst.
De spanning liep terug van 313V naar 290V, een spanningsverschil van 23V.
De aangeven spanning volgens de schema is 270V, dus de totale spanningsverschil is 43V en daar kom ik uit dat 200 ohm ongeveer de juiste waarde moet zijn.
Ik heb nu een weerstand van 220 ohm geplaatst en de spanning komt uit op 274V.

Nu is het zo, dat de EM84 niet reageert op zenders.
De waarde van de weerstand van 500k op pen 9 is goed.
Ik heb op pen 1 gemeten en de spanning wordt constant op -0,75V aangegeven tijdens het draaien van de afstem knop, waar eigenlijk de spanning van 0 t/m -22V moet zijn.

Volgens de schema zit tussen pen 1 van EM84 en de schakelcontacten'n' op aansluiting 2 en 3, een weerstand van 2,5 M.
Ik kan deze weerstand niet vinden, of deze zit ergens verstopt :(
Wat mij opvalt is dat tussen pen 1 en 3 volgens de schema, verbonden is met een condensator van 10nF,
ook die kom ik niet tegen.
Wat mij ook opvalt is dat pen 3 op het buisvoet verbonden is met pen 4 (de gloeidraad), de schema geeft aan dat het niet met elkaar verbonden is, heel merkwaardig.

groeten Peter

Meer
21 jan 2015 12:49 - 21 jan 2015 12:51 #50054 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Blaupunkt Riviera
@Peter: om stroom te meten moet je de verbinding waardoor die stroom loopt onderbreken. Je meter komt dan tussen de twee punten waartussen eerst die verbinding zat. Je kan ook een weerstand plaatsen van in dit geval bijvoorbeeld 100 ohm. De spanning over die weerstand is dan rechtevenredig met de stroom erdoorheen. Als er 1 V over staat is de stroom I (=V/R) 1/100=0.01 A. Als je dus 9.2 V meet is de stroom I=9.2/100=92 mA.

Oh ja, zorg er ook voor dat je test leads (meetsnoeren) in de juiste bussen zijn gestoken. Na het meten van de stroom vooral de snoeren weer in de bussen voor spanning steken! Er zijn miljoenen zekeringen (en meters!) ontploft doordat dit was vergeten.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 21 jan 2015 12:51 door PE9ZZ. Reden: Snoertjes

Meer
21 jan 2015 08:38 #50048 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Blaupunkt Riviera
Of je meter is niet juist
De Batterijen leeg ?
Huub

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
21 jan 2015 05:20 #50043 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Blaupunkt Riviera
Je meet met de buizen erin. Ik neem aan dat de buizen gloeien, dan klopt er iets niet in je mA meting. Of er is geen stoomafname op de hoogspanning. Dan zit er iets niet goed in je radio.

Ga bij het berekenen van je voorschakelweerstand uit van de stroom die het toestel volgens de documentatie zou verbruiken.

Meer
20 jan 2015 22:14 #50036 door Polderjongen
Beantwoord door Polderjongen in topic Blaupunkt Riviera
Hallo Henk,

Ik heb de stroom gemeten met buizen.
Ik heb zo gemeten met mijn multimeter, eerst in hele max 10A, daarna in max 200 milli A, daarna in max 20 milli A
en daarna in max 2000 micro A en vanaf daar kon ik een waarde aflezen van 1,4 wat ik interpreteer als 1,4 micro A.

De witte draad was als aansluiting van wisselspanning van de seleencel, die heb ik afgekoppeld en heeft geen functie meer.
De voedingselco is normaal aangesloten.

De foto heeft een beetje een optisch bedrog, wat je van boven ziet zijn er 2 soldeerlipjes maar aan de onderkant zitten er ook 2, die zijn elkaar verbonden, en daar heb ik de middelste pootjes door de soldeerlipjes gesoldeerd.

Moet ik de voeding dan meten zonder buizen?

mvg Peter

Gemaakt door Kunena