Zelfbouw
Fidelio in een nieuw jasje
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
29 mrt 2018 09:03 #71696
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Fidelio in een nieuw jasje
@Bert,
Jij past halfgeleiders (Fets) alleen toe in de DC voedingen, Maurice bedoeld waarschijnlijk ook torren in de signaal weg.
Guido Tent stapelt torren boven op buizen met zijn "Compound"schakelingen , om zodoende vervorming te onderdrukken, Audio Research doet dit met Fets.
Zal zoeken of ik die lezing nog ergens heb.
Jij past halfgeleiders (Fets) alleen toe in de DC voedingen, Maurice bedoeld waarschijnlijk ook torren in de signaal weg.
Guido Tent stapelt torren boven op buizen met zijn "Compound"schakelingen , om zodoende vervorming te onderdrukken, Audio Research doet dit met Fets.
Zal zoeken of ik die lezing nog ergens heb.
Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Onderwerp is gesloten.
29 mrt 2018 02:30 - 29 mrt 2018 02:41 #71695
door Bert Kn
Maurice,
Ik ben geen super elektronicus. maar vraag me af of je stelling wel helemaal klopt.
Hier staat een DIY buizenversterker waarin semiconductors gebruikt zijn.
Een print welke de 12,6 volt gelijkspanning voor de buizen (12AX7 en 12AU7) levert en een print met elektronische smoorspoelen voor de HS.
De eindbuizen EL34 worden wel met wisselspanning vanuit de voeding gevoed.
Maar neem maar van me aan, die is echt goed.
En hoe die in het Amsterdams Concert gebouw.klinkt?
Dat zal er nooit van komen :lol:
Even wat anders.
De Matisse Riaa MD voorversterker met buizen die Cees aanhaalde kan ik Martin aanbevelen, die is echt super.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Fidelio in een nieuw jasje
Zodra je transistors gaat toepassen samen met buizen houd dan zeer zeker rekening mee dat je
2 totaal verschillende concepten en gedragingen door elkaar haalt.
Een buis heeft neiging tot even harmonische, een zand tot oneven harmonische.
=>kan nooit echt goed worden.
Maurice,
Ik ben geen super elektronicus. maar vraag me af of je stelling wel helemaal klopt.
Hier staat een DIY buizenversterker waarin semiconductors gebruikt zijn.
Een print welke de 12,6 volt gelijkspanning voor de buizen (12AX7 en 12AU7) levert en een print met elektronische smoorspoelen voor de HS.
De eindbuizen EL34 worden wel met wisselspanning vanuit de voeding gevoed.
Maar neem maar van me aan, die is echt goed.
En hoe die in het Amsterdams Concert gebouw.klinkt?
Dat zal er nooit van komen :lol:
Even wat anders.
De Matisse Riaa MD voorversterker met buizen die Cees aanhaalde kan ik Martin aanbevelen, die is echt super.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 29 mrt 2018 02:41 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
29 mrt 2018 01:06 #71694
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Fidelio in een nieuw jasje
Ik ben geheel eens met eerst je eisen op papier te zetten en dan een keuze ontwerp te maken.
Wat wil je er mee gaan doen, budget, mate zelfbouw, wat heb ik op voorraad.
etc.
Zodra je transistors gaat toepassen samen met buizen houd dan zeer zeker rekening mee dat je
Ik heb zelf diverse buis versterkers, Kontakt SA-40, 2x HF10, 2x HF308, 2x Geloso 1040, AG9016, Amroh Duete Stereo, AG9015.
Elk met zo de eigen specifieke zaken ten positieve of negatieve.
Bij alle maakt het gebruik type luidspreker zeker uit.
Vervolgens een goede uitgedachte opbouw rekening houdend met aarding, aardlussen, afschermingen e.d.
Een goede voeding is cruciaal.
Mijn idee in dat hele zelfbouw versterker gebeuren en de vele discussies daarom heen is in mijn beleving maar
enkele zaken echt belangrijk.
Zo min mogelijk componenten die fase gedag kunnen beïnvloeden waardoor naderhand weer heel veel nodig
is om dat te compenseren.
Demping gedrag en uitgangsimpedantie stabiliteit.
Het toepassen van gelijkspanning gloeistroom op alle buizen is ook niet altijd ideaal.
Daarnaast hebben veel buizen reeds al een juiste gloeidraad die speciaal gevormd is om een brom te elimineren.
Toepassing van gelijkstroom gloei kan lading vervorming rond de kathode geven , de elektronenwolk is dan niet homogeen. Bij smal signal buizen weer veel minder van invloed.
Beter is de veel toegepaste anti brom potmeter in de gloeiketen.
Ik ben geen zelfbouwer, mij staan de boeken te vol met al die voorwaarden.
Ik heb wel gelezen, bestudeerd om reden van het hoe en waarom versterkers verschillen.
Waarbij ik gehele "HiFi" audio zelfbouw discussies aan hun lot overlaat.
Gezegd enkelingen weten wel degelijk met onderbouwing hun projecten te verantwoorden.
90% klooit in mijn visie tegen beter weten in en proberen een niet bestaande sound te produceren.
Ik heb nog nooit 1 persoon die 4Ton Euro's en 20 jaar klooien ooit gehoord dat die een test heeft uitgevoerd
met eerst de live versie in de luisterruimte en die opname af te spelen op de installatie en zien of ook maar in de buurt komt.
Hoewel 1 ooit in de buurt is gekomen waarvan ik het echt weet.
Bernard Terlingen in programma "Man Bijt Hond" Die speelde op een Grundig Bandrecorder een opname af
ook werkelijk IN Amsterdams Concert gebouw.
Dat is echt vergelijken.
Wat wil je er mee gaan doen, budget, mate zelfbouw, wat heb ik op voorraad.
etc.
Ik heb zelf diverse buis versterkers, Kontakt SA-40, 2x HF10, 2x HF308, 2x Geloso 1040, AG9016, Amroh Duete Stereo, AG9015.
Elk met zo de eigen specifieke zaken ten positieve of negatieve.
Bij alle maakt het gebruik type luidspreker zeker uit.
Vervolgens een goede uitgedachte opbouw rekening houdend met aarding, aardlussen, afschermingen e.d.
Een goede voeding is cruciaal.
Mijn idee in dat hele zelfbouw versterker gebeuren en de vele discussies daarom heen is in mijn beleving maar
enkele zaken echt belangrijk.
Zo min mogelijk componenten die fase gedag kunnen beïnvloeden waardoor naderhand weer heel veel nodig
is om dat te compenseren.
Demping gedrag en uitgangsimpedantie stabiliteit.
Het toepassen van gelijkspanning gloeistroom op alle buizen is ook niet altijd ideaal.
Daarnaast hebben veel buizen reeds al een juiste gloeidraad die speciaal gevormd is om een brom te elimineren.
Toepassing van gelijkstroom gloei kan lading vervorming rond de kathode geven , de elektronenwolk is dan niet homogeen. Bij smal signal buizen weer veel minder van invloed.
Beter is de veel toegepaste anti brom potmeter in de gloeiketen.
Ik ben geen zelfbouwer, mij staan de boeken te vol met al die voorwaarden.
Ik heb wel gelezen, bestudeerd om reden van het hoe en waarom versterkers verschillen.
Waarbij ik gehele "HiFi" audio zelfbouw discussies aan hun lot overlaat.
Gezegd enkelingen weten wel degelijk met onderbouwing hun projecten te verantwoorden.
90% klooit in mijn visie tegen beter weten in en proberen een niet bestaande sound te produceren.
Ik heb nog nooit 1 persoon die 4Ton Euro's en 20 jaar klooien ooit gehoord dat die een test heeft uitgevoerd
met eerst de live versie in de luisterruimte en die opname af te spelen op de installatie en zien of ook maar in de buurt komt.
Hoewel 1 ooit in de buurt is gekomen waarvan ik het echt weet.
Bernard Terlingen in programma "Man Bijt Hond" Die speelde op een Grundig Bandrecorder een opname af
ook werkelijk IN Amsterdams Concert gebouw.
Dat is echt vergelijken.
Onderwerp is gesloten.
29 mrt 2018 01:00 #71693
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Fidelio in een nieuw jasje
@ Martin,
Een een Kef B139 woofer laat zich moeilijk uitsturen door een buizen versterker.
Gaat een nogal rommelige bas geven. Die speaker is meer geschikt voor een
torrenbak met een dikke voeding.
Beter is het om de Fidelio of HF10 aan te sluiten op een 9710.
Dat past beter bij elkaar.
Verder kan ik alleen de raad die Maurice geeft beamen.
En nogmaals, wat is het nut van het met DC voeden van de gloei van indirect
verhitte buizen in een eind versterker?
Is zinloos en overbodig ingewikkeld.
En gebruik de buizen die bij het ontwerp thuis horen.
Dure trafo's laten wikkelen, heeft weinig zin.
Gebruik de trafo's die je hebt en beluister het resultaat.
Als het goed gebouwd is dan zul je nog verbaast zijn over het resultaat.
Als je speelt over niet al te moeilijk aan stuurbare L Spr.
Leuk hobby project.
Cees.
Een een Kef B139 woofer laat zich moeilijk uitsturen door een buizen versterker.
Gaat een nogal rommelige bas geven. Die speaker is meer geschikt voor een
torrenbak met een dikke voeding.
Beter is het om de Fidelio of HF10 aan te sluiten op een 9710.
Dat past beter bij elkaar.
Verder kan ik alleen de raad die Maurice geeft beamen.
En nogmaals, wat is het nut van het met DC voeden van de gloei van indirect
verhitte buizen in een eind versterker?
Is zinloos en overbodig ingewikkeld.
En gebruik de buizen die bij het ontwerp thuis horen.
Dure trafo's laten wikkelen, heeft weinig zin.
Gebruik de trafo's die je hebt en beluister het resultaat.
Als het goed gebouwd is dan zul je nog verbaast zijn over het resultaat.
Als je speelt over niet al te moeilijk aan stuurbare L Spr.
Leuk hobby project.
Cees.
Onderwerp is gesloten.
29 mrt 2018 00:24 #71692
door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Fidelio in een nieuw jasje
Dat weet ik allemaal als geen ander! Ik heb heel vroeger heel veel met buizen gebouwd namelijk. En ik denk dat je gelijk hebt, het beste is toch een bestaand ontwerp.
Maar als ik het ontwerp van de HF10 zo eens bekijk zit die denk ik toch beter in elkaar dan de Fidelio, ik ben namelijk nogal weg van die fasedraaier. En over die U73U is men uiteindelijk toch niet zo enthousiast hier.....
Ik denk dat ik met mijn Remo TL's wel goed zit. (KEF BF139 +nieuwe filters en hoog en midden van Remo) En ik wil naar echte HiFI, en dan ziet zo een HF 10 er toch beter uit met goede UGT's denk ik. En die toonregeling kun je gewoon weglaten.
Weet je, ik brainstorm en denk er liever goed over na dan dat ik in de wilde weg maar wat doe, snap je? Daarom leg ik jullie ook het plan voor, want ik zie me eigenlijk niet meer dan één versterker bouwen. Maar wel een goede, en ik kijk niet op een paar centen. Je zou inderdaad kunnen overwegen die die U73U's later te vervangen, maar aan de andere kant, liever in een keer goed. Wat ik tot nu toe heb is dus een aluminium plaat, die twee ECC85, maar die kan ik wel omruilen voor twee EF86, twee ECC83, en vier EL84's en een GZ34S, alles van erg goede kwaliteit, en een voedingstrafo en stel ringkerntrafo's. En die dus twee U73U's. Dus de keuze is nu dus tussen een HF10 of een Fidellio. En die voeding van die gloeidraden ben ik wel uit, DC voor de voorversterker buizen, en de EL 84 op AC. En over die UGT's neig ik nogal naar anderen eerlijk gezegd. Ik heb nog viertien dagen om te bedenken wat ik wil, want dan is mijn voedingstrafo af, en moet ik ze al dan niet mee bestellen.
Maar als ik het ontwerp van de HF10 zo eens bekijk zit die denk ik toch beter in elkaar dan de Fidelio, ik ben namelijk nogal weg van die fasedraaier. En over die U73U is men uiteindelijk toch niet zo enthousiast hier.....
Ik denk dat ik met mijn Remo TL's wel goed zit. (KEF BF139 +nieuwe filters en hoog en midden van Remo) En ik wil naar echte HiFI, en dan ziet zo een HF 10 er toch beter uit met goede UGT's denk ik. En die toonregeling kun je gewoon weglaten.
Weet je, ik brainstorm en denk er liever goed over na dan dat ik in de wilde weg maar wat doe, snap je? Daarom leg ik jullie ook het plan voor, want ik zie me eigenlijk niet meer dan één versterker bouwen. Maar wel een goede, en ik kijk niet op een paar centen. Je zou inderdaad kunnen overwegen die die U73U's later te vervangen, maar aan de andere kant, liever in een keer goed. Wat ik tot nu toe heb is dus een aluminium plaat, die twee ECC85, maar die kan ik wel omruilen voor twee EF86, twee ECC83, en vier EL84's en een GZ34S, alles van erg goede kwaliteit, en een voedingstrafo en stel ringkerntrafo's. En die dus twee U73U's. Dus de keuze is nu dus tussen een HF10 of een Fidellio. En die voeding van die gloeidraden ben ik wel uit, DC voor de voorversterker buizen, en de EL 84 op AC. En over die UGT's neig ik nogal naar anderen eerlijk gezegd. Ik heb nog viertien dagen om te bedenken wat ik wil, want dan is mijn voedingstrafo af, en moet ik ze al dan niet mee bestellen.
Onderwerp is gesloten.
28 mrt 2018 19:41 #71689
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Fidelio in een nieuw jasje
@ Martin,
Even inbreken, Wat is nu je plan?
Je was lekker bezig een mooi buisversterker concept te gaan bouwen.
Nu wordt het al een halve torrenbak?
Begin nu eerst eens op te bouwen met wat je hebt.
Bepaal dan de karakteristieken en beleving.
Evt dan overstappen op een andere UGT als die U73 echt niet bevalt -lijkt me sterk.
99 van de 100x is het probleem de gebruikte luidsprekers die totaal ongeschikt zijn
om hierdoor aangestuurd te worden.
Verdiep je daar ook maar eens in.
Een buis versterker zelf bouwen/ontwerpen is echt niet even wat bij elkaar harken en klaar ben je.
cq uit de losse pols wijzigingen in bestaand ontwerp aanbrengen op voorhand.
Er komt wat meer bij kijken dan het basis ontwerp.
De diverse impedanties, capaciteiten van draden en onderdelen enz die invloed hebben op je ontwerp.
Deze moet je mee rekenen nadat je een ontwerp hebt bedacht.
Pas als je instaat bent om gevolgen van toepassen diverse ontwerpen met voordelen, nadelen en gebreken
kun je overgaan op experimenten.
Zou ik voor nu het handvat Fidelio pakken en die tot op de komma nabouwen voor enig succes.
Daarna experimenteren met div luidsprekers en kijken of je daarmee uit komt.
Daarna als dat allemaal klopt uitbreiden met MD en toonregeling etc.
Zo stap je de versterker bouw in.
Mijn visie .
Even inbreken, Wat is nu je plan?
Je was lekker bezig een mooi buisversterker concept te gaan bouwen.
Nu wordt het al een halve torrenbak?
Begin nu eerst eens op te bouwen met wat je hebt.
Bepaal dan de karakteristieken en beleving.
Evt dan overstappen op een andere UGT als die U73 echt niet bevalt -lijkt me sterk.
99 van de 100x is het probleem de gebruikte luidsprekers die totaal ongeschikt zijn
om hierdoor aangestuurd te worden.
Verdiep je daar ook maar eens in.
Een buis versterker zelf bouwen/ontwerpen is echt niet even wat bij elkaar harken en klaar ben je.
cq uit de losse pols wijzigingen in bestaand ontwerp aanbrengen op voorhand.
Er komt wat meer bij kijken dan het basis ontwerp.
De diverse impedanties, capaciteiten van draden en onderdelen enz die invloed hebben op je ontwerp.
Deze moet je mee rekenen nadat je een ontwerp hebt bedacht.
Pas als je instaat bent om gevolgen van toepassen diverse ontwerpen met voordelen, nadelen en gebreken
kun je overgaan op experimenten.
Zou ik voor nu het handvat Fidelio pakken en die tot op de komma nabouwen voor enig succes.
Daarna experimenteren met div luidsprekers en kijken of je daarmee uit komt.
Daarna als dat allemaal klopt uitbreiden met MD en toonregeling etc.
Zo stap je de versterker bouw in.
Mijn visie .
Onderwerp is gesloten.