Zelfbouw
Fidelio in een nieuw jasje
31 mrt 2018 19:41 - 31 mrt 2018 19:48 #71784
door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Fidelio in een nieuw jasje
Ja joh, dat is internet. Ik heb er hier heel veel nuttigs uitgevist, bijvoorbeeld dat het beter is een HF 10 te bouwen, dat het niet slim is de eindbuizen op DC te zetten, wat voor smoorspoel ik moet bestellen, en ik heb een mooie bouwbeschrijving gehad, en het was nog gezellig ook.
Iedereen is hier voor zijn lol, we zijn allemaal liefhebbers van knutselen, (Ik ben ook bezig met radiografische LGB treinen bouwen).
Het is geen professionele werkomgeving zoals waar ik jaren in heb gezeten heb, en waar alleen efficiëntie telde . Nu mag ik leuke dingen, de meeste anderen zijn ook ouder zag, en ach, laat ons oude mannetjes af en toe wat kletsen van tijd tot tijd, en wat lol maken.
Een internet discussie is nooit to the point en zakelijk, en je mag al blij zijn dat de participanten elkaar de hersens niet virtueel inslaan als mod, en puur zakelijk gemodereerde fora zijn binnen de kortste keren dood als een pier, omdat niemand daar eigenlijk voor voelt.
Wijnand van Marktplaats stuurt dinsdag mijn nieuwe buisjes, dan bestel ik een smoorspoel in Schagen, en zo krijgt dankzij de vriendelijke mensen hier het project toch vorm! Waarvoor mijn dank! En, het is een dooddoener, maar daarom niet minder waar, je kiest er zelf voor dit te lezen.
En om niet te veel te verzanden heb ik al gezegd, als ik alles binnen heb begin ik een nieuwe topic die echt over het bouwen gaat. Maar hoe dan ook jij en de anderen fijne paasdagen!
Iedereen is hier voor zijn lol, we zijn allemaal liefhebbers van knutselen, (Ik ben ook bezig met radiografische LGB treinen bouwen).
Het is geen professionele werkomgeving zoals waar ik jaren in heb gezeten heb, en waar alleen efficiëntie telde . Nu mag ik leuke dingen, de meeste anderen zijn ook ouder zag, en ach, laat ons oude mannetjes af en toe wat kletsen van tijd tot tijd, en wat lol maken.
Een internet discussie is nooit to the point en zakelijk, en je mag al blij zijn dat de participanten elkaar de hersens niet virtueel inslaan als mod, en puur zakelijk gemodereerde fora zijn binnen de kortste keren dood als een pier, omdat niemand daar eigenlijk voor voelt.
Wijnand van Marktplaats stuurt dinsdag mijn nieuwe buisjes, dan bestel ik een smoorspoel in Schagen, en zo krijgt dankzij de vriendelijke mensen hier het project toch vorm! Waarvoor mijn dank! En, het is een dooddoener, maar daarom niet minder waar, je kiest er zelf voor dit te lezen.
En om niet te veel te verzanden heb ik al gezegd, als ik alles binnen heb begin ik een nieuwe topic die echt over het bouwen gaat. Maar hoe dan ook jij en de anderen fijne paasdagen!
Laatst bewerkt 31 mrt 2018 19:48 door Martin21.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tcante, Cees PA1DBA
Onderwerp is gesloten.
31 mrt 2018 18:31 - 31 mrt 2018 18:31 #71783
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Fidelio in een nieuw jasje
Ik heb gewoon een hekel aan eindeloos gedoe
meer niet .
sorry verders LOL LOL
huub
meer niet .
sorry verders LOL LOL
huub
Laatst bewerkt 31 mrt 2018 18:31 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
31 mrt 2018 17:34 #71780
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Fidelio in een nieuw jasje
@ Martin,
Over de smoorspoel. De zelf inductie is 10 H en blijft hetzelfde als je er
twee versterkers aan hangt. Was ik in mijn vorige bericht hierover niet
erg duidelijk over.
Bij twee versterkers er aan, moet het vermogen wat hij aan kan twee keer zo hoog zijn.
Als je er één versterker achter hangt, dan zal ca60 mA voldoende zijn.
Dat kun je verdubbelen als er twee versterkers achter hangen. ca120mA.
De smoorspoel van de HF10 is over bemeten en kan wat meer aan dan
60mA.
Je kan daarvan uitgaande de smoorspoel die je wil laten maken ook
wat ruimer laten maken. Zit je altijd goed.
Cees.
Over de smoorspoel. De zelf inductie is 10 H en blijft hetzelfde als je er
twee versterkers aan hangt. Was ik in mijn vorige bericht hierover niet
erg duidelijk over.
Bij twee versterkers er aan, moet het vermogen wat hij aan kan twee keer zo hoog zijn.
Als je er één versterker achter hangt, dan zal ca60 mA voldoende zijn.
Dat kun je verdubbelen als er twee versterkers achter hangen. ca120mA.
De smoorspoel van de HF10 is over bemeten en kan wat meer aan dan
60mA.
Je kan daarvan uitgaande de smoorspoel die je wil laten maken ook
wat ruimer laten maken. Zit je altijd goed.
Cees.
Onderwerp is gesloten.
31 mrt 2018 17:20 - 31 mrt 2018 17:21 #71779
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Fidelio in een nieuw jasje
@ Herman,
@Huub,
@ Martin,
Lang leve de lol.
Cees.
@Huub,
@ Martin,
Lang leve de lol.
Cees.
Laatst bewerkt 31 mrt 2018 17:21 door Cees.
Onderwerp is gesloten.
31 mrt 2018 16:33 #71775
door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Fidelio in een nieuw jasje
Ik denk dat de meeste medewerkers zich voor hun plezier met buizen bezig houden uiteindelijk., maar dat betekend niet dat het eindresultaat ook niet nog goed kan zijn. Heel veel mensen houden zich voor hun plezier bezig met zaken waar wellicht betere alternatieve voor zijn, en ook vaak serieus. Denk maar aan de mensen die voor hun plezier met stoomtreinen bezig zijn op museumlijnen.
Ik meen dat duidelijk is aan de hand van foto's dat ik het materiaal aan het verzamelen ben, en er serieus over na denk. En ik heb gezegd dat als ik spulletjes allemaal binnen heb ik een topic, met foto erover begin. Dan kan iedereen zien of het serieus is. Hoe dan ook heb ik alvast een paar honderd euro aan de voorbereiding uitgegeven en ik denk dat op zo een 400 of vijfhonderd euro uitkom. Voor de lol, ja.
Ik meen dat duidelijk is aan de hand van foto's dat ik het materiaal aan het verzamelen ben, en er serieus over na denk. En ik heb gezegd dat als ik spulletjes allemaal binnen heb ik een topic, met foto erover begin. Dan kan iedereen zien of het serieus is. Hoe dan ook heb ik alvast een paar honderd euro aan de voorbereiding uitgegeven en ik denk dat op zo een 400 of vijfhonderd euro uitkom. Voor de lol, ja.
Onderwerp is gesloten.