Zelfbouw
Radford Phase Splitter
02 jul 2017 08:04 #67640
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Radford Phase Splitter
@Roel: RFB moest eruit omdat het extra componenten zijn en ik niet kon bedenken waarvoor die nodig zijn. Het blijkt dus dat-ie cruciaal is voor de werking van het concept. Cees 1DBA's test laat heel mooi zien dat roosterstroom de P(C)F in funest is voor het signaal. De 5nF is puur voor DC, deze doet niks meer boven 50 Hz maar zorgt er wel voor dat de pentode zich kan instellen. Dit is althans mijn interpretatie van de uitkomst van de simulaties en de real-world tests die hiermee consistent zijn. Wat me ook opviel is dat het werkpunt veranderde met sturing. Ook dit wijst op een soort autobias.
De PF86 als triode schakelen vind ik zonde. Je wilt juist lekker veel versterking hebben zodat de tegenkoppeling effectiever wordt. Dit tot afgrijzen van de puristen onder ons...
@Jan: de 6AN8 is toch wel een ander beestje, in ieder geval qua pinout.
Ik wil toch nog effe testen met PCF82. Moet ik de uTracer weer tevoorschijn halen en in m'n bak triode-pentodes duiken.
De PF86 als triode schakelen vind ik zonde. Je wilt juist lekker veel versterking hebben zodat de tegenkoppeling effectiever wordt. Dit tot afgrijzen van de puristen onder ons...
@Jan: de 6AN8 is toch wel een ander beestje, in ieder geval qua pinout.
Ik wil toch nog effe testen met PCF82. Moet ik de uTracer weer tevoorschijn halen en in m'n bak triode-pentodes duiken.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
02 jul 2017 00:01 - 02 jul 2017 00:07 #67639
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Radford Phase Splitter
@Roel ,
goede vraag.
Allereerst wil je zo min mogelijk condensatoren in je signaalweg, en zoveel mogelijk dc koppelen.
Verder haalde die 5 nf het hoog op , ook ongewenst. en de spanningsdeler verzwakt 6 dB, wat ten
koste gaat van de gevoeligheid of de hoeveelheid tegenkoppeling die toe te passen is.
De PF86 zit met een anode weerstand van 168k en een Rk van 2k3 nog mooi op zijn sweetspot.
Dus dit lijkt mij win win.
zelf zou ik graag die PF86 als triode schakelen, maar dan blijft er niet veel meer over van het origineel.
Ben benieuwd hoe Tjerk over jouw vraag denkt.
Tot nu toe hebben we alleen nog maar beperkt gemeten, voor luisteren zal je hem toch zelf moeten bouwen
Of wachten op de Joepie China Mod ...
goede vraag.
Allereerst wil je zo min mogelijk condensatoren in je signaalweg, en zoveel mogelijk dc koppelen.
Verder haalde die 5 nf het hoog op , ook ongewenst. en de spanningsdeler verzwakt 6 dB, wat ten
koste gaat van de gevoeligheid of de hoeveelheid tegenkoppeling die toe te passen is.
De PF86 zit met een anode weerstand van 168k en een Rk van 2k3 nog mooi op zijn sweetspot.
Dus dit lijkt mij win win.
zelf zou ik graag die PF86 als triode schakelen, maar dan blijft er niet veel meer over van het origineel.
Ben benieuwd hoe Tjerk over jouw vraag denkt.
Tot nu toe hebben we alleen nog maar beperkt gemeten, voor luisteren zal je hem toch zelf moeten bouwen

Of wachten op de Joepie China Mod ...
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 02 jul 2017 00:07 door Cees PA1DBA.
01 jul 2017 23:30 #67638
door Roel
Beantwoord door Roel in topic Radford Phase Splitter
Waarom moet die RFB (RadFord Beun) er eigenlijk uit? Dit maakt tenslotte integraal onderdeel uit van het Radford concept. Dat het doel en werking van die schakeling niet meteen duidelijk is, hoeft toch niet te betekenen dat ie dan maar eruit moet?
(zo dacht men vroeger ook over de amandelen bij kinderen
)
Hoe zijn de metingen en hoe klinkt de versterker mét RFB?
(zo dacht men vroeger ook over de amandelen bij kinderen

Hoe zijn de metingen en hoe klinkt de versterker mét RFB?
01 jul 2017 19:15 #67637
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Radford Phase Splitter
Ik vraag me af of de ECF80 wel een goede vervanger is voor de ECF82. Hoewel de penthode-secties veel op elkaar lijken, zijn er behoorlijke verschillen tussen de triode-secties. De EC(F)82 heeft een grotere versterking en grotere roosterruimte dan de EC(F)80. Dat zou de verschillen kunnen bepalen. De 6AN8 werd ook vaak in versterkers gebruikt en lijkt op de ECF82. Deze buis ben ik regelmatig op beurzen tegen gekomen.
Groet, Jan
Groet, Jan
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
01 jul 2017 19:02 #67636
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Radford Phase Splitter
@Huub,
Bedankt dat je wilde helpen, maar het is al bij toeval opgelost.
Als ik nog eens een rare pit zoek ,zal ik het je zeker durven vragen.
Zo zie je maar dat eigenlijk "waardeloze" P , TV buizen prima gebruikt kunnen worden, als je
niet voor de afwijkende gloeispanning terug deinst .
Bedankt dat je wilde helpen, maar het is al bij toeval opgelost.
Als ik nog eens een rare pit zoek ,zal ik het je zeker durven vragen.
Zo zie je maar dat eigenlijk "waardeloze" P , TV buizen prima gebruikt kunnen worden, als je
niet voor de afwijkende gloeispanning terug deinst .

Cees- pa1dba
01 jul 2017 18:39 - 01 jul 2017 18:40 #67635
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Radford Phase Splitter
Ik denk dat de PCF 82 veel gebruikt zijn
in d automaten regel van machienens
heb ze eens opgekocht van dat doel gebruik
heb er ook veel nos in doosjes
de ecf 80 heb ik eens gekocht bij baco in de vroegeren tijd
meen ook dat deze op PH meters staan daar heb ik ook meer van nos
met der tijd ga ik eens na zien wat ik voor mij zelf houden zal ..
huub
in d automaten regel van machienens
heb ze eens opgekocht van dat doel gebruik
heb er ook veel nos in doosjes
de ecf 80 heb ik eens gekocht bij baco in de vroegeren tijd
meen ook dat deze op PH meters staan daar heb ik ook meer van nos
met der tijd ga ik eens na zien wat ik voor mij zelf houden zal ..
huub
Laatst bewerkt 01 jul 2017 18:40 door Huub.