Zelfbouw
Radford Phase Splitter
02 jul 2017 18:48 - 02 jul 2017 18:56 #67646
door Roel
Nou, dat is toch eigenlijk helemaal prima? Het verhaal gaat nu steeds over KT88's in de eindtrap maar we moeten niet vergeten dat het oorspronkelijke Radford schema voorziet in 2 x EL34 in distrubited load condities. En daarvoor is net 2 x 50 volt rms nodig!
Dus voor zover als ik het zie tonen de metingen van Cees pa1dba aan dat een ultra lineaire EL34 eindtrap onvervormd kan worden aangestuurd door de Radford fasedraaier. :thumbsup:
Beantwoord door Roel in topic Radford Phase Splitter
Cees PA1DBA schreef :
Op een voedingspanning van 350 volt dc haalde ik 2 x 55 volt rms (+35dB) onvervormd.
Nou, dat is toch eigenlijk helemaal prima? Het verhaal gaat nu steeds over KT88's in de eindtrap maar we moeten niet vergeten dat het oorspronkelijke Radford schema voorziet in 2 x EL34 in distrubited load condities. En daarvoor is net 2 x 50 volt rms nodig!
Dus voor zover als ik het zie tonen de metingen van Cees pa1dba aan dat een ultra lineaire EL34 eindtrap onvervormd kan worden aangestuurd door de Radford fasedraaier. :thumbsup:
Laatst bewerkt 02 jul 2017 18:56 door Roel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 jul 2017 17:37 #67645
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Radford Phase Splitter
Tjerk je draait oorzaak en gevolg om. Het is de roosterspanning die bepaalt of er roosterstroom gaat lopen en dat gebeurt pas als de kathode negatief wordt t.o.v. het rooster.Als dat het geval is betekent dat ,dat de beide buizen niet genoeg stroom door de staart kunnen trekken.In een bestaand ontwerp zou dat betekenen dat er iets kapot is,in een test opstelling is het een ontwerpfout.Aan de ontwerper de eer om de fout te verhelpen.
02 jul 2017 15:37 #67644
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Radford Phase Splitter
@Sieme: Ik ben het niet eens met je uitleg. Je wilt juist de kathodespanning wat hoger hebben omdat R(k) dan wat meer als stroombron fungeert. Daardoor wordt de LTP symmetrischer (R(a)!). Nu moest ik van 12k naar 8.2k gaan om het werkend te krijgen. Mijn these: de spanningsdeler werkt als lekweerstand voor het rooster. Als dat stroom gaat trekken wordt de spanning lager. Dat betekent ook dat de DC instelling verloopt met de sturing. Da's knudde want dat intruduceert vervorming. Meting moet dit verifiëren. De uitstuurruimte aan de beide anodes is royaal genoeg om m'n KT88's volledig uit te kunnen sturen. Met een kathodespanning van rond de 100 V dan. Lager (met de RFB) is niet nodig.
Tjerk, 9ZZ
02 jul 2017 14:05 #67643
door Roel
Beantwoord door Roel in topic Radford Phase Splitter
De verklaring die Sieme hier geeft lijkt me heel plausibel.
Kantelpunt 32 Hz zou misschien wat lager kunnen, maar over 't algemeen lijkt het mij wel te kloppen.
Kantelpunt 32 Hz zou misschien wat lager kunnen, maar over 't algemeen lijkt het mij wel te kloppen.
02 jul 2017 08:41 #67642
door Tcante
Beantwoord door Tcante in topic Radford Phase Splitter
:thumbsup:
02 jul 2017 08:37 #67641
door sieme
Beantwoord door sieme in topic Radford Phase Splitter
Tjerk,even een kwartje doneren.
Die twee keer 1M naar massa vormt een spanningsdeler .
Die had den ze bij Radford nodig om de roosters van de ecf82 op een aanvaardbaar lage spanning te krijgen(alles wat je onder van de voeding afhaalt kun je boven niet uitsturen) dit resulteert in een halvering van de dc spanning vanaf de anode v d ef86.
Echter voor de signaalspanning werkt dit ook als een halveerder .Door nu de bovenste R te overbruggen met 5nano (kantelpunt 32Hz bij de belasting van de onderste R ) is dit ook opgelost.
Die twee keer 1M naar massa vormt een spanningsdeler .
Die had den ze bij Radford nodig om de roosters van de ecf82 op een aanvaardbaar lage spanning te krijgen(alles wat je onder van de voeding afhaalt kun je boven niet uitsturen) dit resulteert in een halvering van de dc spanning vanaf de anode v d ef86.
Echter voor de signaalspanning werkt dit ook als een halveerder .Door nu de bovenste R te overbruggen met 5nano (kantelpunt 32Hz bij de belasting van de onderste R ) is dit ook opgelost.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA