Zelfbouw
PCL86 Balansversterker?
15 aug 2016 20:45 - 15 aug 2016 20:46 #61993
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic PCL86 Balansversterker?
Nou, EIndelijk de EI buizen erin geprakt. Komt met de beste exemplaren iets meer vermogen uit bij 1% vervorming, 6.9 versus 5.7 W (de oude Siemensen). Dit zijn buizen #01 en 02 en bij 300 V voedingsspanning. Ik ga nu de AD9058 erin hangen die ik van Tonmeister Henk heb overgenomen. Ben benieuwd...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 15 aug 2016 20:46 door PE9ZZ. Reden: Siemens
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 jun 2016 18:37 #61358
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Hei elei kuck elei. M'n fivorate TV show op Radio Tele Luxembourg toen-ie net op de Nederlandse treurbuis zat. Maar we hebben een resultaat met de Ei-buisjes:
Triode:
Pentode:
Ze hebben wel wat verschillen:
De waarde voor de anodestroom in mA van de triode is bij V(a)=250 V, bij de pentode bij V(a)=200 V, in beide gevallen bij V(g)=0 V.
Triode:
Pentode:
Ze hebben wel wat verschillen:
| # | Triode I(a) | Pentode I(a) |
| 01 | 5.9 | 96 |
| 02 | 6.2 | 96 |
| 03 | 6.4 | 82 |
| 04 | 5.7 | 91 |
| 05 | 5.9 | 90 |
| 06 | 5.9 | 93 |
| 07 | 5.6 | 87 |
| 08 | 6.3 | 90 |
De waarde voor de anodestroom in mA van de triode is bij V(a)=250 V, bij de pentode bij V(a)=200 V, in beide gevallen bij V(g)=0 V.
Tjerk, 9ZZ
28 jun 2016 07:30 #61356
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
<giechel> (maar 't is wel een SE amp)
Maar toch vind ik het raar. M'n KT88 Dynaco clone heeft deze crossoververvorming niet. Maar die heeft dan ook geen autobias. Of ik heb hem minder hard overstuurd op de foto's die ik ervan heb gemaakt. Wacht eens even... Als ik een negatieve spanning ga maken voor de long tailed pair kan ik ook de roosterspanning vast instellen! Aan de andere kant, die spanning is -150 V, moet ik wel een boel wegstoken.
Maar goed. Vandaag krijg ik m'n Ei buisjes. Die gaan we eerst maar eens even testen.
Maar toch vind ik het raar. M'n KT88 Dynaco clone heeft deze crossoververvorming niet. Maar die heeft dan ook geen autobias. Of ik heb hem minder hard overstuurd op de foto's die ik ervan heb gemaakt. Wacht eens even... Als ik een negatieve spanning ga maken voor de long tailed pair kan ik ook de roosterspanning vast instellen! Aan de andere kant, die spanning is -150 V, moet ik wel een boel wegstoken.
Maar goed. Vandaag krijg ik m'n Ei buisjes. Die gaan we eerst maar eens even testen.
Tjerk, 9ZZ
27 jun 2016 22:40 #61351
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic PCL86 Balansversterker?
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
27 jun 2016 20:20 - 27 jun 2016 20:29 #61344
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Ik heb nog wat zitten klooien met de kathodeweerstanden. Met 330 ohm is het punt waarbij crossoververvorming ontstaat veel eerder dan met 2x 330 ohm parallel, 165 ohm dus. De plaatjes zijn wel duidelijk wat er gebeurt. Bovenste trace V(a), 0.1 kV/div, onderste trace V(g), 10 V/div. Tijdbasis 0.2 ms/div, frequentie dus 500 Hz. De middelste lijn is 0 V.
R(k)=330:
R(k)=165:
Bij deze lage kathodeweerstand is de ruststroom navenant hoog: I(k)=47 mA, met 330 ohm toch nog altijd 29 mA. De crossover ontstaat doordat de ingangsspanning wordt geclipt doordat er roosterstroom gaat lopen. Daardoor wordt de buis in klasse C gestuurd en wordt al snel dichtgezet. De andere buis is dan nog lang niet in geleiding dus ontstaat een stukje horizontaal ter grootte van de voedingsspanning. Waarom de ene lager is dan de andere weet ik niet. Wellicht zijn de buizen iets verschillend. Ik merkte ook dat een pentode iets positief rooster heeft, zo'n 0.3 V. Varieert. Kan zijn dat er wat contaminant tussen de pennen zit. Als ik de buizen verwissel gaat het effect mee dus geen lekkende koppel-C.
Overigens ontstaat met 330R ook al crossoververvorming voordat de boel gaat clippen. Dat had ik met 220R niet.
R(k)=330:
R(k)=165:
Bij deze lage kathodeweerstand is de ruststroom navenant hoog: I(k)=47 mA, met 330 ohm toch nog altijd 29 mA. De crossover ontstaat doordat de ingangsspanning wordt geclipt doordat er roosterstroom gaat lopen. Daardoor wordt de buis in klasse C gestuurd en wordt al snel dichtgezet. De andere buis is dan nog lang niet in geleiding dus ontstaat een stukje horizontaal ter grootte van de voedingsspanning. Waarom de ene lager is dan de andere weet ik niet. Wellicht zijn de buizen iets verschillend. Ik merkte ook dat een pentode iets positief rooster heeft, zo'n 0.3 V. Varieert. Kan zijn dat er wat contaminant tussen de pennen zit. Als ik de buizen verwissel gaat het effect mee dus geen lekkende koppel-C.
Overigens ontstaat met 330R ook al crossoververvorming voordat de boel gaat clippen. Dat had ik met 220R niet.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 27 jun 2016 20:29 door PE9ZZ.
26 jun 2016 12:56 - 26 jun 2016 12:57 #61329
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
A propos trafo: de door mij met veel moeite en gedoe in de US (Mouser) gescoorde Hammond 1750E trafo is ook gewoon bij
Jeukbox Revival
te bekomen. Nochtans ben ik niet echt onder de indruk van dit ding. Moet er nog wat extra aan meten, maar ik mis bijvoorbeeld de UL aftakkingen. Wel is het ding lekker goeiekoop (EUR 39). Misschien moet ik ook nog maar effe door Hammond's catalogus bladeren. Ik vond bij
meneer Dissident Audio
in La Douce France ook eenzelfde ontwerp (DA36, met 4x ECL86 erin). Die heeft z'n eigen trafo's gemaakt (en kan ze dus met goed fatsoen ook voorzien van 13 V wikkeling voor gloeidraad van de PCL86). Wel mooi, hij haalt er 8 W (voordat-ie gaat clippen) uit. Net als ik dus. Ook hier stroombron met (in dit geval) BF256C.
Ik moet zeggen, m'n vingers jeuken om een mooi Hammond kassie te scoren bij Conrad (aanbieding!) en een stereo PCL86 amp te bouwen...
Ik moet zeggen, m'n vingers jeuken om een mooi Hammond kassie te scoren bij Conrad (aanbieding!) en een stereo PCL86 amp te bouwen...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 26 jun 2016 12:57 door PE9ZZ. Reden: Linkfix