Via dit forum heb ik ook het PLL zendertje van Otto aanschaft.
Vandaag kreeg ik het pakketje binnen en meteen maar het zaakje in elkaar gezet.
Bij het testen op een kleine, goedkope voeding was er een enorme brom hoorbaar (was te verwachten), maar ook klopte de frequentie niet volgens de tabel. Deze was veel lager dan die zou moeten zijn.
Voeding niet in orde? Dan maar testen op een batterij van 9 V. Zonder antenne had ik een mooi bromvrij signaal, maar zodra er beetje antenne aan werd geknoopt was er weer een sterke brom aanwezig. Ook nu was de frequentie veel te laag.
Een gestabiliseerde, schakelende voeding gaf weer een sterk hoog ratelend geluid. Zit kennelijk nog te veel rotzooi op de uitgang.
Ik had ook nog staan een zware, regelbare, zelfgebouwde voeding uit de zeventiger jaren.
Die netjes op 12 V. en een maximum stroom van c.a. 0,5 A afgeregeld en aan het zendertje gekoppeld.
Toen had ik een prachtig, bromvrij signaal met de juiste frequentie. Een lang stuk draad als antenne gaf ook geen enkel probleem. Slechts een heel zwak modulatiebrommetje was nog te horen. Ook de kwaliteit van de modulatie was prima.
Verder experimenteren leerde dat de voedingsspanning niet onder de 11 V. moet komen. Daaronder is het zendertje zeer gevoelig voor variatie van de voedingsspanning. Op 12 V. werkt het mooi stabiel en reageert het ook niet meer op variaties op de voedingsspanning.
De onderhavige voeding heb ik ooit eens uit Radio Bulletin gebouwd en bestaat uit een UA723 met daarachter een darlington bestaande uit een 2N3055 en een BD137.
Er is niets ontkoppeld voor H.F.
Conclusie: Bouw een simpele analoge voeding en het gaat goed. Zorg voor een stabiele spanning van 12 V.
Succes!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.