Skip to main content
Zelfbouw

Het zendertje van Otto

Meer
18 jul 2014 07:35 #44962 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Het zendertje van Otto
Hans

Kijk eens bij een kampeer winkel 2 zes volt blokken voor waterpomp caravan
Kost niet zo veel en levert 12 volt en is altijd een plekje voor

@ Bert

Er kleven vele nadelen aan de schakelende voedingen
Heb het er niet op
Als ik mijn net voeding van de laptop neem wordt echt behoorlijk heet
Heb al mijn tweede voeding de eerste was na twee jaar kaduuk
Heb hem open gebroken en was al aardig verbrand.
Heb liever een conventionele adapter met trafo
Kijk maar naar je radio na zestig jaar is deze gewoon goed
Haal je nooit met zo'n schakelende voeding
Men kan beter een paar centen meer uitgeven en een betrouwbare netvoeding met trafo
Dan een schakelende voeding te nemen
Als we dat met zijn alle doen gaat vanzelf die schakelende voeding uit de handel omdat
Men dat niet meer verkoopt.

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jul 2014 04:04 #44959 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Het zendertje van Otto
Hallo Bert,

Wat ik aan het topic over het zendertje van Otto wilde bijdragen is de voedingsbron voor het zendertje. Ik heb al heel wat mogelijkheden uitgeprobeerd, zoals batterijvoeding van 9 volt wat een teleurstelling bleek. Wat het wel goed deed was een afgedankte auto accu die na opladen nog 12 volt produceerde. Maar wat moet ik met zo'n bakbeest vol zwavelzuur in mijn huiskamer, dat regelmatig moet worden opgeladen........

Ook heb ik diverse netadapters van 12 volt gelijkstroom geprobeerd die alle een hinderlijke brom veroorzaakten. TOT dat ik de 12 volt adapter van mijn externe harddisk probeerde en ik er achter kwam dat die netvoeding het zendertje van Otto wel volkomen brom- en storingvrij deed werken.

Een schakelende voeding kan dus wel degelijk storingvrij werken. Alleen is zoals altijd alle waar naar zijn geld. En kan je een netadapter van een paar euro die bedoeld is om een scheerapparaat op te laden niet vergelijken met een die wel perfect is voor elektronica maar daarom ook beduidend meer kost.

Met vriendelijke groet, Hans

Meer
17 jul 2014 20:12 #44957 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Het zendertje van Otto
Geschakelde voedingen

Voordelen

Hoog rendement, door weinig verliezen in strooiveld en warmte.
Geen "bromeffecten" in audio-apparatuur.
Veel lager gewicht.
Goedkoper.
kleinere afmetingen.

Nadelen

Wanneer zij defect raken dan zijn ze meestal niet meer te repareren.
Ze veroorzaken een harmonische storing in het middenfrequent-gebied, die nadelig kan zijn voor geluidsdoeleinden bij gevoelige versterkers en storing kan veroorzaken bij de ontvangst van radiosignalen.

Mvg.
Bert

Meer
17 jul 2014 16:19 #44953 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Het zendertje van Otto
René 123
Die schakelende voedingen kosten geen drol en storen als de beste
Als ik mijn laptop voeding bij een AM radio houd weet je niet wat je hoort
Één storende brei
En vaak die Chinese schakelende voedingen zijn brand gevaarlijk
Inplaats van de laptop voeding kun je ook een voeding van een 27 Mc bakje nemen
En met het instel potmetertje op 19 volt zetten snoertje afknippen van de schakelende voeding die weggooien
En je laptop op het bakkie voeding laden of gebruiken ik heb dit ook eens geprobeerd op mijn werk met een oude laptop
Waar de voeding ontbrak gaat prima
Vaak kun je je schakelingen beter laten werken met de conventionele voeding een trafo brugcel en een spannings stabilisator
Afgelopen week een JVC gerenomeerd merk video die begon te stinken en jawel de voeding spoeltje
Terwijl een vhs uit begin jaren tachtig met normale trafo feilloos werkt.
Dus voor de AM zender een veilige voeding met trafo brugcel
En desnoods in blikken in een appart kastje
Grt René

René Daemen

Meer
17 jul 2014 11:33 - 17 jul 2014 11:33 #44939 door Rene123
Beantwoord door Rene123 in topic Het zendertje van Otto

Johannes schreef : Beste Peter,

Zie hier mijn zendertje van Otto. Ook ik heb gezocht naar een brom- en storingvrije netvoeding. Een 9-volt batterij gaf inderdaad een slecht resultaat en ben ik door uit te proberen uiteindelijk op de 12-volt voedingsadapter van mijn externe harddisk uitgekomen. En omdat ik de externe schijf en de PLL zender toch nooit gelijktijdig gebruik is dat geen enkel probleem.

Het zendertje heb ik in een sigarenkistje ingebouwd en valt niet op in de woonkamer:

In de grijze krimpkous zitten de twee weerstandjes die het stereo signaal samenvoegen tot monosignaal.
Ook ik ben inmiddels erg tevreden over het resultaat en de gebruikte 12-volt voeding doet beslist niet onder voor een 12-volt scooter accu. Andere netvoedingen gaven wel een hinderlijke brom.

Door de instelbare antenne-aanpassing en de modulatie instellling kan een erg goed resultaat worden verkregen.
Een lichte ruis (ritselgeluid) kon worden verholpen na een goed advies van Otto, de ontwerper van het zendertje) door het plaatsen van een extra weerstand van 2,2 M.

M.vr.gr. Hans

De voeding die jij laat zien is ook een schakelende voeding.
Ik heb er een aantal die bij externe harde schijven horen en daar heb ik inderdaad op de radio en kortegolfontvanger geen enkele last van.
Computervoedingen darintegen....

Waarom hebben ze dat elektronisch schakelende spul ook ooit ingevoerd puur de prijs?.
Raar dat het mag als het zoveel storing oplevert.
Laatst bewerkt 17 jul 2014 11:33 door Rene123.

Meer
14 jul 2014 19:34 #44881 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Het zendertje van Otto
Die 2.2 M weerstand heeft waarschijnlijk te maken met de fasedetector in de 4046. Sommige chips zijn kennelijk wat gevoelig en hebben die weerstand dan nodig, andere niet. Er zijn tientallen bedrijven (foundries) die deze chips maken en niet iedereen houdt de toleranties even goed in de gaten.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena