Zelfbouw
Het zendertje van Otto
Minder
Meer
20 jul 2014 09:48 #45056
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Een stabilisator achter een stabilisator hangen is volstrekt onnodig. Als de spanning niet ver genoeg naar beneden gedraaid kan worden dan is het voldoende om de serieweerstanden van de instelpotmeter aan te passen.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
20 jul 2014 09:41 #45055
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Dat voerinkje was bedoeld voor de Philips mengversterkers voor zelfbouw. Om eventuele problemen te vermijden bij nabouw werd geadviseerd om de uitgangsspanning op 24 V. in te stellen. Zo kritisch was het echter in de praktijk niet, Philips meldde zelfs in het blad Hobbyscoop dat de meeste éénheden al correct werken bij 18 V.
Gewoon proberen dus.
Ondertussen weer wat aan het experimenteren geweest.
Ik heb nog een bouwpakketje liggen voor een lichte voeding, ook van Philips, de NL 2705, ooit in het verleden gebouwd en nooit gebruikt.
Deze voeding is instelbaar van 9-15 V of 15-28 V. bij 60 à 100 mA. Dus zeer geschikt voor het zendertje.
De zaak bleek meteen goed te werken, echter er bleef nog een klein modulatiebrommetje over. Toen ik bij het experimenteren de massa aanraakte, verdween de brom. Remedie was heel simpel: Domweg de schakeling aan aarde leggen. Je creëert dan voor de antenne een tegencapaciteit. Die heb je nu eenmaal nodig bij een zender. Zonder aarde gaat het lichtnet als tegencapaciteit fungeren waardoor het signaal gepaard gaat met netbrom.
Het signaal is nu volledig bromvrij en heb ik gekoppeld met een Bluetooth ontvanger van Logitech. Alles gewoon uit het net gevoed.
Het verdient zeker aanbeveling met de insturing van het L.F. signaal te experimenteren, het geluid wordt doffer als je minder instuurt.
Als laatste nog een plaatje van de opstelling:
Groeten,
Peter
Gewoon proberen dus.
Ondertussen weer wat aan het experimenteren geweest.
Ik heb nog een bouwpakketje liggen voor een lichte voeding, ook van Philips, de NL 2705, ooit in het verleden gebouwd en nooit gebruikt.
Deze voeding is instelbaar van 9-15 V of 15-28 V. bij 60 à 100 mA. Dus zeer geschikt voor het zendertje.
De zaak bleek meteen goed te werken, echter er bleef nog een klein modulatiebrommetje over. Toen ik bij het experimenteren de massa aanraakte, verdween de brom. Remedie was heel simpel: Domweg de schakeling aan aarde leggen. Je creëert dan voor de antenne een tegencapaciteit. Die heb je nu eenmaal nodig bij een zender. Zonder aarde gaat het lichtnet als tegencapaciteit fungeren waardoor het signaal gepaard gaat met netbrom.
Het signaal is nu volledig bromvrij en heb ik gekoppeld met een Bluetooth ontvanger van Logitech. Alles gewoon uit het net gevoed.
Het verdient zeker aanbeveling met de insturing van het L.F. signaal te experimenteren, het geluid wordt doffer als je minder instuurt.
Als laatste nog een plaatje van de opstelling:
Groeten,
Peter
Peter Boin,
20 jul 2014 06:05 - 20 jul 2014 06:08 #45047
door Rene123
Beantwoord door Rene123 in topic Het zendertje van Otto
Daar wordt ook vermeld dat de instelbare weerstand is voor het exact op 24 v zetten.
Hier kun je de spanning dus ook mee terug regelen.
Je moet alleen even nameten tot hoever.
Hier kun je de spanning dus ook mee terug regelen.
Je moet alleen even nameten tot hoever.
Laatst bewerkt 20 jul 2014 06:08 door Rene123.
20 jul 2014 06:02 - 20 jul 2014 06:04 #45046
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Het zendertje van Otto
Klopt Bert, dat is `m
Lee
P.s.
Ik heb nog een 2e exemplaar maar die is (nog) niet helemaal kompleet
Lee
P.s.
Ik heb nog een 2e exemplaar maar die is (nog) niet helemaal kompleet
Laatst bewerkt 20 jul 2014 06:04 door Lee.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
20 jul 2014 05:48 - 20 jul 2014 05:50 #45045
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Het zendertje van Otto
Laatst bewerkt 20 jul 2014 05:50 door hkruis.
20 jul 2014 04:50 #45044
door Rene123
Beantwoord door Rene123 in topic Het zendertje van Otto
Peter 1952 melde al de instelbare weerstand verdraaien.
Je moet dan even kijken hoe ver je de spanning kunt laten zakken.
Als je niet vergenoeg kunt zakken zou je er ook een 7812 of 7815 spanningsregelaar achter kunnen hangen.
Met een paar condensatortjes.
Zit er een schema bij de voeding? daar is vaak wat meer op te zien.
Je moet dan even kijken hoe ver je de spanning kunt laten zakken.
Als je niet vergenoeg kunt zakken zou je er ook een 7812 of 7815 spanningsregelaar achter kunnen hangen.
Met een paar condensatortjes.
Zit er een schema bij de voeding? daar is vaak wat meer op te zien.