Skip to main content
Zelfbouw

Het zendertje van Otto

Meer
14 jul 2014 18:50 - 14 jul 2014 18:51 #44880 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Het zendertje van Otto
Ben schrijft: ¨Begrijp niet helemaal waarom in het ene de laagweerstanden R11 t/m R18 22K zijn en bij de ander 220K, maar 100K is ook goed en werkt
Als de ¨pull down" weerstanden een lagere waarde hebben, dan is er minder kans op door storing de betreffende preset ingang accidenteel toch een ¨1¨ ziet. Het is vergelijkbaar met het verschil van met de vinger aanraken van een hoogohmige dan wel laagohmige ingang van een versterker: in het eerste geval zullen we meer brom horen.

Met betrekking van het wel of niet gebruiken van de Z schakelaar in U1: het kan zijn dat bij het maken van de print layout het in eerste instantie nogal lastig was de Z schakelaar ook te benutten.

Aangaande 2,2 M weerstand: deze kan gemonteerd worden in het laagdoorlaat filter tussen de uitgang van de fase detector en de frequentie regulerende ingang van de VCO in U3, het PLL ic. Het effect is dat dit filter ook voor de laagste frequenties enige verzwakking gaat vertonen. Ik heb echter onvoldoende kennis van PLL schakelingen om te kunnen beoordelen wat daarvan precies het heilzame effect is.

mvg, Pieter.
Laatst bewerkt 14 jul 2014 18:51 door pieterv.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jul 2014 13:35 - 14 jul 2014 13:40 #44878 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Het zendertje van Otto
Verder is de Z sectie van U1 niet gebruikt en is (daardoor?) C16 470pF i.p.v.10nF en R5 100K i.p.v. 1M + een parallel C van 10pF er overheen. Begrijp niet helemaal waarom in het ene de laagweerstanden R11 t/m R18 22K zijn en bij de ander 220K, maar 100K is ook goed en werkt. Prima zendertje overigens. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Laatst bewerkt 14 jul 2014 13:40 door Ben. Reden: Tekst

Meer
14 jul 2014 11:05 #44876 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Ik heb de schema's eens naast elkaar gelegd. De verschillen zijn niet zo ingrijpend. De tweede sectie van de LM358 die voor detectie van te lage spanning werd gebruikt is vervallen, de tegenkoppel weerstand bij U5A is verhoogd van 220 k. Naar 470 k. En de parallel condensator is niet meer aanwezig.
Verder zijn R11 t/m R18 gewijzigd van 22 k. naar 220 k.
De weerstand van 2M2 over C7 is bij de originele uitvoering standaard aanwezig.
Als laatste wordt als voedingsspanning in het originele schema 16 V. gegeven.
Zoals ik al eerder meldde, werkt de schakeling niet goed beneden c.a. 11 V.
Misschien maakt het nog iets uit als de schakeling uit 15 of 16 V. gevoed wordt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
14 jul 2014 07:18 - 14 jul 2014 07:19 #44870 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Het zendertje van Otto
Wat ruis aangaat, de voorgestelde 2,2 M ohm weerstand heb ik niet geplaatst, ik heb er nog geen zin in het zendertje weer uit de behuizing te halen. Ik vind het ruisniveau laag genoeg.

Daarom vermoed ik dat het bouwpakketje enigszins afwijkt van de allereerste versie van een jaar of 5 geleden. DIE versie - ook met antenne-aanpassing - heb ik destijds gebouwd en had waarschijnlijk een tekortkoming die er in de loop der tijd is uitgehaald. Het advies van Otto om een 2,2M weerstand in te bouwen bracht een duidelijk waarneembare verbetering.

Toch wil ik nog eens een versie 2 bouwpakketje gaan bouwen en dit kritisch vergelijken met Otto's oorspronkelijke uitvoering.

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 14 jul 2014 07:19 door Johannes.

Meer
13 jul 2014 21:51 #44868 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Pieter, mooi, duidelijk en onderbouwd verhaal.
Weer wat wijzer geworden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
13 jul 2014 13:47 #44865 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Het zendertje van Otto
Kort geleden heb ik het AM PLL mini middengolf zendertje volgens ontwerp van Otto Tuil gebouwd, zie www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=20781

Mijn zendertje werkte direct prima, wellicht mede omdat ik er direct een kleine voeding bij gebouwd heb naar het voorbeeld van Otto's verbeterde AM PLL mg zendertje met voeding, zie www.gloeidraad.nl/radioforumservice/inde...&sub=artikel-am-pll2

Mijn voeding verschilt daar enigzins van, zo heb ik een trafo gebruikt met 2 x 16 volt, deze in serie geschakeld en een "center tapped" gelijkrichter gemaakt. Uiteraard ook twee "anti-ratel" condensators over de diodes geplaatst. Fundamenteel is er dan qua storing onderdrukking geen verschil met brugcel gelijkrichting. Daarnaast heb ik een afvlak condensator van slechts 220 microfarad toegepast, dat is bij de kleine afgenomen stroom (<30mA) voldoende.

Net als Peter Boin vind ik het nogal zinloos het mini AM zendertje uit een batterij te gaan voeden. Ik heb de netvoeding dan ook rechtstreeks op de zender print aangesloten en de DC voedingsentree weggelaten. Als een mogelijke toepassing voor batterij voeding van het mini zendertje dacht ik aan een party met jaren '50 en '60 muziek, weergegeven op een aantal oude buizen radio's. Maar om die radio's van stroom te voorzien moet er wel netspanning in de directe omgeving aanwezig zijn.

Brom. Vanwege www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=20903 heb ik dit onderzocht mbt mijn AM PLL zendertje. Het zendertje zonder modulatie in werking gesteld en geluisterd met een batterij gevoede transistor radio: wel de gebruikelijke ruis van een ontvangen draaggolf maar geen brom. Bij aansluiten van audio: nog steeds geen brom.

Daarna eens proberen op mijn Philips BX660X buizenradio. Geen brom, anders dan die de BX660X van zichzelf al heeft. Maar toen ik een spaarlamp inschakelde: een duidelijke bromtoon. Maar die brom zat er toen ook bij andere - officiële - MG zenders.

Mijn conclusie is dat (mits men voor het zendertje een goede gestabiliseerde lineaire 12 tot 15 volt voeding gebruikt) de oorzaak van brom buiten het mini zendertje gezocht moet worden, bijvoorbeeld in een spaarlamp of in andere bronnen zoals schakelende voedingen. Daarbij hoeft een apparaat met een schakelende voeding niet noodzakelijk ook stoorbron te zijn. Mijn PC is bijvoorbeeld prima ontstoord maar als ik mijn printer aanzet....helaas.

Wat ruis aangaat, de voorgestelde 2,2 M ohm weerstand heb ik niet geplaatst, ik heb er nog geen zin in het zendertje weer uit de behuizing te halen. Ik vind het ruisniveau laag genoeg.

Wat betreft het analoge antennefilter van het AM PLL mini zendertje: dat werkt uitstekend. Met de trimmer kan ik bij een bepaalde antennedraad lengte prima afregelen op maximum HF signaal, bijvoorbeeld (zoals geadviseerd in de bouwhandleiding) door te kijken naar het afstemoog van een in de buurt geplaatste ontvangende radio.

Het bereik van het AM PLL mini zendertje is ook prima. Met ca 3 meter antenne draad en het zendertje op de benedenverdieping opgesteld, heb ik ook op mijn vliering (2e verdieping) nog prima ontvangst. Wel heb ik hierbij het geluk dat in mijn woning de verdieping vloeren van hout zijn.

Met vriendelijke groet, Pieter.

Gemaakt door Kunena