Zelfbouw
Het zendertje van Otto
Minder
Meer
19 jul 2014 22:52 #45042
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Het zendertje van Otto
Ik zie op de print een instelpotje zitten. Probeer eens wat het regelbereik is. Misschien moet je één van de serieweerstanden van het potmetertje aanpassen.
Zoek eens de gegevens van het i.c. op op Internet, daar staan vaak de gegevens voor een bepaalde spanning op. Het zou mooi zijn als je de spanning op 15 V. kunt afregelen.
Ik denk dat de eerder hier beschreven smoorspoeltjes of ringkerntjes waar je de kabel doorheen haalt wel nodig zijn.
Dit soort i.c.'s is vaak gevoelig voor H.F. instraling. Als je geen metalen kastje hebt kun je het altijd nog met zilverpapier (binnenkant) bekleden (vaak is de bodem al genoeg) en dit met massa verbinden.
Ik heb zelf ook nog zo iets liggen. Toch eens proberen.
Groeten,
Peter
Zoek eens de gegevens van het i.c. op op Internet, daar staan vaak de gegevens voor een bepaalde spanning op. Het zou mooi zijn als je de spanning op 15 V. kunt afregelen.
Ik denk dat de eerder hier beschreven smoorspoeltjes of ringkerntjes waar je de kabel doorheen haalt wel nodig zijn.
Dit soort i.c.'s is vaak gevoelig voor H.F. instraling. Als je geen metalen kastje hebt kun je het altijd nog met zilverpapier (binnenkant) bekleden (vaak is de bodem al genoeg) en dit met massa verbinden.
Ik heb zelf ook nog zo iets liggen. Toch eens proberen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 jul 2014 21:01 #45036
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Het zendertje van Otto
Mvg.
Bert
19 jul 2014 20:46 #45034
door Lee
Beantwoord door Lee in topic Het zendertje van Otto
Ook ik heb een dergelijk zendertje maar dan de variant van Rene (misscien nog meer mensen hier die
dat exemplaar hebben ?).
Nu heb ik in een hoekje nog een bouwpakketje van Philips gevonden om een voeding te maken (bijna klaar)
Deze levert 24 v en 0,2 amp.
(hoe) kan ik deze geschikt maken als voeding voor de zender, 12 volt dus ?
Of is dat niet mogelijk ?
Lee
dat exemplaar hebben ?).
Nu heb ik in een hoekje nog een bouwpakketje van Philips gevonden om een voeding te maken (bijna klaar)
Deze levert 24 v en 0,2 amp.
(hoe) kan ik deze geschikt maken als voeding voor de zender, 12 volt dus ?
Of is dat niet mogelijk ?
Lee
19 jul 2014 20:19 #45032
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Het zendertje van Otto
Zal ik eens proberen René kan inderdaad via netsnoer of de in/uitgang de storing veroorzaken. Groet, Ben
( :woohoo: P.S. systeembeheerder zet de cpu tijd eens op zomer? dit loopt een uur achter.)
( :woohoo: P.S. systeembeheerder zet de cpu tijd eens op zomer? dit loopt een uur achter.)
19 jul 2014 20:12 #45031
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Het zendertje van Otto
Ben
Misschien om te proberen een ferriet kraal en daar om heen je netsnoer een paar slagen
Te geven of anders je signaal kabel
Het kan de storing mss tegenhouden
Of eens kijken of met een andere cd speler ook het geval is
Succes
René Daemen
Misschien om te proberen een ferriet kraal en daar om heen je netsnoer een paar slagen
Te geven of anders je signaal kabel
Het kan de storing mss tegenhouden
Of eens kijken of met een andere cd speler ook het geval is
Succes
René Daemen
René Daemen
19 jul 2014 19:57 #45029
door Ben
Beantwoord door Ben in topic Het zendertje van Otto
Klopt allemaal, heb alle aanpassingen (zoals eerder aangegeven) en ook de overmodulatie ingebouwd vandaar die rode led. Wel heb ik mij vergist in de Elco die is 16V, maar voor de 12V spanningsregelaar staat 21V en moet dus zo'n 35V zijn. Dit heb ik gecorrigeerd met een weerstandje 68E 1W in serie omdat ik die elco daar niet zo makkelijk meer uit krijg. De ringkern in de netvoedingslijn komt uit een computerboard en werkt in mijn ogen als een soort ratelcondensator, ervaringen met een ZM1042 digitale klok bevestigen dat b.v. schakelpulsen van een halogeenlamp via het net er niet meer door komen. Kan verder niets bewijzen maar baat het niet dan schaad het ook niet.
Verder is het zo dat als ik de antenne wat inschuif en het uitgezonden vermogen lager wordt de CD speler weer zijn werk doet. Groet en een prettig weekend, Ben
Verder is het zo dat als ik de antenne wat inschuif en het uitgezonden vermogen lager wordt de CD speler weer zijn werk doet. Groet en een prettig weekend, Ben